Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Radioodbiorniki lampowe i wszystko co jest z nimi związane.

Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp

Awatar użytkownika
kubafant
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2899
Rejestracja: sob, 11 stycznia 2014, 20:11
Lokalizacja: Białystok

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: kubafant »

gustaw353 pisze: ndz, 16 czerwca 2019, 18:22 Nie koniecznie by zapobiec wzbudzeniom - no, może przy okazji.
Oczywiście. Nie twierdzę, że to jedyna jego funkcja, ale na pewno znacząca.

To wszystko, co napisałeś jest prawdą. Dlatego też warto nie zaniedbywać tego kondensatora (choć oczywiście w bardziej przystającej pojemności, np. 1 nF) przy kleceniu prostego wzmacniacza SE, szkolnego, typu PCL86 albo EL84, przy zastosowaniu budżetowego transformatora z rodzaju wydartego z telewizora TG-2,5.
lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku
Tak smaku
który każe wyjść skrzywić się wycedzić szyderstwo
choćby za to miał spaść bezcenny kapitel ciała
głowa
gustaw353
1250...1874 posty
1250...1874 posty
Posty: 1773
Rejestracja: czw, 2 czerwca 2011, 19:43
Lokalizacja: Wrocław - Krzyki

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: gustaw353 »

Witam.
Wartość pojemności tego kondensatora nie może być przypadkowa.
Wpływa ten kondensator nie tylko na wyższe częstotliwości ale i na całe pasmo. Zwróciłem uwagę na to jak on może kształtować charakterystykę wzmacniacza i nie jest niezależnym elementem i należy uwzględnić parametry i wartości towarzyszących podzespołów.
Awatar użytkownika
kubafant
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2899
Rejestracja: sob, 11 stycznia 2014, 20:11
Lokalizacja: Białystok

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: kubafant »

Tak, ale samemu trudno byłoby ją wyznaczyć, a pominięcie tego kondensatora narobiłoby więcej szkód niż wstawienie jakiejś racjonalnej wartości rzędu 470-1000 pF.

Oczywiście wysokojakościowe wzmacniacze przeciwsobne nie potrzebują takich numerów.
lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku
Tak smaku
który każe wyjść skrzywić się wycedzić szyderstwo
choćby za to miał spaść bezcenny kapitel ciała
głowa
ballasttube
3125...6249 postów
3125...6249 postów
Posty: 3323
Rejestracja: czw, 25 marca 2010, 00:12

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: ballasttube »

Dziękuję,Koledzy Jakubie i Gustawie,w kolejności Waszych wypowiedzi,za wyczerpujące wyjaśnienie w odpowiedzi na moje poprzednio postawione pytanie.
Oraz dziękuję, Kolego SP6GK, za życzenia pomyślnej odbudowy.
Awatar użytkownika
SP6GK
75...99 postów
75...99 postów
Posty: 75
Rejestracja: czw, 28 lutego 2019, 19:18

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: SP6GK »

Z małym opóźnieniem również chciałbym podziękować Kolegom za udzielenie ciekawych informacji.
Dzięki Koledze Kubafant (wzmianka o charakterystyce UBL21) już wiem czemu ta lampa zawiera pentodę mocy i diody detektora w jednej bańce, nareszcie ma to sens.Jeśli jesteśmy już przy temacie zmiany dźwięku przez elementy których zadaniem jest min. zapobieganie wzbudzaniu się wzmacniacza to warto zaznaczyć, że filtr "L" przy pierwszej siatce lampy też może zmienić dźwięk. Efekt będzie jednak mało zauważalny bo średnio przy wartości rezystora powyżej 50K region odcięcia zacznie się w okolicach 16KHz.

Prace nad turystą posuwają się powoli ale stanowczo. Nie udało się załatwić napisu "Turysta" zrobionego na CNC no ale od czego jest Tata... Napis powstał przy pomocy szlifierki i pilników. Drewniana rama jest już pomalowana, zostało tylko przymocować półkę która trzyma baterię.
Obrazek

Obrazek

Zastanawiałem, się nad stworzeniem czegoś w rodzaju nowoczesnej baterii anodowej. Chodzi mi o to by odbiornik można było uruchomić z wewnętrznego zasilania.
Czy ktoś posiada (i chciałby udostępnić) skan obudowy baterii anodowej"Centra''? W internecie znalazłem tylko skany zagranicznych baterii, jedna pasuje wymiarami ale napisy trochę psują klimat.
Plan jest taki, że albo zmieszczę kilka szeregowo połączonych baterii 9V(w takiej konfiguracji obawą jest rosnący opór wewnętrzny) albo poeksperymentuję z ogniwami 18650 i przetwornicą, zaletą tego rozwiązania jest możliwość ponownego naładowania ogniwa ale obawiam się z przetwornica będzie za bardzo siała.
Żarzenie nie jest problemem baterie R20 są wciąż dostępne (do radia mieszczą się trzy połączone równolegle). Fajnie było by je też obkleić jakimś wydrukiem. Czy któryś z Kolegów eksperymentował może z podobnymi rozwiązaniami?
Awatar użytkownika
Thereminator
6250...9374 posty
6250...9374 posty
Posty: 7369
Rejestracja: sob, 2 kwietnia 2005, 21:42
Lokalizacja: Nizina Wschodnioeuropejska

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: Thereminator »

Autor wątku viewtopic.php?f=11&t=13981 z pomocą forumowiczów stworzył kiedyś etykietę baterii anodowej 67V, ale niestety obrazek był podlinkowany z obcej strony i przepadł w odmętach internetu. Istnieje niewielka szansa, że mam ten obrazek gdzieś zarchiwizowany na dysku ze starego kompa, bo nawet kiedyś wydrukowałem, skleiłem i postawiłem "wydmuszkę" baterii na półce dla ozdoby.

EDIT. Znalazłem.

centrabattery.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
W teorii nie ma różnicy między praktyką a teorią. W praktyce jest.
Vic384
1250...1874 posty
1250...1874 posty
Posty: 1572
Rejestracja: śr, 22 lutego 2006, 05:06
Lokalizacja: Toronto

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: Vic384 »

Czesc
Bateria ma wymjary : 91 x 71 x 34 mm.
Pozdrowienia
Awatar użytkownika
SP6GK
75...99 postów
75...99 postów
Posty: 75
Rejestracja: czw, 28 lutego 2019, 19:18

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: SP6GK »

Thereminator pisze: pn, 17 czerwca 2019, 23:39 EDIT. Znalazłem.
Bardzo dziękuję Kolegom Thereminator oraz Vic384. W ostateczności szukałem po angielsku zagranicznych baterii. Nigdy nie pomyślałbym, że ktoś szukał naszej baterii po angielsku. Fajnie, że etykieta jest znów dostępna.
Rozdzielczość jest nawet lepsza niż skan etykiety baterii Eveready której wymiary pasowały mi do Turysty.
Awatar użytkownika
Thereminator
6250...9374 posty
6250...9374 posty
Posty: 7369
Rejestracja: sob, 2 kwietnia 2005, 21:42
Lokalizacja: Nizina Wschodnioeuropejska

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: Thereminator »

SP6GK pisze: wt, 18 czerwca 2019, 06:53 Fajnie, że etykieta jest znów dostępna.
To jedna z tych sytuacji, gdy okazuje się, że totalny śmietnik na dysku bywa przydatny. :)
W teorii nie ma różnicy między praktyką a teorią. W praktyce jest.
gustaw353
1250...1874 posty
1250...1874 posty
Posty: 1773
Rejestracja: czw, 2 czerwca 2011, 19:43
Lokalizacja: Wrocław - Krzyki

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: gustaw353 »

Witam.
Już dawno kombinowałem jak by tu skleić taką baterkę. "Centra" jest fajna ale i burżuazyjna też by się przydała.
Nie opanowałem (jeszcze) nowych technologii a wszystkie kredki już zestrugałem.
Chętnie podepnę się pod ten projekt.
wiki_wrz
50...74 posty
50...74 posty
Posty: 51
Rejestracja: wt, 2 maja 2017, 12:35

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: wiki_wrz »

Awatar użytkownika
SP6GK
75...99 postów
75...99 postów
Posty: 75
Rejestracja: czw, 28 lutego 2019, 19:18

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: SP6GK »

Dużo burżuazyjnych(i nie tylko) baterii znalazłem tutaj:
http://radionostalgia.ca/lib/Images/battery/
Jest dość sporo kategori i elementów, nie wszystkie są dobrej jakości ale można znaleźć dobre siatki baterii anodowych i etykiety ogniw żarzenia.
Jeden z lepszych skanów: http://radionostalgia.ca/lib/Images/bat ... dy_467.jpg
Sprawdziłem w programie, arkusz ma faktycznie wymiary 7x10 cali więc powinno się wydrukować w skali 1:1.
http://radionostalgia.ca/lib/Images/bat ... d/B131.jpg
W tym przypadku wymiary są nawet podane wymiary bryły jaka ma powstać, sprawdziłem w Gimp i wymiary boków się zgadzają.

Może to wina mojego oprogramowania ale skan baterii centra nie zgadzał się z podanymi wymiarami więc przeskalowałem plik i jest już ok.
Awatar użytkownika
SP6GK
75...99 postów
75...99 postów
Posty: 75
Rejestracja: czw, 28 lutego 2019, 19:18

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: SP6GK »

Właśnie złożyłem radio po wielu próbach wewnętrznej anteny. Oryginalna antena była poprzerywana w wielu miejscach, nie wiadomo czy ktoś próbował zaplatać cienki drut czy może była to fabryczna metoda wytworzenia pojemności równolegle z cewką. Pierwsze próby polegały na nawinięciu ok 25 zwojów z odczepami na 7 oraz 17 zwojów. jedena strona cewki do masy druga do przełącznika zakresów. 25 zwojów pierwotnej anteny wydawało mi się trochę za mało i faktycznie PR1 był bardzo słabo słyszalny, średnie działały ale odbiór zakłóceń (a głównie to jest w mojej okolicy na tym zakresie) jest mało atrakcyjny. Po dalszych eksperymentach stanęło na rozwiązanie: 30 zwojów z równoległym kondensatorem ceramicznym 330pf, osobna cewka sprzęgająca 7 zwojów podłączona do masy i przełącznika zakresów. Dodatkowo odkryłem, że kondensator 150pf podłączony równolegle z kondensatorem strojeniowym jeszcze bardziej zbliża mnie do rezonansu anteny. Rozwiązanie nie idealne bo trzeba dostroić skalę, ale po podstrojeniu pętli sprzęgającej PR1 gra bardzo głośno, i wsunie o to chodziło. Próba dodania osobnej pętli dla fal średnich rozstrajała długie, więc zostałem przy ostro zestrojonej antenie na jedno pasmo.
W porównaniu do anteny drutowej (end fed) podłączonej do radia, antena ramowa ma większą selektywność co poprawia komfort słuchania, oczywiście z anteną ramową mamy pewną kierunkowość.
Na średnich w niektórych miejscach słychać zakłócenia więc wiadomo, że radio działa chociaż nie ma wbudowanej anteny (można podłączyć zewnętrzną).

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Co do głośnika miałem pewne wątpliwości. Gdy zajrzałem do radia pierwszy raz to znajdował się tam masywny (jak dla radia przenośnego) głośnik Pioniera. Porównując z kilkoma zdjęciami w internecie wydawało się oczywiste, że ktoś przy nim grzebał bo wszystkie inne radia miały mniejsze głośniki. Jednak otwór w przedniej desce był idealny pod głośnik Pioniera, rozstaw otworów również się zgadzał.
Warto dodać, że mam dość wczesny model (poniżej 700). Może wczesne modele miały inne głośniki?
Już nie wiem co o tym myśleć bo przecież 3S4T ma za małą moc by w pełni wykorzystać tak duży głośnik, nie mówiąc już o jego masie. Ostatecznie wstawiłem czeski głośnik od jakiejś "Tesli" bo miał podobny rozstaw a był dużo lżejszy, pozostał jeszcze montaż transformatora... który do tej mocy też mógłby być dużo mniejszy.

Jutro może zacznę eksperymenty nad zasilaniem radia z przetwornic podwyższających napięcie oraz akumulatora, zwieńczeniem tego eksperymentu ma być budowa zamiennika baterii anodowej.
Awatar użytkownika
Marek7HBV
3125...6249 postów
3125...6249 postów
Posty: 3943
Rejestracja: wt, 1 grudnia 2015, 19:26

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: Marek7HBV »

Fajne radyjko!.Kolego SP6GK zrobiłem kiedyś do Szarotki zamiennik baterii anodowej stosując prostą przetwornicę do świetlówki na 12V i akumlatory LiJon 3,8V/1800 mAh.Na dwóch połączonych równolegle radio grało non stop ponad 12 godzin i wcześniej wysiadły baterie żarzenia :lol: ,a propos-do żarzenia stosować baterie ,nie akumlatory [te 0,3V robi różnicę!].Oczywiście zastępcza bateria była całkowicie zaekranowana[zalutowana w blachach po konserwach :lol: ] w pudełku o wymiarach baterii orginalnej.M.
Awatar użytkownika
SP6GK
75...99 postów
75...99 postów
Posty: 75
Rejestracja: czw, 28 lutego 2019, 19:18

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: SP6GK »

Marek7HBV pisze: ndz, 23 czerwca 2019, 22:36 propos-do żarzenia stosować baterie ,nie akumlatory [te 0,3V robi różnicę!].Oczywiście zastępcza bateria była całkowicie zaekranowana[zalutowana w blachach po konserwach :lol: ] w pudełku o wymiarach baterii orginalnej.M.
Mówisz o tym, że akumulatorki r20 mają 0,3V różnicy?
Do baterii anodowej mam dość podobne podejście, jednak zastanawiam się nad użyciem dwóch przetwornic. Radio gra dobrze przy ok 35V, jednak napięcie to jest granicą dla modułu XL6009 jaki posiadam. Myślałem nad połączeniem dwóch szeregowo ale nie są one izolowane (wejście-wyjście) i nie wiem jak to wpłynie na potencjał na bateriach (oczywiście każda przetwornica miała by swój koszyk baterii).
Chodzi mi o zwiększenie wydajności takiego zasilacza, im mniejsza różnica U wejście-wyjście przetwornicy tym większa wydajność, przy mniejszej różnicy na każdej z przetwornic można i tak uzyskać większe napięcie końcowe. Przykładowo dwa szeregowo połączone moduły każdy na 25V dadzą wyższe napięcie niż jeden moduł na 35V
Pozostaje kwestia czy tak można połączyć przetwornice które nie mają izolacji, no i XL6009 przełącza się w okolicach 400KHz (do 480KHz) no a każdy wie co jest blisko tej częstotliwości.
Drugi plan to złożyć przetwornicę samodzielnie wykorzystując LM2577, układ ten ma dość niski zegar ok. 50KHz, więc łatwo będzie wytłumić wyższe harmoniczne i potrafi dać 50V co będzie w zupełności wystarczające dla radia.

Poniższy obraz pokazuje co można "upchać" do baterii Centra 67,5V. Sieć dławików oraz kondensatorów oczywiście do stłumienia szumu aby uzyskać czyste DC. Bardziej się obawiam, że zakłócenia
będą przechodzić "bezpośrednio po kablu" ale ekranowanie również się przyda.

Obrazek

Całość zaprojektowana jako wkład do bryły stworzonej z siatki okładki baterii Centra, oczywiście również wykorzystuje ogniwa 18650 które można wyjąć z koszyków i naładować ponownie.