Zróbmy sobie karty rozszeżań- XT USB oraz karta dźwiękowa Pulsar

Komputery retro, konsole do gier itd.

Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp

CHOPIN66
1875...2499 postów
1875...2499 postów
Posty: 2286
Rejestracja: pn, 10 sierpnia 2009, 17:47
Lokalizacja: Gdańsk

Zróbmy sobie karty rozszeżań- XT USB oraz karta dźwiękowa Pulsar

Post autor: CHOPIN66 »

Jak wiadomo komputery XT i AT nie posiadały USB a tym bardziej nie radzą sobie z programowym dekodowaniem MP3 :D . I tu powstały dwie karty- USB XT i karta Pulsar :o

1, XT USB - to karta opracowana w 2022 przez F.Stefanec i zmodyfikowana prze zemnie w 2025
Modyfikacja polegała na :
-Zastosowaniu układów TTL oraz rezystorów , kondensatorów i rezonatora kwarcowego przewlekanych zamiast SMD
-dołożeniu aktywnego rozdzielacza USB
-zwiększeniu liczby porów USB na płytce do 2 + 2 kolejne jako opcja
-ograniczeniu się do EPROM 2764 - uznałem ,że na Boot loader wystarczy
-N-MOS BS-170 zastąpiłem bramką SN74LS04.

Oznaczało to zaprojektowanie od zera płytki
Z tego co mi wiadomo karta obsługuje tylko pamięci masowe tj. pendrive - przy sterowniku jaki był na stronie F.Stefanec nie obsługuje myszy i klawiatury czyli urządzeń HID.
Karta XT USB.jpg
Karta XT USB cd..jpg
Strona źródłowa
https://tefatronix.g6.cz/display.php?pa ... sb&lang=en

2. Pulsar Audio Adapter - 8 bit karta dźwiękowa ISA z możliwością odtwarzania oraz zapisu do pliku MP3 , wyposażona w OPL3 , w wejście mikrofonowe - mikrofon elektret/pojemnościowy / dynamiczny wybierany zworkami , AUX oraz Line in - wejścia przełączna za pomocą przekaźników - dodatkowo każde wejście wyposażone jest we własny cyfrowy potencjometr głośności - Użyty został układ scalonego kodera/dekodera MP3 VS1063 . Karta posiada max. 16 MB pamięci DRAM w kości SIMM 72 pin - o takie kości jeszcze nie trudno - do dyspozycji mamy 4 banki po 8 bit każdy co jeśli się nie mylę daje 4MB na bank :D. Kontroler DRAM to 673104ANL. Pamięć DRAM używana jest do buforowania danych obieranych / wysyłanych prze uC AT89S8253 z/do magistrali ISA. uC wyposażony jest ponadto we własną pamięć 4 bit pamięć SRAM 2114 na stałe i zmienne - do tej pamięci ma dostęp tylko 89S8253. Adresowanie pamięci SRAM i DRAM realizowane jest w 4 bit kodzie BCD - Adresy są dekodowane przez dekoder 74LS138. Karta nie jest wcale głupim pomysłem i to stwierdzono nawet na Elktrodzie - 486 nie daje rady z MP3 nawet 128kb/s a co dopiero 80286 czy 8088 :D - karta z wbudowanym dekoderem zmienia sytuację bowiem to nie procesor dekoduje a specjalizowany układ scalony. Celem zgodność w grach z Sound Blaster użyty układ OPL3 YFM262 + 2xYAC512 z możliwością krosowania faza/przeciw faza DAC . Przetworniki pracują w konfiguracji z datascheat Yamahy.
Możliwości VS1063
• Encoders:
MP3; Ogg Vorbis; PCM; IMA ADPCM;
G.711 (μ-law, A-law); G.722 ADPCM
• Decoders:
MP3 (MPEG 1 & 2 audio layer III (CBR
+VBR +ABR));
MP2 (layer II) (optional);
MPEG4 / 2 AAC-LC(+PNS),
HE-AAC v2 (Level 3) (SBR + PS);
Ogg Vorbis; FLAC;
WMA 4.0/4.1/7/8/9 all profiles (5-384 kbps);
WAV (PCM, IMA ADPCM, G.711 μ-law/A-
law, G.722 ADPCM)



Kod Driwerów też mam , trzeba je tylko skompilować na komputerze z Windows 98 i dokończyć pakiet instalacyjny :lol: :lol: Powstały na bazie driverów od Soundblaster 1.5 - zostały przepisane z pomocą Chat GPT na czysto. Zrezygnowałem z game Port z uwagi na brak miejsca.
Karta Pulsar.jpg
Karta Pulsar cd..jpg

Schematy też wrzucę tylko wymagają uporządkowania.

Zostało mi uporżadkować w karcie Pulsar warstwę opisową.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.