Przy wykonywaniu chassis pod wzmacniacze lampowe jedną z trudniejszych czynności jest wykonywanie otworów pod podstawki lampowe i wciąż stosowane kondensatory elektrolityczne mocowane nakrętkami.

Stosowane są zwykle dwie metody:
- wiercenia serii malutkich otworków po obwodzie otworu docelowego i odcinanie małym przecinaczkiem krawędzi sąsiadujących "dziurek" a następnie wyrównywanie postrzępionych brzegów otworu pilnikiem półkolistym.


- wiercenie w miarę dużego otworu maksymalnie dużym wiertłem i następnie rozpiłowywanie tego otworu pilnikiem półkolistym do żądanej wielkości.


- wiercenie otworu wiertłem o średnicy docelowej! Kończy się to często wyrwaniem chassis, w najlepszym przypadku gotowy otwór ma kształt trójkąta lub wielokąta...


Estetyka tak wykonanych otworów zwykle pozostawia wiele do życzenia ...



Ponieważ jest to problem, który niejednemu elektronikowi - lampiarzowi wciąż spędza sen z powiek, pozwalam sobie przedstawić stosowaną przeze mnie metodę wiercenia - a właściwie wytaczania - otworów w cienkich stalowych blachach przy użyciu specjalnie zaprofilowanych wierteł.



Zakres grubości blach: stalowe od 0,5 do 2mm, aluminiowe do 3mm.
Wygląd przykładowego wiertła przedstawiony jest na serii załączonych zdjęć. Wiertło to ma średnicę fi 22mm i uzywane jest przeze mnie do wytaczania otworów pod rosyjskie ceramiczne podstawki "noval".
Tak przeprofilowane wiertła umożliwiają wycinanie otworów o praktycznie każdej średnicy - oczywiście w granicach zdrowego rozsądku!!!
Największe otwory, jakie wycinałem tą metodą miały średnicę rosyjskiej podstawki ceramicznej "oktal" (pod lampę EL34).
Oczywiście w przypadku wytaczania b. dużych otworów zalecane jest korzystanie z wiertarki promieniowej lub frezarki, w przypadku mniejszych (do 20mm) można posłużyć się wiertarką Celma lub podobną ale bezwzględnie z użyciem stojaka wiertarskiego przymocowanego śrubami do stołu

Trzymanie wiertarki w jednej dłoni a chassis w drugiej może zakończyć się jego wyrwaniem z ręki i ciężkim okaleczniem.



Obroty: zdecydowanie wolne - tym wolniejsze im większą średnice ma wycinany otwór.
Należy je ustalić doświadczalnie - wycinając próbne otwory w zbędnym kawałku blachy identycznej jak ta, z której wykonane jest chassis.
Posuw: wiertło powinno być zagłębiane w blasze w sposób płynny, powodujący skuteczne wycinanie materiału - ale bez "zacinania", szarpania i wyrwania kawałków metalu.
Zalecane jest stosowanie minimalnych ilości oleju silnikowego w celu zmniejszenia tarcia podczas obróbki.
Przed wytoczeniem otworu należy wywiercić otwór "pilot" o srednicy zbliżonej do trzpienia prowadzącego w zaprofilowanymo wiertle.
Wykonanie takiego wiertła (w przypadku nieznajomości sposobów ostrzenia narzędzi) można zlecić w którymkolwiek warsztacie mechaniczno - ślusarskim.
UWAGA: znajdujące się w sprzedaży zbliżone konstrukcją frezy do obróbki drewna nie nadają się do tego celu - są zbyt miękkie i wykonane z hartowanej stali węglowej - w naszym przypadku wiertła muszą byc ze stali HSS (szybkotnacej).



Powodzenia! ZoltAn