Retro Automatyka

Masz nietypowy problem 'lampowy'? Spróbuj tutaj.

Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd

szalony

Retro Automatyka

Post autor: szalony »

Czy ktos z tego forum zetknal sie moze z urzadzeniami automatyki kolejowej ? W wiekszosci nastawni, jeszcze w polowie mechanicznych mozna je uznac za zabytki. Chetnie dowiedzialbym sie paru slow na temat dzialania tych cudow techniki XX wieku :) Ponizej Kilka zdjec

Tzw. Aparat Blokowy. Litery to oznaczenia kolejnych semaforow.
Obrazek

Spojrzenie z boku na polowe serca nastawni - aparat blokowy
Obrazek

Druga polowa serca nastawni (ale tu wiadomo jak dziala) - lawa dzwigniowa. Sluzy do przestawiania rozjazdow mechanicznych.
Obrazek

Urzadzenie, ktore wyparlo oba powyzsze na nowszych obiektach - pulpit nastawczy
Obrazek

Zetknal sie ktos z tym ?
Awatar użytkownika
Retroman
375...499 postów
375...499 postów
Posty: 452
Rejestracja: wt, 7 marca 2006, 22:32
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Retroman »

Witam
Widziało sie co nieco, ale głównie ze starej telefonii i telekomutacji. Takie stare urządzenia telefoniczne to tonami szły na złom w całym kraju i na świecie, a ludzie niektórzy płakali bo pracując przy nich spędzili pół życia. Jednego znałem co przepracował 53 lata na stacji wzmacniakowej, której już nie ma.
Mam szacunek do starych urządzeń automatyki i do tych nowych też, bo bez tego ani rusz!
Pozdrowienia
Interstage transformers in addition to providing added voltage gain, transformer coupling eliminates the necessity of voltage-blocking (coupling) capacitor and provides a low-resistance path for direct current to the tube plate.
szalony

Post autor: szalony »

To jest generalnie niezawodne ;)

Na niektorych stacjach, gdzie kroluje sygnalizacja mechaniczna trafiaja sie urzadzenia z lat 20-tych, lub przelomu XIX i XX wieku ;) Pokazana na tych fotkach elektromechanika (system z kluczami, etc.) zapewne czesto ma 30-40 lat 8)
Awatar użytkownika
Retroman
375...499 postów
375...499 postów
Posty: 452
Rejestracja: wt, 7 marca 2006, 22:32
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Retroman »

szalony pisze:To jest generalnie niezawodne ;)

Na niektorych stacjach, gdzie kroluje sygnalizacja mechaniczna trafiaja sie urzadzenia z lat 20-tych, lub przelomu XIX i XX wieku ;) Pokazana na tych fotkach elektromechanika (system z kluczami, etc.) zapewne czesto ma 30-40 lat 8)
Witam
Przez 40 lat naprawiało się różne sprzęty. Dla kolei kiedyś nawijałem trafa i wiem, ze mają tam dobrych fachowców od automatyki i nie tylko.
Jednak jak zwykle (bo to chyba stało się po wojnie) okazało się, że zajęcie to jest mało opłacalne. Naprawiałem wiele róznych urządzeń m.in. z działu automatyki i łączności kolejowej i wiem, że im starsze, a jeszcze ciągle pracuje tym bardziej można powiedzięć o nim, że ma "duszę".
W łączności wszelkie rekordy bił tzw. sygnalizator spadku oporności izolacji żył w kablu - słynny KASS, zawierał tylko jedną lampę - stabiliwolt, jeszcze chyba są gdzieś tam w kraju włączone i mają grubo ponad 40 lat użytkowania!
Pozdrowienia
Interstage transformers in addition to providing added voltage gain, transformer coupling eliminates the necessity of voltage-blocking (coupling) capacitor and provides a low-resistance path for direct current to the tube plate.
Rapid130
125...249 postów
125...249 postów
Posty: 230
Rejestracja: śr, 10 sierpnia 2005, 11:27
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Rapid130 »

Tak sie dziwnie składa, że skonczyłem (prawie skonczyłem ;)) ) Sterowanie Ruchem kolejowym. Nawet musiałem projektowac taki pulpit nastawczy + całe obwody do tego. Calkiem fajna sprawa. Być może urzadzenia sa typu E a może JZH-111 :) Kto wie. Na fotce widac kontrolki stanu bloków Początkowego, Koncowego i Pozwolenia, tak wieć wyjazd musi być na blokade półsamoczynną :)

To są bardzo dobre i niezawodne urządzenia. Do tego szybciej nastawiają się przebiegi niż na urzadzeniach komputerowych ;)
szalony

Post autor: szalony »

O, widze ze ktos sie znalazl :)

Jakie czynnosci trzeba wykonac na takim aparacie, zeby przykladowo podac wolna droge na semafor E (zalozmy ze jest to semafor wyjazdowy)



PS. Co oznaczaja 1/2 i "kwadraty" w oznaczeniach semaforow ?

Pozdrawiam 8)

PS2. Nie widzialem jeszcze w polsce stacji z systemem komputerowym, choc nie wyobrazam sobie pulpitu nastawczego np. na stacjach Krakow Prokocim, albo Poznan Franowo (chyba trzeba sie na nim polozyc) :rolll:
Awatar użytkownika
Zigrin
500...624 posty
500...624 posty
Posty: 594
Rejestracja: pn, 6 lutego 2006, 14:40
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Zigrin »

A Łódź fabryczna i Koluszki główny to myślisz że inaczej? Chociaż nie wiem czy jest tam już pulpit nastawszy czy jeszcze wszystko jest na machaniceautomatycznej.
ElGit Let there be rock...
szalony

Post autor: szalony »

Zigrin pisze:A Łódź fabryczna i Koluszki główny to myślisz że inaczej? Chociaż nie wiem czy jest tam już pulpit nastawszy czy jeszcze wszystko jest na machaniceautomatycznej.
Mozna dlugo wymieniac ;)

Zajaczkowo Tczewskie, Jaworzno Szczakowa, Trzebinia,Tarnowskie Gory, Kr.Nowa Huta, Szczecin Port Centralny, itd... 8)
szalony

Post autor: szalony »

Tu np. jest klasyczny gierkowski "grzyb", wiec zapewne kroluje pulpit nastawczy ;)

Obrazek


A to prawdziwa kolej 8) - Stacja Werchrata

Obrazek
Rapid130
125...249 postów
125...249 postów
Posty: 230
Rejestracja: śr, 10 sierpnia 2005, 11:27
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Rapid130 »

szalony pisze:O, widze ze ktos sie znalazl :)

Jakie czynnosci trzeba wykonac na takim aparacie, zeby przykladowo podac wolna droge na semafor E (zalozmy ze jest to semafor wyjazdowy)
Ja mówie o tym pulpicie kostkowym. Na urzadzeniach mechanicznych zupelnie sie nie znam jako że mnie nie iteresowały a uczyłem sie o tym pare lat temu.
Za pomoca takiego pulpitu w zaleznosci od typu układa się drogę pokazując początek przebiegu i koniec (JZH-111) lub ustawiając recznie wszyskie zwrotnice obsługuje się przycisk przy semaforze z pod którego wyparawiamy pociag. Cholerka troche juz pozapominałem.

Na Warszawie Zachodniej sa 3 takie wielkie pulpity i w nastawni jest tłum ludzi. Ogolnie fajny klimacik. Bardzo lubię urzazdenia przekaznikowe. Na dodatek takie stare przekazniki kolejowe firmy erickson pracują jeszcze w niektórych przekaznikowniach. Zrobie pare fotek to dorzuce do tematu, moze mi sie jutro uda.
Awatar użytkownika
Zigrin
500...624 posty
500...624 posty
Posty: 594
Rejestracja: pn, 6 lutego 2006, 14:40
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Zigrin »

A jak sprawa wygląda na ostsatnich dziłających wąskotorówkach? np. w okolicach Lemborka?
ElGit Let there be rock...
szalony

Post autor: szalony »

Zigrin pisze:A jak sprawa wygląda na ostsatnich dziłających wąskotorówkach? np. w okolicach Lemborka?
Najczesciej tak, ze trzeba wysiasc z lokomotywy, i "przewajchowac" rozjazd. Na GKW (Gornoslaska Kolej Waskotorowa) byly kiedys normalne stacje (np. Maciejkowice), ale potem linie zamnknieto, i z nastawni Mc zostal tylko budynek bez okien. Dopiero pare lat temu udalo sie wykupic siec prywaciarzom, i uruchomic ruch turystyczny. Kolejka sie odbudowuje tam gdzie nie rozkradziono torow. W tej chwili na polskich waskich torach chyba nie ma posterunkow ruchowych.
Janusz
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 890
Rejestracja: wt, 8 listopada 2005, 15:36
Lokalizacja: Bytom

Post autor: Janusz »

szalony pisze: Najczesciej tak, ze trzeba wysiasc z lokomotywy, i "przewajchowac" rozjazd. Na GKW (Gornoslaska Kolej Waskotorowa) byly kiedys normalne stacje (np. Maciejkowice), ale potem linie zamnknieto, i z nastawni Mc zostal tylko budynek bez okien. Dopiero pare lat temu udalo sie wykupic siec prywaciarzom, i uruchomic ruch turystyczny. Kolejka sie odbudowuje tam gdzie nie rozkradziono torow. W tej chwili na polskich waskich torach chyba nie ma posterunkow ruchowych.
W Maciejkowicach były dwie nastawnie: dysponująca i wykonawcza. Długość torów stacyjnych wynosiła ok. 11km. Stacja ta obsługiwała, jeśli policzyć bocznice na zwały, do pobliskiego szybu ZGH Orzeł Biały i prefabrykatów osiem kierunków. Do najważniejszych należały:Siemianowice-Bytków, bocznica Elektrociepłowni Chorzów, bocznica KWK Barbara, bocznica ZGH Orzeł Biały, i dwutorowy odcinek do stacji Bytom Pole Północne. W Maciejkowicach ręcznie nastawiane były tylko rozjazdy związane z torami w rejonie lokomotywowni i jeśli się nie mylę w okolicy dystrybutorów paliwa oraz częściowo, torów zdawczo-odbiorczych Zakładów Azotowych. No właśnie, Azoty to dziewiąty kierunek. Cała reszta była nastawiana zdalnie ze wspomnianych nastawni. Semafory były świetlne, urządzenia nastawni, oprócz tych sterujących wyświetlaniem sygnałów na semaforach, pochodziły z lat 40-tych.
Układ z nastawniami: dysponującą i wykonawczą wraz z centralnym sterowaniem rozjazdów występował zresztą na wszystkich ważniejszych stacjach położonych na szlakach oraz na wielu bocznicach zakładowych; by wspomnieć tylko w całości zelektryfikowaną bocznicę ZGH Orzeł Biały.
Teraz to jednak tylko historia. Ostatnią istniejącą stacją z czynną nastawnią jest Bytom-Karb Wąski.
szalony

Post autor: szalony »

Janusz pisze:Ostatnią istniejącą stacją z czynną nastawnią jest Bytom-Karb Wąski.
Prosze :) Nie spodziewalem sie, ze jeszcze gdzies w Polsce jest czynna nastawnia waskotorowa 8)
painlust
9375...12499 postów
9375...12499 postów
Posty: 11116
Rejestracja: wt, 13 kwietnia 2004, 14:42

Post autor: painlust »

Rapid130 pisze:Tak sie dziwnie składa, że skonczyłem (prawie skonczyłem ;)) ) Sterowanie Ruchem kolejowym. Nawet musiałem projektowac taki pulpit nastawczy + całe obwody do tego. Calkiem fajna sprawa. Być może urzadzenia sa typu E a może JZH-111 :) Kto wie. Na fotce widac kontrolki stanu bloków Początkowego, Koncowego i Pozwolenia, tak wieć wyjazd musi być na blokade półsamoczynną :)

To są bardzo dobre i niezawodne urządzenia. Do tego szybciej nastawiają się przebiegi niż na urzadzeniach komputerowych ;)
kończyłes może wydział Transporu Politechniki Warszawskiej?

Jeśli tak to ja też :) z tym że ja Telekomunikację w Transporcie, a na dyplomie mam Sterowanie Ruchem w Transporcie :)