Projekt wzmacniacza z aktywną korekcja barwy tonu
Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp
-
- 1875...2499 postów
- Posty: 2007
- Rejestracja: śr, 11 sierpnia 2004, 15:51
- Lokalizacja: Goteborg, Szwecja
Re: Projekt wzmacniacza z aktywną korekcja barwy tonu
Hmm, w ktorej ksiazce i dlaczego te 2.5?
Aleksander Niemand
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
-
- 125...249 postów
- Posty: 175
- Rejestracja: sob, 24 września 2011, 20:51
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Projekt wzmacniacza z aktywną korekcja barwy tonu
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kto hamuje... ten przegrywa...
-
- 1875...2499 postów
- Posty: 2007
- Rejestracja: śr, 11 sierpnia 2004, 15:51
- Lokalizacja: Goteborg, Szwecja
Re: Projekt wzmacniacza z aktywną korekcja barwy tonu
Krysztalowa kula w remoncie a olowek i papier mowia mi ze t=~1.02 i jest bezwymiarowe. Dalej jak bylem tak i jestem glupi....a publikacji na ktorej sie opierasz nie posiadam wiec nie mam pojecia co autor mogl miec na mysli.
Aleksander Niemand
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
-
- 125...249 postów
- Posty: 175
- Rejestracja: sob, 24 września 2011, 20:51
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Projekt wzmacniacza z aktywną korekcja barwy tonu
t - definiowane jako współczynnik spadku wzmocnienia
Znasz jakiś inny sposób na liczenie tego? Bo już nie wiem czy wartość jest dobra czy nie.
Znasz jakiś inny sposób na liczenie tego? Bo już nie wiem czy wartość jest dobra czy nie.
Kto hamuje... ten przegrywa...
-
- 1875...2499 postów
- Posty: 2007
- Rejestracja: śr, 11 sierpnia 2004, 15:51
- Lokalizacja: Goteborg, Szwecja
Re: Projekt wzmacniacza z aktywną korekcja barwy tonu
Przyznam ze nie kojarze o czym autor pisze.....jaki spadek wzmocnienia, w ktorym stopniu, czym spowodowany itd. a jezeli spadek to dlaczego t>1 a nie <1
Natomiast wiem z wlasnego doswiadczenia ze im nizsza dolna czestotliowosc graniczna i i wieksze pojemnosci kondesatorow sprzegajacych tym pewniejsza jest gwarancja wzbudzen na czestotliwosciach na ktorych zwykle rozmawiaja wieloryby jak rowniez zatykanie sie lamp t.zw. grid blocking.
Wybor dolnej granicznej jest przede wszystkim podyktowany rozmiarami pomieszczenia odsluchowego.
Nie jest mozliwe naglosnic pomieszczenie dzwiekiem o czestotliwosci ktorej 1/2 dlugosci fali jest wieksza od najdluzszej przekatnej pomieszczenia. A w prostopadloscianie sa 4 przekatne. Najdluzsza jest w 3D.
Z boku tematu: do dzis ceniony i poszukiwany klasyk osiagajacy nieraz zwariowanie wysokie ceny jest przykladem prostoty, pamietajac ze 6CA7 to EL34:


Natomiast wiem z wlasnego doswiadczenia ze im nizsza dolna czestotliowosc graniczna i i wieksze pojemnosci kondesatorow sprzegajacych tym pewniejsza jest gwarancja wzbudzen na czestotliwosciach na ktorych zwykle rozmawiaja wieloryby jak rowniez zatykanie sie lamp t.zw. grid blocking.
Wybor dolnej granicznej jest przede wszystkim podyktowany rozmiarami pomieszczenia odsluchowego.
Nie jest mozliwe naglosnic pomieszczenie dzwiekiem o czestotliwosci ktorej 1/2 dlugosci fali jest wieksza od najdluzszej przekatnej pomieszczenia. A w prostopadloscianie sa 4 przekatne. Najdluzsza jest w 3D.
Z boku tematu: do dzis ceniony i poszukiwany klasyk osiagajacy nieraz zwariowanie wysokie ceny jest przykladem prostoty, pamietajac ze 6CA7 to EL34:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony pt, 30 marca 2012, 17:51 przez VacuumVoodoo, łącznie zmieniany 2 razy.
Aleksander Niemand
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
-
- 125...249 postów
- Posty: 175
- Rejestracja: sob, 24 września 2011, 20:51
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Projekt wzmacniacza z aktywną korekcja barwy tonu
To może inaczej sformułuję pytanie.
1. Jakie byś z doświadczenia wstawił kondensatory sprzęgające pomiędzy kolejnymi stopniami?
Te co są na schemacie są wyliczone na podstawie tego właśnie wzoru.
2. Czy mógłbyś jeszcze mi wyjaśnić kwestie z zapięciem globalnego sprzężenia? Bo jest dla mnie nie do końca zrozumiała.
Mając trafo głosnikowe z odczepami 4 i 8 omów to:
a) Zapinam sprzężęnie pod odczep 4 omy nie ważne gdzie podpinam zestaw głosnikowy
b) Zapinam sprzężęnie pod odczep 8 omów nie ważne gdzie podpinam zestaw głosnikowy
c) Zapinam sprzężęnie pod taki odczep, jaki mam zestaw głaśnikowy. Czyli jak bedę czciał zmienić to muszę zmienić sprzężenie (wydaje mi się to absurdalne
)
1. Jakie byś z doświadczenia wstawił kondensatory sprzęgające pomiędzy kolejnymi stopniami?
Te co są na schemacie są wyliczone na podstawie tego właśnie wzoru.
2. Czy mógłbyś jeszcze mi wyjaśnić kwestie z zapięciem globalnego sprzężenia? Bo jest dla mnie nie do końca zrozumiała.
Mając trafo głosnikowe z odczepami 4 i 8 omów to:
a) Zapinam sprzężęnie pod odczep 4 omy nie ważne gdzie podpinam zestaw głosnikowy
b) Zapinam sprzężęnie pod odczep 8 omów nie ważne gdzie podpinam zestaw głosnikowy
c) Zapinam sprzężęnie pod taki odczep, jaki mam zestaw głaśnikowy. Czyli jak bedę czciał zmienić to muszę zmienić sprzężenie (wydaje mi się to absurdalne

Kto hamuje... ten przegrywa...
-
- 1875...2499 postów
- Posty: 2007
- Rejestracja: śr, 11 sierpnia 2004, 15:51
- Lokalizacja: Goteborg, Szwecja
Re: Projekt wzmacniacza z aktywną korekcja barwy tonu
Na twoim miejscu, widzac ze im glebiej w las tym wiecej drzew, bym sie cofnal i n.p. wzial sie za wlasnie tego Dynaco. Na tyle prosty aby dal sie uruchomic bez pudla a zarazem wystarczajaco zawansowany aby sie na nim duzo nauczyc np ogarniac calosc nie tracac kontroli nad detalami.
Po prostu po 13 stronach dywagacji, iteracji itd mam mocne obawy ze proces budowy i rozruchu to nastepne 50 stron. Co nie oznacza ze dotyczczas byl to czas stracony, wrecz przeciwnie.
Dolna czestotliwosc i kondensatory: wymierz ta przekatna i wylicz czestotliwosc.
Potem ograniczasz pasmo na tej wlasnie czestotliwosci od dolu juz na wejsciu.
Problem: jak dobrac kondensatory sprzegajace miedzy dalszymi stopniami aby nie stwarzaly ograniczenia pasma od dolu w konflikcie z tym na wejsciu? Im wiecj stopni tym sprawa sie bardziej komplikuje. Dynaco na ratunek.
USZ zapinasz tam gdzie chcesz. Glosniki podpinasz do wlasciwego odczepu.
Po prostu po 13 stronach dywagacji, iteracji itd mam mocne obawy ze proces budowy i rozruchu to nastepne 50 stron. Co nie oznacza ze dotyczczas byl to czas stracony, wrecz przeciwnie.
Dolna czestotliwosc i kondensatory: wymierz ta przekatna i wylicz czestotliwosc.
Potem ograniczasz pasmo na tej wlasnie czestotliwosci od dolu juz na wejsciu.
Problem: jak dobrac kondensatory sprzegajace miedzy dalszymi stopniami aby nie stwarzaly ograniczenia pasma od dolu w konflikcie z tym na wejsciu? Im wiecj stopni tym sprawa sie bardziej komplikuje. Dynaco na ratunek.
USZ zapinasz tam gdzie chcesz. Glosniki podpinasz do wlasciwego odczepu.
Aleksander Niemand
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
-
- 625...1249 postów
- Posty: 952
- Rejestracja: pt, 23 stycznia 2009, 20:18
- Lokalizacja: Legionowo
Re: Projekt wzmacniacza z aktywną korekcja barwy tonu
Tyle, że w Concertino 470nF pracują na 220komów, u ciebie 220nF pracuje na 470komów.
Ale skoro powołujesz się na Concertino, to pewnie zauważyłeś, że w drugiej części opisu te kondensatory docelowo są inne.
USZ zapinasz w.g. do odczepu 8 omów niezależnie od podłączonego głośnika.
Ale skoro powołujesz się na Concertino, to pewnie zauważyłeś, że w drugiej części opisu te kondensatory docelowo są inne.

USZ zapinasz w.g. do odczepu 8 omów niezależnie od podłączonego głośnika.
Olku, czy mógłbyś szerzej wyjaśnić te różnice w nachyleniach, ich genezę oraz wpływ na asymetrię przebiegu na anodach drivera? Domyślam się, że masz rację ale nie pojmuję występującego zjawiska. Kol. Piaskos testuje sinusem 1kHz, a dla tej częstotliwości kondensatory C11 i C13 powinny być przezroczyste.VacuumVoodoo pisze:Zaraz, chwileczke. Prad w R22 i R23 to prad siatek sterujacych w lampach mocy. Poniewaz sa tu rozne szybkosci narastania i opadania zboczy wiec wskazuje to na zjawiska zwiazane z ladowaniem i rozladowywaniem kondensatorow.
Bardziej dokladnie bym zbadal sie co sie dzieje w i z kondensatorami sprzegajacymi C11,13 bo te 220nF to raczej duzo.
No i pamietajmy ze lampa jest sterowana napieciowo w przeciwienstwie to tranzystora bipolarnego sterowanege pradowo.
Pozdrawiam
Sebastian
Jestem tylko amatorem, który może się mylić.
Uroczyście obiecuje, że będę dawał rezystor antyparazytowy na każdą siatkę i bramkę.
Sebastian
Jestem tylko amatorem, który może się mylić.
Uroczyście obiecuje, że będę dawał rezystor antyparazytowy na każdą siatkę i bramkę.
-
- 125...249 postów
- Posty: 175
- Rejestracja: sob, 24 września 2011, 20:51
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Projekt wzmacniacza z aktywną korekcja barwy tonu
No też mi się tak wydawało. Nawet patrząc na scheaty innych urządzeń m.in. Dynaco, sprzężenie zapięte jest zawsze do uzwojenia posiadającego największą ilość omów, kolokwialnie mówiąc;)sppp pisze:USZ zapinasz w.g. do odczepu 8 omów niezależnie od podłączonego głośnika.
Kto hamuje... ten przegrywa...
-
- 1875...2499 postów
- Posty: 2007
- Rejestracja: śr, 11 sierpnia 2004, 15:51
- Lokalizacja: Goteborg, Szwecja
Re: Projekt wzmacniacza z aktywną korekcja barwy tonu
Co do kwestii powyzej, to sie wiaze ze zjawiskami takimi blokowanie siatki 1-ej i przesuniecie polaryzacji (bias shift) i doladowywynie kondensatora katodowego do wartosci szczytowej sygnalu wskutek jego prostowania przez diode siatka-katoda. Gdy amplituda sygnalu maleje na tyle ze dioda s-k nie przewodzi lampa przez jakis czas pozostaje zatkana az kondensator katodowy sie rozladuje. Ladowanie rozladowywanie odbywa sie przez rozniace sie impedancje i stad szybkosc ladowani i rozladowywania jest rozna. Czy dokladnie to zjawisko pkazuje symulacja nie jestem w stanie ocenic.sppp pisze:Olku, czy mógłbyś szerzej wyjaśnić te różnice w nachyleniach, ich genezę oraz wpływ na asymetrię przebiegu na anodach drivera? Domyślam się, że masz rację ale nie pojmuję występującego zjawiska. Kol. Piaskos testuje sinusem 1kHz, a dla tej częstotliwości kondensatory C11 i C13 powinny być przezroczyste.VacuumVoodoo pisze:Zaraz, chwileczke. Prad w R22 i R23 to prad siatek sterujacych w lampach mocy. Poniewaz sa tu rozne szybkosci narastania i opadania zboczy wiec wskazuje to na zjawiska zwiazane z ladowaniem i rozladowywaniem kondensatorow.
Bardziej dokladnie bym zbadal sie co sie dzieje w i z kondensatorami sprzegajacymi C11,13 bo te 220nF to raczej duzo.
No i pamietajmy ze lampa jest sterowana napieciowo w przeciwienstwie to tranzystora bipolarnego sterowanege pradowo.
PS. Od dzis i przez caly kwiecien mam sporadyczne polaczenie z siecia - wymieniamy kable optyczne w budynku. Moja obecnosc na forum bedzie wiec tez sporadyczna.
Aleksander Niemand
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
-
- 125...249 postów
- Posty: 175
- Rejestracja: sob, 24 września 2011, 20:51
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Projekt wzmacniacza z aktywną korekcja barwy tonu
Generalnie kwestie schematu, elementów i wzmacniacza mamy omówioną.
Olku, skoro już zacząłem, mam wszystkie potrzebne materiały i chęci, to już nie będę zmieniał nagle planów i robił czegoś innego.
Myslę, że poradzę sobie z montażem. Niewykluczone, że popełnie jakieś błędy i będę walczył z nimi przez jakiś czas, ale ja w ten sposób się najszybciej ucze i nie uważam że wchodzenie czasami na głęboką wodę jest złe.
Ogólna uwaga do osób przeglądających temat.
Proszę o zatrzymanie dla siebie nic nie wnoszących komentarzy w stylu "po co to robisz, za trudne, zrób coś innego...itd".
Jeśli, ktoś ma humor i chęć pomocy to będzie mi bardzo miło. Ale jak wiadomo na forum zawsze znajdą się jacyś malkontenci którym wszystko przeszkadza
Także więcej luzu i humoru na forum
Co do kwestii technicznych:
Nie wspominałem o tym wcześniej, ale elementy i miejsce na obudowie jest przewidziane pod jedną jeszcze rzecz
Nie wyobrażam sobie wzmacniacza w domu bez wejścia gramofonowego. Bedzie on robiony dopiero jak wszystko inne dopracuje, ale chciałbym poznać wasze zdanie.
Co myślicie o takim przedwzmacniaczu i w ogóle o tym projekcie?
http://www.dogstar.dantimax.dk/tubestuf/sapindex.htm

Olku, skoro już zacząłem, mam wszystkie potrzebne materiały i chęci, to już nie będę zmieniał nagle planów i robił czegoś innego.
Myslę, że poradzę sobie z montażem. Niewykluczone, że popełnie jakieś błędy i będę walczył z nimi przez jakiś czas, ale ja w ten sposób się najszybciej ucze i nie uważam że wchodzenie czasami na głęboką wodę jest złe.
Ogólna uwaga do osób przeglądających temat.
Proszę o zatrzymanie dla siebie nic nie wnoszących komentarzy w stylu "po co to robisz, za trudne, zrób coś innego...itd".
Jeśli, ktoś ma humor i chęć pomocy to będzie mi bardzo miło. Ale jak wiadomo na forum zawsze znajdą się jacyś malkontenci którym wszystko przeszkadza

Także więcej luzu i humoru na forum

Co do kwestii technicznych:
Nie wspominałem o tym wcześniej, ale elementy i miejsce na obudowie jest przewidziane pod jedną jeszcze rzecz

Nie wyobrażam sobie wzmacniacza w domu bez wejścia gramofonowego. Bedzie on robiony dopiero jak wszystko inne dopracuje, ale chciałbym poznać wasze zdanie.
Co myślicie o takim przedwzmacniaczu i w ogóle o tym projekcie?
http://www.dogstar.dantimax.dk/tubestuf/sapindex.htm

Kto hamuje... ten przegrywa...
-
- 125...249 postów
- Posty: 175
- Rejestracja: sob, 24 września 2011, 20:51
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Projekt wzmacniacza z aktywną korekcja barwy tonu
Nikt nie miał do czynienia z tym układem?
Ciekawy jestem opinii czy warto się w niego zagłębiać.

Ciekawy jestem opinii czy warto się w niego zagłębiać.
Kto hamuje... ten przegrywa...
-
- 125...249 postów
- Posty: 175
- Rejestracja: sob, 24 września 2011, 20:51
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Projekt wzmacniacza z aktywną korekcja barwy tonu
Pytanie z serii konstrukcyjnych:
Macie jakieś pomysły z czego zrobić obciążenie 1300 omów i ok 150W? (poza lutowaniem miliona mniejszych rezystorów):P
Potrzebuje obciążyć zasilacz i nic mi nie przychodzi do głowy
Macie jakieś pomysły z czego zrobić obciążenie 1300 omów i ok 150W? (poza lutowaniem miliona mniejszych rezystorów):P
Potrzebuje obciążyć zasilacz i nic mi nie przychodzi do głowy

Kto hamuje... ten przegrywa...
-
- 2500...3124 posty
- Posty: 2606
- Rejestracja: pt, 22 stycznia 2010, 18:34
- Lokalizacja: Wałbrzych
Re: Projekt wzmacniacza z aktywną korekcja barwy tonu
Skoro to zasilacz, to pewnie chcesz obciążyć określonym prądem. W tej sytuacji powinno dać radę równoległe połączenie jakiś dużych MOSFETów w konfiguracji źródeł prądowych. Albo nawet jeden dobrze chłodzony MOSFET.
-
- 625...1249 postów
- Posty: 688
- Rejestracja: pn, 31 stycznia 2005, 23:51
- Lokalizacja: Czarnów
Re: Projekt wzmacniacza z aktywną korekcja barwy tonu
Kilku-kilkunastowatowe oporniki drutowe połącz dla uzyskania pożądanej rezystancji i do słoika z wodą (najlepiej destylowaną lub demineralizowaną) z nimi. Wyjścia wzmacniaczy tak obciążam do pomiarów, tu chyba też powinno dać radę.