Wzmacniacz gitarowy - jak się za to zabrać???

Wzmacniacze gitarowe, efekty i inne zagadnienia "okołogitarowe".

Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp

PiotrG
15...19 postów
15...19 postów
Posty: 19
Rejestracja: śr, 31 maja 2006, 17:00

Post autor: PiotrG »

painlust pisze:Moje niedopatrzenie.
E tam zaraz niedopatrzenie ;-)
Widziałem kiedyś dyskusję na temat jakości izolacji w trafie głośnikowym, bo ktoś chciał zaoszczędzić na trafie sieciowym i napięcie anodowe brać z wyprostowanej sieci (a'la odbiorniki oszczędnościowe), tylko zapomniał, że wejście przedwzmacniacza, do którego będzie wpinał gitarkę, też musi mieć wtedy separację galwaniczną, bo inaczej gitarzysta może pobić rekord w szybkości wymiatania ;-) To było dopiero niedopatrzenie.
painlust
9375...12499 postów
9375...12499 postów
Posty: 11113
Rejestracja: wt, 13 kwietnia 2004, 14:42

Post autor: painlust »

odbiegne od tematu... Inny by się chwalił a ja wam pokaże :) W załączniku zdjęcia jednego z lustrzanych bliźniaków. Narazie tylko poskręcane na szybkiego elementy. ale tak będzie wyglądał. Panel przedni nie jest różowy tylko krwistoczerwony ale wyszło jak wyszło :) Jak wam się podoba taki design? Mam nadzieje że fireboyowi wyjdzie równie ładnie :)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
atom
125...249 postów
125...249 postów
Posty: 216
Rejestracja: pt, 26 marca 2004, 16:14

Post autor: atom »

painlust pisze:HS od DR różni się może 5-6 elementami, a dokładnie ich wartościami co ma już wpływ na brzmienie.
- i tak trzymać!
;-)
Awatar użytkownika
Vault_Dweller
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2837
Rejestracja: wt, 1 lipca 2003, 23:26
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Vault_Dweller »

Jedyne, co mnie martwi, i to dość poważnie, to te trafa- zwłaszcza sieciowe. Najlepiej byłoby przełożyć elementy mocujące na stronę z łączówkami, dodatkowo izolując je rurkami termokurczliwymi i np. sztabkami z tw. sztucznego.
Studenckie Radio ŻAK 88,8MHz- alternatywa w eterze przez całą dobę!
painlust
9375...12499 postów
9375...12499 postów
Posty: 11113
Rejestracja: wt, 13 kwietnia 2004, 14:42

Post autor: painlust »

Vault_Dweller pisze:Jedyne, co mnie martwi, i to dość poważnie, to te trafa- zwłaszcza sieciowe. Najlepiej byłoby przełożyć elementy mocujące na stronę z łączówkami, dodatkowo izolując je rurkami termokurczliwymi i np. sztabkami z tw. sztucznego.
wszystkie wyprowadzenia będą zabezpieczone termokurczami. Pozatym wzmacniacz będzie posiadał obudowę charakterystyczną dla heada. Jak nie będzie ktoś specjalnie gmerał to go nie ma prawa nic popieścić.
Awatar użytkownika
fireboy
50...74 posty
50...74 posty
Posty: 54
Rejestracja: śr, 30 listopada 2005, 16:48

Post autor: fireboy »

Witam!!!
W załączniku umieszczam schemat Black Altar'a z zaznaczonymi miejscami, co do których są różnice z potworem fireboya:)
A oto pytania do tych punktów (w pytaniach chodzi o wpływ zmiany wartości elemontów bądź ich braku na brzmienie więc nie będę już pisał tego przy każdym punkcie tylko pisał o różnicach):
1. w pierwszym stopniu a BA jest 220k, podobnie w FM (Fireboy Monster;) ) w kanale przesterowanym. Ale w czystym FM jest 100k. Czy jest to uzależnione tylko od zastosowanej lampy, czy jeśli lampy będą te same to ma to wpływ na brzmienie?? Domyślam się, że skoro wspólny pierwszy stopień to trzeba wybrać jedno optymalne rozwiązanie...
2. czemu służy ten układ?? jest on w BA natomiast w FM go nie ma...
3. tu podobnie jak u wyżej... tego rezystora nie ma w FM...
4. w czystym FM rezystor ma wartość 82k a tu 100k...
5. w BA jest pot. GAIN 470k z rezystorem 470k połączonym w szereg, a w FM jest tylko pot.1M
6. W BA na wyjściu pierwszego stopnia jest kondensator 22n, który póżniej w kanale przeserowanym połączony jest w szereg z kondensatorem 2n2. Natomiast w FM (z uwagi na osobne pierwsze stopnie) jest w przesterowanym tylko 2n2, a w kanale czystym tylko 22n. Czy nie należałoby wtedy zrobić w BA przełączania kanałów przed kondensatorami i wtedy można by dla każdego zrobić takie jak w FM - czy to można wogóle tak zrobić i czy zrobiłeś tak celowo w BA
7. w przesterowanym w BA jest 22k, natomiast w FM jest 47
8. W FM jest tylko rezystor 100k, a w BA jest on jakby rozbity na dwa i pomiędzy jest wpięty układ korektora - co to ma na celu???

To chyba na razie tyle...
Jak bede miał chwilę to z tych wszystkich spróbuję poskładać coś i poproszę o ocenę....
Pozdrawiam
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony czw, 14 października 2010, 14:37 przez fireboy, łącznie zmieniany 1 raz.
painlust
9375...12499 postów
9375...12499 postów
Posty: 11113
Rejestracja: wt, 13 kwietnia 2004, 14:42

Post autor: painlust »

Ad1. W BA jest wspólny pierwszy stopień wzmacniający. Przy Hi-gain musi on mieć ten rezystor 220K. Co daje temu stopniowi większe wzmacnienie. Przy czystym kanale jest to kompensowane rezystorem przy gainie. Nie stosuje się przełączania rezystorów anodowych i trzeba wybrać kompromis.

Ad2. ten układ służy zmianie wartości kondensatora katodowego. Przy hi-gain powinna być mała. Przy czystym duża więc ten układ bajpasuje rezystancje aby wartości kondensatorów się dodały.

Ad3Kondensator 22n nie powinien wisieć w powietrzu dlatego jest rezystor 2M2 do masy. To duża rezystancja - dla układu pomijalna. Równie dobrze może być tam 3M3 czy 5M6.

Ad4. To nie ważne. zmieni się troche zakres działania korektora. Możesz dać tam 82k czy 100k czy jakiś pośredni np. 91K. Ja bardzo często daje taki jaki akurat mam z tego przedziału.

Ad5. Tak jak pisałem w Ad1. jest to ograniczenie amplitudy sygnału podawanego na drugi stopień kanału czystego. W FM w kanale czystym dzięki mniejszemu rezystorowi anodowemu stopnia pierwszego jest mniejsze wzmacnienie tego stopnia i drugi stopień jest słabiej przesterowywany. Pomijając oczywiście urzycie lampy ECC81 czy 82. Przy lampie ECC83/6N2P po rozkręceniu gaina na full można uzyskać crunch. Dlatego też niektórzy dają rezystor 220-330k a nawet 470 przed potencjometrem 1M - wtedy nie rozkręcisz gainu na full i masz bardziej czysty kanał. Ponieważ zamawiający chciał jak najczystrze brzmienie tego kanału postanowiłem że zrobie dzielnik rezystor/potencjometr 50%. równie dobrze mógł się tam znaleźć rezystor 1M i pot 1M.

Ad6. Przed kondensatorami to masz wysokie napięcie anodowe. Nie przełącza się napięć anodowych tylko sygnały audio. Napięcie anodowe jest blokowane przez kondensator 22n. Zapewniam cię że tak jest dobrze.

Ad7. W tym miejscu może być nawet rezystor 100k albo go wogóle nie być. Tom jakoś to uzasadniał - już nie pamiętam jak, ale jak chcesz to poszukam.

Ad8. Tam powinien być albo 100k albo taki dzielnik. To też patent Toma - lepiej jego o to zapytać. oryginalnie w Mesie jest 100k.
Awatar użytkownika
fireboy
50...74 posty
50...74 posty
Posty: 54
Rejestracja: śr, 30 listopada 2005, 16:48

Post autor: fireboy »

Wielkie dzięki za odpowiedź... Zabiore się do pracy niedlugo, ale najpierw trzeba się trochę do sesji przygotować :( niestety...
Co do lamp to użyję jednak chyba 3x 6N2P + 6N14P
pailust pisze:Ad6. Przed kondensatorami to masz wysokie napięcie anodowe. Nie przełącza się napięć anodowych tylko sygnały audio. Napięcie anodowe jest blokowane przez kondensator 22n. Zapewniam cię że tak jest dobrze.
Nie wątpiłem że jest dobrze ;) tylko pytałem co to ma na celu...
painlust pisze:Ad7. W tym miejscu może być nawet rezystor 100k albo go wogóle nie być. Tom jakoś to uzasadniał - już nie pamiętam jak, ale jak chcesz to poszukam.

Ad8. Tam powinien być albo 100k albo taki dzielnik. To też patent Toma - lepiej jego o to zapytać. oryginalnie w Mesie jest 100k.
Myślę, że skoro Tom taki patent zastosował to będzie dobrze... A z zapytaniem chyba będą problemy bo nie bardzo wiem jak się z nim skontaktować... Strona zniknęła niestety :( wiele osób nad tym ubolewa, swoją drogą ciekawe czemu...
painlust pisze:Przy lampie ECC83/6N2P po rozkręceniu gaina na full można uzyskać crunch. Dlatego też niektórzy dają rezystor 220-330k a nawet 470 przed potencjometrem 1M - wtedy nie rozkręcisz gainu na full i masz bardziej czysty kanał. Ponieważ zamawiający chciał jak najczystrze brzmienie tego kanału postanowiłem że zrobie dzielnik rezystor/potencjometr 50%. równie dobrze mógł się tam znaleźć rezystor 1M i pot 1M.
Czyli rozumiem, że jeśli zdecyduję się na zastosowanie GAIN oraz MASTER a przy tym dam tylko potencjometr 1M bez dodatkowego rezystora, to GAINem będę regulował "czystość" kanału czystego (hihi śmiesznie to brzmi) a MASTERem jego głośność...
Dodatkowo jeśli zastosuję jeszcze jeden wspólny dla obu kanałów MASTER, to same przedwzmacniacze będę mógł rozkręcić na maksa a "ogólnym" MASTERem ograniczyć głośność nie tracąc na brzmieniu???
painlust
9375...12499 postów
9375...12499 postów
Posty: 11113
Rejestracja: wt, 13 kwietnia 2004, 14:42

Post autor: painlust »

pamiętaj aby były to lampy 6N2P-EV czyli wersje militarne. Cywilne nie będą się do tego nadawać. Końcówka może być cywilna.

Jeśli chodzi o Toma to ukrywa on się na tym forum pod nikiem atom. :) Jeżeli odpowiedział teg'owi w temacie niżej to może tobie też odpowie. :)

Gainem reguluje się czułość. W przypadku zastosowania ECC83/6N2P i pocie 1M do pewnego momentu zachowuje się jak Volume, a w pewnym momoncie zaczyna przesterowywać drugi stopień i wtedy zwiększa się nim przester. W przypadku użycia ECC82 potencjometr Volume po drugim stopniu staje się zbedny, a wtedy gain można przemianować na Volume bo ta lampa się nie przesterowuje tak łatwo. Poty Volume dla poszczególnych kanałów czy jak niektórzy nazywają Master Clean i Master Drive służą do ustawienia proporcji pomiędzy kanałami, a Ogólny Master do np. Rozkręcnia/ściszenia obu knałow na raz. Nieraz jest to wygodne.
Awatar użytkownika
fireboy
50...74 posty
50...74 posty
Posty: 54
Rejestracja: śr, 30 listopada 2005, 16:48

Post autor: fireboy »

painlust pisze:pamiętaj aby były to lampy 6N2P-EV czyli wersje militarne. Cywilne nie będą się do tego nadawać. Końcówka może być cywilna
Dokładnie takich chcę użyć :D
painlust pisze:Jeśli chodzi o Toma to ukrywa on się na tym forum pod nikiem atom. Smile Jeżeli odpowiedział teg'owi w temacie niżej to może tobie też odpowie. Smile
Tak też myślałęm po przeczytaniu jego wypowiedzi w tym temacie (a schematach sciąganych z jednej strony ;) i wypowiedzi o HellStone). Ale nie mając pewności nie chciałem palnąć głupstwa :)
painlust pisze:Gainem reguluje się czułość. W przypadku zastosowania ECC83/6N2P i pocie 1M do pewnego momentu zachowuje się jak Volume, a w pewnym momoncie zaczyna przesterowywać drugi stopień i wtedy zwiększa się nim przester.
Generalnie założenie było takie, żeby CLEAN był bardzo czysty, a przester bardzo mocny i mięsisty 8) . Ciekawi mnie czy będzie można uzyskać również lekki CRUNCH przy tym przesterze(przy odpowiednim manipulowaniu gałkami), bo jeśli nie to jestem skłonny "poświęcic całkowitą czystość" CELANa. Jakie proponujesz więc wartości rezystora i potencjometru, aby przesterowanie zaczynało się po przekroczeniu przez GAIN 3/4 skali (mniej więcej oczysiście bo pewnie to trzeba by ustalić doświadczalnie).
painlust
9375...12499 postów
9375...12499 postów
Posty: 11113
Rejestracja: wt, 13 kwietnia 2004, 14:42

Post autor: painlust »

Wszystko zależy także od mocy przetworników. Może się okazać, ze masz tak mocne, że nie ustawisz w kanale przesterowanym typowego crunchu, a kanał czysty będzie się przesterowywał bardzo szybko. Można to zrobić doswiadczalnie. ja bym najpierw sprawdził czy przy twojej gitarze da się na drive ustawić crunch. Jesli tak to dałbym w czystym albo 470k/470k albo 1M/1M a nawet bardziej tą drugą opcję. Jesli nie to eksperymentalnie dobrałbym rezystor do pota 1M.
Awatar użytkownika
fireboy
50...74 posty
50...74 posty
Posty: 54
Rejestracja: śr, 30 listopada 2005, 16:48

Post autor: fireboy »

Chyba jednak zdecyduję się na potencjometr + rezystor w CLEANIE. Myślę, że crunch będzie można uzyskać na kanale przesterowanym i przy odpowiednim ustawieniu potencjometru VOLUME przy gitarce (to jest przecież wyższość lampiaka nad tranzystorem, że potencjometr ten w tranzystorze praktycznie tylko reguluje głośność a w lampiaku również poziom przesterowania)
Czy w tym polączeniu potencjometr - rezystor wartości obu zaleca się takie same (470/470 czy 1M/1M) takie same??
painlust
9375...12499 postów
9375...12499 postów
Posty: 11113
Rejestracja: wt, 13 kwietnia 2004, 14:42

Post autor: painlust »

fireboy pisze:Chyba jednak zdecyduję się na potencjometr + rezystor w CLEANIE. Myślę, że crunch będzie można uzyskać na kanale przesterowanym i przy odpowiednim ustawieniu potencjometru VOLUME przy gitarce (to jest przecież wyższość lampiaka nad tranzystorem, że potencjometr ten w tranzystorze praktycznie tylko reguluje głośność a w lampiaku również poziom przesterowania)
Czy w tym polączeniu potencjometr - rezystor wartości obu zaleca się takie same (470/470 czy 1M/1M) takie same??
nic się nie zaleca. za bardzo się w to wgłebiasz. Ty sobie nawet nie wyobrazasz jak ja projektuje niektóre konstrukcje. Większość kompletnie intuicyjnie :) . w przypadku BA został mi po jakimś projekcie niewykożystany potencjometr 470k/B. Koles chciał aby czysty sie tak bardzo nie przesterowywał to dodałem rezystor 470k aby zrobić dzielnik 50%. Aby sygnał wchodzacy na drugi stopień był trochę słabszy od wychodzącego z pierwszego stopnia. Równie dobrze może się okazać, że wystarczy pot 100k + rezystor 910k. Dobrze poprostu aby pierwszy stopień nie widział rezystancji na wyjsciu mniejszej niż 1M, a co do doboru pary potencjometr + rezystor to zrób to eksperymentalnie.
Awatar użytkownika
fireboy
50...74 posty
50...74 posty
Posty: 54
Rejestracja: śr, 30 listopada 2005, 16:48

Post autor: fireboy »

painlust pisze:nic się nie zaleca. za bardzo się w to wgłebiasz. Ty sobie nawet nie wyobrazasz jak ja projektuje niektóre konstrukcje. Większość kompletnie intuicyjnie Smile .
W niektórych przypakdach się zaleca a w niektóych się nie zaleca i jest dowolność. Tylko żeby o tym wiedzieć trzeba zapytać. Jest to moja pierwsza konstrukcja i jestem na etapie gromdzenia wiedzy. Tak więc każda taka informacja jest dla mnie cenna. Żeby intuicyjnie zaprojektować taki wzmacniacz, trzeba doświadczenia któe ja właśnie poprzez takie pytania zbieram. Nie dziwię się Wam, doświadczonym elektronikom, że śmieszą i dziwią Was te pytania, ale mi odpowiedzi nanie dają bardoz dużo i uczę się powoli. Mam tylko nadzieje, że nie stracicie cierpliwości do momentu doprowadzenia tego projektu ze mną do końca :D
Awatar użytkownika
popiol17
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 866
Rejestracja: ndz, 9 stycznia 2005, 16:27
Lokalizacja: Kraków

Post autor: popiol17 »

Tak nawiasem odnośnie crunch, możesz upodobnić kanał clean do tego z AX84 P1 - przenieść regulator barwy dźwięku na koniec, a w środku między triodami dać tylko potencjometr gain :) - takie rozwiązanie oferowało by chyba większą paletę dźwięków....

Pozdrawiam!!