witam,
Czy można w tym układzie http://www.diyfactory.com/projects/diy1 ... u7comp.htm pominąć lub jakoś zastąpić trafo wejściowe? Trafa są strasznie drogie:/
pozdrawiam
Kompresor na 12au7
Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp
-
- 375...499 postów
- Posty: 492
- Rejestracja: czw, 23 września 2004, 20:02
- Lokalizacja: Żory
Kompresor na 12au7
Szczyt bezpłodności: 30 lat stosunków z ZSRR...
-
- 125...249 postów
- Posty: 216
- Rejestracja: pt, 26 marca 2004, 16:14
-
- 375...499 postów
- Posty: 492
- Rejestracja: czw, 23 września 2004, 20:02
- Lokalizacja: Żory
-
- 125...249 postów
- Posty: 216
- Rejestracja: pt, 26 marca 2004, 16:14
- tubeamps.prv.pl, dział schematydsrecordss pisze:Witam,
Masz może schemat tego kompresora?
BTW mam pare ciekawych archaicznych schematów, m.in. Altec Lansing, co orawda z trafami, ale w celach dydaktycznych cool. Trzeba pamiętać, że do poprawnego działania kompreora najlepiej nadają się lampy o wydłużonej, zakrzywionej charakterystyce - pentody i triody regulacyjne. Poza tym jako diodę można wykorzystać np. EAA91.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- 2500...3124 posty
- Posty: 2837
- Rejestracja: wt, 1 lipca 2003, 23:26
- Lokalizacja: Łódź
Skoro już o kompresorach mowa, to mam jeden dylemat: czy do toru sterującego lepiej brać, tak jak tutaj, sygnał z wyjścia- czy też z wejścia kompresora (jak np. projekt Alka na stronie Elektroniki Analogowej)? Bo jak do tej pory w spotkanych przeze mnie schematach było pobieranie z wyjścia, i zastanawiam się poważnie, czy takiego patentu nie zastosować w swoim kompresorze (będącym de facto modyfikacją projektu Alka).
Swoją drogą ten na ECC82 (12AU7) jest poniekąd skopany dlatego, że ma wejście i wyjście niesymetryczne i "środek" symetryczny, ciekawi mnie po jakiego pierona zrobili coś takiego zamiast wchodzenia i wychodzenia np. przez XLR-a czy jacka TRS symetrycznie. I oczywiście wysiudałbym stamtąd te opampy, robiąc wszystko na szkle
.
Swoją drogą ten na ECC82 (12AU7) jest poniekąd skopany dlatego, że ma wejście i wyjście niesymetryczne i "środek" symetryczny, ciekawi mnie po jakiego pierona zrobili coś takiego zamiast wchodzenia i wychodzenia np. przez XLR-a czy jacka TRS symetrycznie. I oczywiście wysiudałbym stamtąd te opampy, robiąc wszystko na szkle

Studenckie Radio ŻAK 88,8MHz- alternatywa w eterze przez całą dobę!
-
- 1875...2499 postów
- Posty: 2007
- Rejestracja: śr, 11 sierpnia 2004, 15:51
- Lokalizacja: Goteborg, Szwecja
To jest znane i uywane od dawna szcegolnie w szybkich ogranicznikach amplitudy inaczej limiter. Poszukaj "limiter, feed forward side chain" lub podobne. Sa tez kompresory z mozliwoscia przelaczania pobierania sygnalu sterujacego z wyjscia i wejscia.Vault_Dweller pisze:Skoro już o kompresorach mowa, to mam jeden dylemat: czy do toru sterującego lepiej brać, tak jak tutaj, sygnał z wyjścia- czy też z wejścia kompresora (jak np. projekt Alka na stronie Elektroniki Analogowej)? Bo jak do tej pory w spotkanych przeze mnie schematach było pobieranie z wyjścia, i zastanawiam się poważnie, czy takiego patentu nie zastosować w swoim kompresorze (będącym de facto modyfikacją projektu Alka).
Przeczytaj dokladnie caly opis i zalozenia konstrukcyjne to skapujesz co i dlaczego.Swoją drogą ten na ECC82 (12AU7) jest poniekąd skopany dlatego, że ma wejście i wyjście niesymetryczne i "środek" symetryczny, ciekawi mnie po jakiego pierona zrobili coś takiego zamiast wchodzenia i wychodzenia np. przez XLR-a czy jacka TRS symetrycznie. I oczywiście wysiudałbym stamtąd te opampy, robiąc wszystko na szkle.
Kompresor na pozor wydaje sie prostym urzadzeniem ale jak wiadomo pozory myla. Jak myslisz, dlaczego w studiach nagraniowych stoja szafy zapelnione przeroznymi kompresorami, ten do meskich glosow a inny do gitary a jeszcze inny do masteringu itd ?
Aleksander Niemand
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
-
- 9375...12499 postów
- Posty: 11113
- Rejestracja: wt, 13 kwietnia 2004, 14:42
-
- 2500...3124 posty
- Posty: 2837
- Rejestracja: wt, 1 lipca 2003, 23:26
- Lokalizacja: Łódź
Dobrze, że ciepnąłeś tu schemat konstrukcji Alka, może jest trochę niewyraźny, ale mniej więcej widać co i jak. Kompresor został przeze mnie zmodyfikowany w następujący sposób:
-stłumienie sygnału na wejściu wtórnika katodowego i wzmocnienie go stopniem o wspólnej katodzie za lampą EF89 (posłużyła do tego E88CC, pierwotnie występująca w roli wtórnika katodowego). Daje to mniejsze zniekształcenia sygnału przy większych amplitudach na wyjściu, bo lampę EF89 można wysterować mniejszym sygnałem,
-wtórnik White'a jako stopień wyjściowy,
-wywalona lampa Nixie, pomiar kompresji i wysterowania za pomocą mierników wskazówkowych (VU-metr przełączany między różnymi punktami urządzenia),
-możliwość zewnętrznego sterowania torem pomocniczym (sidechainem)
-oddzielna regulacja napięcia sygnału w tprze głównym i sterującym,
-5-pozycyjna nastawa pojemności (a tym samym stałej czasowej), żeby kompresor mógł się również spełniać jako limiter, jednak jak na moje oko stała czasowa wciąż jest trochę za duża,
-wywaliłem potencjometr od nastawiania miękkości kompresji.
W planach: załóżenie transformatorów wejściowych i wyjściowych (i być może zapewnienie całkowitej symetrii układu), pobieranie sygnału sterującego z wyjścia, przeróbka mechaniczna- kto wie, może w ogóle zrobię nowy kompresor, a ten zostawię jako muzealny egzemplarz prototypowy?.
Konstrukcja mechaniczna- urządzenie składa się z panela przedniego i ścianki tylnej (będącej jednocześnie chassis z lampami, gniazdami itp.) połączonych aluminiowymi ceownikami. Przód i tył połączone elektrycznie za pomocą złącza DB25 (Tuchel za duży...
). Tak więc konstrukcja jest poniekąd podobna do LA-2a. W racku zajmuje toto 4U (ze względu na krowiaste telpodowskie potencjometry, dwa radzieckie przełączniki obrotowe i jeden od kołchoźnika) i waży ok. 4- 5 kilo (a współczesne kompresory na chrzanionych integrejted serkjutach bywają 2- lub nawet 4-kanałowe w 1U i ważą mniej niż kilogram
).
-stłumienie sygnału na wejściu wtórnika katodowego i wzmocnienie go stopniem o wspólnej katodzie za lampą EF89 (posłużyła do tego E88CC, pierwotnie występująca w roli wtórnika katodowego). Daje to mniejsze zniekształcenia sygnału przy większych amplitudach na wyjściu, bo lampę EF89 można wysterować mniejszym sygnałem,
-wtórnik White'a jako stopień wyjściowy,
-wywalona lampa Nixie, pomiar kompresji i wysterowania za pomocą mierników wskazówkowych (VU-metr przełączany między różnymi punktami urządzenia),
-możliwość zewnętrznego sterowania torem pomocniczym (sidechainem)
-oddzielna regulacja napięcia sygnału w tprze głównym i sterującym,
-5-pozycyjna nastawa pojemności (a tym samym stałej czasowej), żeby kompresor mógł się również spełniać jako limiter, jednak jak na moje oko stała czasowa wciąż jest trochę za duża,
-wywaliłem potencjometr od nastawiania miękkości kompresji.
W planach: załóżenie transformatorów wejściowych i wyjściowych (i być może zapewnienie całkowitej symetrii układu), pobieranie sygnału sterującego z wyjścia, przeróbka mechaniczna- kto wie, może w ogóle zrobię nowy kompresor, a ten zostawię jako muzealny egzemplarz prototypowy?.
Konstrukcja mechaniczna- urządzenie składa się z panela przedniego i ścianki tylnej (będącej jednocześnie chassis z lampami, gniazdami itp.) połączonych aluminiowymi ceownikami. Przód i tył połączone elektrycznie za pomocą złącza DB25 (Tuchel za duży...


Studenckie Radio ŻAK 88,8MHz- alternatywa w eterze przez całą dobę!