jaka jest maksymalna moc pary EL34 w ukladzie PP?
Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp
-
- 50...74 posty
- Posty: 73
- Rejestracja: wt, 28 lutego 2006, 15:11
- Lokalizacja: wawa
jaka jest maksymalna moc pary EL34 w ukladzie PP?
pytanie jak w temacie:)
-
- 500...624 posty
- Posty: 574
- Rejestracja: pn, 28 marca 2005, 11:40
- Lokalizacja: Starachowice
-
- 500...624 posty
- Posty: 593
- Rejestracja: pn, 16 maja 2005, 00:10
- Lokalizacja: Radomsko
-
- 2500...3124 posty
- Posty: 2837
- Rejestracja: wt, 1 lipca 2003, 23:26
- Lokalizacja: Łódź
Przy Ua=800V, Ug2 ok. 500V to i owszem- ale to są warunki ekstremalne i nie wróżę takiej bańce najlepiej... Można oczywiście G3 podłączyć pod minus zasilania przedpięć siatek i to podobnoż przedłuży trochę życie lampy (wyczytałem o tym na stronie Toma, więc nie w jakimś audiofilskim piśmie itp.)- kto wie, w jaki sposób to dokładnie się odbywa?Anoda pisze:Pewnie cos koło 100W da się wycisnąć z parki...![]()
Pozdrawiam
Studenckie Radio ŻAK 88,8MHz- alternatywa w eterze przez całą dobę!
-
- 500...624 posty
- Posty: 618
- Rejestracja: sob, 14 maja 2005, 15:45
- Lokalizacja: Szczecin
-
- moderator
- Posty: 8656
- Rejestracja: pn, 30 czerwca 2003, 12:38
- Lokalizacja: Kraków, Ślusarska 9
2*EL34 w klasie B:
Ua=800V; Ug2=400V; Po=100W; *
Ua=750V; Ug2=375V; Po=90W; *
Ua=500V; Ug2=400V; Po=70W;
Ua=475V; Ug2=375V; Po=58W;
Ua=Ug2=425V; Po=55W;
Ua=Ug2=400V; Po=45W;
Ua=Ug2=375V; Po=44W;
Ua=Ug2=350V; Po=36W;
Jak widać moc szybko spada przy obniżaniu napięcia.
Napięcia uwzględniają spadki na odpowiednich uzwojeniach i oporniku Rg2. Rzeczywiste napięcia na elektrodach są nieco niższe (15-25V).
* Tylko przy użyciu wytrzymałych RFT.
Ua=800V; Ug2=400V; Po=100W; *
Ua=750V; Ug2=375V; Po=90W; *
Ua=500V; Ug2=400V; Po=70W;
Ua=475V; Ug2=375V; Po=58W;
Ua=Ug2=425V; Po=55W;
Ua=Ug2=400V; Po=45W;
Ua=Ug2=375V; Po=44W;
Ua=Ug2=350V; Po=36W;
Jak widać moc szybko spada przy obniżaniu napięcia.
Napięcia uwzględniają spadki na odpowiednich uzwojeniach i oporniku Rg2. Rzeczywiste napięcia na elektrodach są nieco niższe (15-25V).
* Tylko przy użyciu wytrzymałych RFT.
-
- 500...624 posty
- Posty: 593
- Rejestracja: pn, 16 maja 2005, 00:10
- Lokalizacja: Radomsko
Przy napięciu 800 V szlag trafi cokół i to w czasie nie dłuższym niż kilka miesięcy .Nie wiem czy zauwazyłeś jakie będą zniekształcenia w takim układzie przy niskim poziomie wysterowania .
Po co żyłowac lampy do tego stopnia jak można zastosować po dwie lub inne o większej mocy.
Bezsens
Jak świat światem przy konstrukcjach na kt77 lub el34 przy mocy około 120W były stosowane 2x2 i działa to latami.
Po co żyłowac lampy do tego stopnia jak można zastosować po dwie lub inne o większej mocy.
Bezsens

Jak świat światem przy konstrukcjach na kt77 lub el34 przy mocy około 120W były stosowane 2x2 i działa to latami.
-
- 50...74 posty
- Posty: 73
- Rejestracja: wt, 28 lutego 2006, 15:11
- Lokalizacja: wawa
-
- 625...1249 postów
- Posty: 702
- Rejestracja: wt, 23 marca 2004, 16:14
- Lokalizacja: Warszawa
-
- moderator
- Posty: 8656
- Rejestracja: pn, 30 czerwca 2003, 12:38
- Lokalizacja: Kraków, Ślusarska 9
Mój wynalazek: 45W;pasio pisze:Wszystkie wzmaki, co widziałem na EL 34 powyżej 40 W stosują 4 lampy
Jolida: 50W;
VTL: 70W;
Z jednej pary.
Dlaczego od razu katować? W klasie B lampy będą miały prawdopodobnie bardziej komfortowe warunki pracy, niż w wyżyłowanej klasie A, mimo znacznie większej mocy wyjściowej.pasio pisze:po co je katować ?
-
- 375...499 postów
- Posty: 384
- Rejestracja: czw, 14 lipca 2005, 21:49
- Lokalizacja: Radom/Wawa
-
- 500...624 posty
- Posty: 593
- Rejestracja: pn, 16 maja 2005, 00:10
- Lokalizacja: Radomsko
Takie napięcia to można sobie stosować przy lampach z cokołami porcelanowymi a nie bakelitem po przy pierwszym zawolgoceniu powietrza po prosty przebije.
Czysta klasa B nie bardzo nadaje się do słuchania muzyczki a raczej do rozgłoszeniówki lub gitary bo tam zniekształcenia >15% nikomu nie przeszkadzają .Podobnie sprawa wygląda przy bardzo niskim poziomie wysterowania kiedy to cały układ pracuje w zakresie nieliniowej charakterystyki lamp.
Czysta klasa B nie bardzo nadaje się do słuchania muzyczki a raczej do rozgłoszeniówki lub gitary bo tam zniekształcenia >15% nikomu nie przeszkadzają .Podobnie sprawa wygląda przy bardzo niskim poziomie wysterowania kiedy to cały układ pracuje w zakresie nieliniowej charakterystyki lamp.
-
- moderator
- Posty: 8656
- Rejestracja: pn, 30 czerwca 2003, 12:38
- Lokalizacja: Kraków, Ślusarska 9
Wszystkie podane przeze mnie układy nie wychodzą ponad 5% zniekształceń bez sprzężenia. Przy małych mocach również. A sprzężenie na pewno będzie i zniekształcenia obniży.
Oczywiście, że nie jest to "czysta" klasa B. Proporcje prądu spoczynkowego są takie, że w układzie tranzystorowym uznanoby klasę pracy jako AB...
Oczywiście, że nie jest to "czysta" klasa B. Proporcje prądu spoczynkowego są takie, że w układzie tranzystorowym uznanoby klasę pracy jako AB...
-
- 375...499 postów
- Posty: 384
- Rejestracja: czw, 14 lipca 2005, 21:49
- Lokalizacja: Radom/Wawa
-
- moderator
- Posty: 8656
- Rejestracja: pn, 30 czerwca 2003, 12:38
- Lokalizacja: Kraków, Ślusarska 9
Chciałem zaznaczyć, że układy podawane dla lamp w katalogach jako klasa B (audio) nie są klasą B sensu stricto, gdyż kąt przepływu jest większy, niż pi. Według ortodoksyjnego nazewnictwa jest to więc klasa AB.
W warunkach, jakie podałem wcześniej moc tracona na jednej anodzie w spoczynku wynosi ok. 20W, czyli 80% maksymalnej. Przy pełnym wysterowaniu moc tracona również wynosi ok. 20W na lampę. Maksymalna moc wytraca się w okolicach 30% oddawanej mocy do obciążenia.
Zniekształcenia zależą zarówno od symetrii, jak i punktu pracy.
Brak idealnej symetrii powoduje powstawanie zniekształceń parzystych rzędów, czyli z natury mniej uciążliwych w muzyce.
Natomiast punkt pracy znajdujący się na charakterystyce przejściowej zbyt nisko, na nieliniowym fragmencie, spowoduje powstanie zniekształceń rzędów nieparzystych i to niezależnie od wyrównania parametrów obydwu lamp.
W warunkach, jakie podałem wcześniej moc tracona na jednej anodzie w spoczynku wynosi ok. 20W, czyli 80% maksymalnej. Przy pełnym wysterowaniu moc tracona również wynosi ok. 20W na lampę. Maksymalna moc wytraca się w okolicach 30% oddawanej mocy do obciążenia.
Zniekształcenia zależą zarówno od symetrii, jak i punktu pracy.
Brak idealnej symetrii powoduje powstawanie zniekształceń parzystych rzędów, czyli z natury mniej uciążliwych w muzyce.
Natomiast punkt pracy znajdujący się na charakterystyce przejściowej zbyt nisko, na nieliniowym fragmencie, spowoduje powstanie zniekształceń rzędów nieparzystych i to niezależnie od wyrównania parametrów obydwu lamp.