PCB pod STK4161/4141 i pochodne

Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp

onyx1944
500...624 posty
500...624 posty
Posty: 616
Rejestracja: ndz, 27 marca 2016, 18:50
Lokalizacja: Rzeszów

Re: PCB pod STK4161/4141 i pochodne

Post autor: onyx1944 »

Szrot majster pisze: wt, 9 września 2025, 16:50 ....
Czy trafo 2x20V od Tosca 303 da radę?
Bo jałowo daje 2x20V, moc to 90VA, czyli będzie zapas.
A jak Kolega myślał o zabezpieczeniach?
Przeciwzwarciowe też?
W zaleznosci od wersji stk, 20V AC może byc za dużo dla tych układów.
Zabezpieczenia z DSa:
Screenshot_20250910_024344_Chrome.jpg
Nawet na pcb dali zworki pod to.


Zwróć uwagę że układy maja 2.9mm odlegosci nozek do pleców, trzeba to rozważyć przy dobieraniu radiatora, i albo naciągać nóżki albo radiator dać nad PCB, najlepiej sobie to wydrukować nakleić na kartonik powkładać główne elementy i przemyśleć jak konstrukcyjnie dopasować to do posiadanego radiatora.
Pcb można jeszcze zaktualizować.

Jeśli to ma być trawione ręcznie można zmniejszyć otwory.
Rozważyłbym grubszą miedź na 2oz, 2-3mm to sporo na ścieżkę ale jak byłoby 70um to jeszcze lepiej.

Płytki przeważnie robiłem na papierze kredowym, ale czy to folia czy jaki by nie był papier najważniejszy jest toner, nawet na kolorowych gazetach ładnie płytki wychodziły i to zdarzały się nawet z obudowami tqfp atmegi itp. Dobrze wyłączyć tryb ekonomiczny jak taki jest przy wydruku.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Wiech
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 1034
Rejestracja: ndz, 14 maja 2017, 20:24

Re: PCB pod STK4161/4141 i pochodne

Post autor: Wiech »

Jak już pojawił się temat radiatora, to mam pytanie jakie powinny być jego parametry?
Awatar użytkownika
Romekd
moderator
Posty: 7250
Rejestracja: pt, 11 kwietnia 2003, 23:47
Lokalizacja: Zawiercie

Re: PCB pod STK4161/4141 i pochodne

Post autor: Romekd »

Czołem.
Wiech pisze: wt, 9 września 2025, 20:52 Drut nie może być zbyt cienki, gdyż cała moc wzmacniacza leci przez niego,
Ja jak robiłem podobne to dawałem drut minimum fi 1,5mm.
Te cewki ze zdjęcia wyglądają na ok 1uH
Zastanawiam się skąd wziąłeś taką informację, że grubość drutu musi wynosić co najmniej 1,5 mm? Przyznam, że we wzmacniaczach o mocach wyjściowych do 60 W, a nawet większych, widywałem take cewki nawijane drutem 0,8...1 mm, a przy mniejszej grubości drutu liczba zwojów również wychodzi mniejsza (cewka jest bardziej "skupiona" i ma mniejsze odległości między środkami zwojów). Często cewki obwodów Zobla są bardzo małe (są wykonane jako dwuwarstwowe lub nawet maja trzy warstwy, przez co liczba zwojów przy tej samej indukcyjności również jest mniejsza), mimo właściwej indukcyjności, i jeszcze nie widziałem by w jakimś wzmacniaczu cewka taka uległa spaleniu czy przegrzaniu.
Proponowane przez Ciebie będą ogromne, gdyż przy 16 zwojach na średnicy 20 mm i grubości drutu np. 1,8 mm (zgodnie z zaleceniem "co najmniej 1,5 mm") cewka będzie miała długość równą prawie 30 mm i szerokość 24 mm. Poniżej w załączniku cewki, które wymontowałem z różnych wzmacniaczy lub wykonałem samodzielnie (jedna nawinięta przeze mnie drutem o grubości 0,6 mm o indukcyjności 5,2 μH).
Cewki ze wzmacniaczy.jpg


Nie chcę przez to powiedzieć, że cewki nie mogą być większe, ale pod większe trzeba będzie przeznaczyć więcej miejsca na płytce i wykonać większe pady oraz większe od standardowych otwory pod wyprowadzenia cewek.
Poniżej wnętrze starego wzmacniacza RADMOR A-5512 (przepraszam, że pokazuję tak skurzonego, ale przez dwadzieścia lat przeleżał w magazynku) o mocy wyjściowej 2 x 65 W/8 Ω. Jak widać na schemacie w załączniku cewka ma indukcyjność 3 μH, a na zdjęciu w kolejnym załączniku widać, że jest malutka...
Końcówka mocy Radmor A-5512.png
CEWKI 3 uH.jpg

Z ciekawości sprawdziłem jak nagrzeje się cewka z pierwszego załącznika, nawinięta drutem o grubości 0,6 mm (licząc wraz z emalią), nawinięta na plastikową rurkę, mająca indukcyjność 5,2 μH i rezystancję własną 0,075  Ω, gdy przez 10 minut będę przez nią przepuszczał prąd o wartości 5 A (taki prąd wystąpi we wzmacniaczu o mocy wyjściowej 100 W na obciążeniu 4 Ω, działającym z ciągłym wysterowaniem sygnałem z generatora). Po 10 minutach temperatura cewki w środkowej części uzwojenia osiągnęła wartość 114°C, czyli jeszcze bezpieczną dla samego drutu nawojowego, choć karkas stał się przy niej już odrobinę bardziej miękki... :wink:
img_thermal_1757491578838.jpg


W takim razie dlaczego Twoim zdaniem drut ten powinien mieć co najmniej 1,5 mm średnicy?

Pozdrawiam
Romek
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
α β Σ Φ  Ω  μ π °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^ Δ − ∞ α β γ ρ . . . .
Awatar użytkownika
Szrot majster
1875...2499 postów
1875...2499 postów
Posty: 2464
Rejestracja: śr, 12 listopada 2003, 15:57
Lokalizacja: Dolna Grupa(wioska)

Re: PCB pod STK4161/4141 i pochodne

Post autor: Szrot majster »

Witam!
Próbowałem dziś zrobić PCB ale lipa wyszła.....muszę zamówić z internetu gąbkę ścierną, której używają hydraulicy przy lutowaniu rur miedzianych.
Miałem tylko papier "wodny", była powierzchnia lustrzana to nie odbiło 50%, a miało być chropowate.
Co do cewek.....oryginalne pracowały z równoległymi rezystorami 10 omowymi.
STK4161 raczej pracował z trafem o napięciu większymi niż 2x20V AC, nie będę teraz szukał po śmietnikach starocia 2x17V, bo kupić 100-200VA też tanio nie wychodzi i tyle.
A w ogóle to w tą pogodę robota nijak nie idzie :evil: :evil:
Mam do wymiany w Kleopatrze TST-102 głowicę UKF GFE-101 na pochodną OMEGA na LA1185, jutro dojdzie zasilacz z trafem 2,5VA, który tam wejdzie.....ten wynalazek ma głowicę zasilaną napięciem ujemnym i cały tuner ma plus na masie, a że jest rozpieprzony, trzeszczący dekoder stereo, to czeka mnie transplantacja dekodera z PROXIMA(plus na masie), nijak to nie idzie w tym upale, 28 stopni Celsjusza w warsztacie.
Mostek RLC doszedł ale bez sondy Kelvina, więc jutro dojdzie.....z Chin jest "tanio" i "dobrze" jak piszą a realnie tylko "tanio".
Co do radiatora, to się pomyśli, na 100% będzie to śmieciowy radiator od Aidy czy Toski, ewentualnie inny.....to niewiele jest do rozproszenia, to nie tranzystorowy wzmacniacz 100W/4R.
Zabezpieczenia nie będę dokładał, bo można zaprząc do tego uPC1237, ma on też opóźnienie załączenia kolumn i zabezpieczenie przed DC......stara hybryda bez zabezpieczeń jest ekstremalnie groźna w razie awarii dla każdych kolumn.
Awatar użytkownika
AZ12
3125...6249 postów
3125...6249 postów
Posty: 5504
Rejestracja: ndz, 6 kwietnia 2008, 15:41
Lokalizacja: 83-130 Pelplin

Re: PCB pod STK4161/4141 i pochodne

Post autor: AZ12 »

Witam
Szrot majster pisze: czw, 11 września 2025, 22:13Próbowałem dziś zrobić PCB ale lipa wyszła.....muszę zamówić z internetu gąbkę ścierną, której używają hydraulicy przy lutowaniu rur miedzianych.
Miałem tylko papier "wodny", była powierzchnia lustrzana to nie odbiło 50%, a miało być chropowate.
Nie wiem jak na wsi, ale w mojej okolicy kupowałem gąbkę ścierną w sklepie z artykułami metalowymi i hydraulicznymi w Starogardzie Gd.
Szrot majster pisze: czw, 11 września 2025, 22:13bo można zaprząc do tego uPC1237, ma on też opóźnienie załączenia kolumn i zabezpieczenie przed DC......stara hybryda bez zabezpieczeń jest ekstremalnie groźna w razie awarii dla każdych kolumn.
To prawda, naprawiałem wzmacniacz Fisher z końca lat 70, w którym spaleniu uległ układ hybrydowy STK465 oraz rezystor 1 kΩ i też było stałe napięcie na jego wyjściu.
Ratujmy stare tranzystory!
Awatar użytkownika
Szrot majster
1875...2499 postów
1875...2499 postów
Posty: 2464
Rejestracja: śr, 12 listopada 2003, 15:57
Lokalizacja: Dolna Grupa(wioska)

Re: PCB pod STK4161/4141 i pochodne

Post autor: Szrot majster »

Witam!
Gąbka kupiona...ojciec mi kupił w sklepie z takimi duperelami wodno-kanalizacyjnymi.
Płytka zrobiona, powiercona......wyszedłem z wprawy, do tego ta pogoda, niskie ciśnienie i dwa wiertła widiowe połamane :evil:
Ale jak Mama za chwile ma operację a ciśnienia u niej nie idzie zbić(bo u mnie są zjazdy i potem psuję układy, materiały i narzędzia), to nie tak "hup siup" płytkę wytrawić.
Ale zrobiłem
Pin 6(MUTE) jest licząc od lewej do prawej?
PRINT.jpg
TOP.jpg
Na folii próbowałem, niestety na folię z Allegro szkoda było kasy.....drukarka nie pokrywa jej równo tonerem mimo DARK+5 czyli maksimum.
Zrobiłem na żółtym papierze z Allegro, niby dedykowanym, mam też połyskujący biały ale trochę za gruby, kupiony ze 3 lata temu, różne barachło wtedy sprzedawano.
Co do trafa.....mam 2x19V z Tosca 303, nie wiem ale w Tosce jest przy 245V w sieci +/-27-29V, zawsze można dorzucić małe trafo 230V/19V jako autotrafo albo jakiegoś szmelcu 2x17V poszukać, od Aidy AWS-105 napięcie OK ale mocy za mało, bo tylko 60W.
2x15V też by podeszło i wtedy by szło pograć na 4 omach.
Co do tematu zakupów, to w Grudziądzu jest podobny szajs jak w Starogardzie Gdańskim czy Tczewie, to wszystko miasta robotnicze od dekad, 36 lat temu nastąpił upadek PRL-u, wszystko upadło, ludzie poszli na bruk, dużo zaczęło pić......nic dziwnego, że w sklepach nic nie ma.
Ja kupuję wszystko w internecie, w INTER-CHIP z Olsztyna bez problemu dostałem KD3773 TESLA po 16zł a u siebie co najwyżej podróby 2N3055 czy MJ15015, które padną od razu, na 100% rozbłyśnie szeregowo włączona żarówka, tudzież po podaniu pełnego napięcia odstrzeli kapsel od tranzystora.
Ja już kilka lat omijam sklepy stacjonarne z uwagi na ilość syfu, tak samo już nie kupię nowego laptopa i PC do pracy i kontaktu ze światem też kupię poleasingowy , kupiłem ThinkPad T495 z Ryzen 7 i 32GB RAM, PC już ma 6 lat a na składaka to sporo.
A na stacjonarce jadę na Zorin OS 17.3, na laptopie mam Windows 11 Pro 24H2.
Płytkę będę lutował jak dokupię rezystory, które na schemacie są 0,5W, bo mam same 0,25W i reszta to wartości "lampowe" jak chodzi o 0,5-2W.
Cewki zmierzyłem(te większe) miernikiem RLC i mają 2uH, rezystory równolegle z nimi w oryginalnym układzie były 10R 0,25W.......tak ma być?
A drugi amplituner z STK463 dostał STK465 PMC i gra ładnie, na nowym STK465 zaczęła poprawnie chodzić regulacja barwy dźwięku, która jest w pętli USZ.
Może hybryda już była na wykończeniu?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
Romekd
moderator
Posty: 7250
Rejestracja: pt, 11 kwietnia 2003, 23:47
Lokalizacja: Zawiercie

Re: PCB pod STK4161/4141 i pochodne

Post autor: Romekd »

Czołem.
Szrot majster pisze: śr, 17 września 2025, 21:30 (...)
Cewki zmierzyłem(te większe) miernikiem RLC i mają 2uH, rezystory równolegle z nimi w oryginalnym układzie były 10R 0,25W.......tak ma być?
(...)
Gdybyś chciał wykonać stosunkowo małe cewki o zalecanej indukcyjności 3 μH, to możesz zrobić to w sposób, którym mnie udało się to zrobić przez przypadek, w dwie minuty, a posłużyłem się drutem nawojowym o średnicy ok. 1 mm. W tym celu wziąłem wiertło 8 mm i nawinąłem na nim zwój przy zwoju 12 zwojów drutu. Następnie zacząłem nawijać pozostały drut na już nawiniętych 12. zwojach i nawinąłem drugą warstwę o 13 zwojach na tej pierwszej. Usunąłem może z pół zwoju i podłączyłem cewkę pod zaciski mostka RLC. Ku mojemu zdumieniu ten pokazał dokładnie 3 μH :shock: . Następnie cewkę wzmocniłem mechanicznie klejem W-183, utwardzanym światłem UV z dołączonej do kleju latarki (komplet kupiłem za grosze na AliExpress). Chciałem zobaczyć jaka jest rezystancja tak wykonanej cewki i najpierw zmierzyłem ją mostkiem (po jego wyzerowaniu), a następnie po dolutowaniu przewodów dokonałem pomiaru metodą techniczną, przepuszczając przez cewkę prąd o wartości 1 A i dokonując pomiaru odkładającego się na jej rezystancji napięcia. Wynik wyszedł nieco wyższy (cewka była jeszcze dość ciepła, po wcześniejszym lutowaniu do niej przewodów). W ten sposób, dla zabawy, wykonałem dwie cewki o indukcyjności 3 μH i rezystancji mniejszej od 20 mΩ, które mają ok. 12,5 mm szerokości i ok. 13 mm wysokości. Gdybym użył je we wzmacniaczu o mocy wyjściowej 100 W na impedancji 4 Ω, to przy pełnym i ciągłym jego wysterowaniu na cewce traciłbym ok. 0,5 W, czyli 0,5% mocy wyjściowej wzmacniacza.
1_Drut nawojowy.jpg
2_Pomiar indukcyjności.jpg
3_Cewka po sklejeniu zwojów.jpg
4_Pomiar rezystancji mostkiem.jpg
5_Pomiar rezystancji metodą techniczną_I-1A.jpg

Przyjrzałem się cewkom, które pokazałeś w jednym z załączników. Zdjęcie trochę niewyraźnie, ale wydało mi się, że te oryginalne cewki mogły mieć po 19,5 lub 18,5 zwojów. Niestety nie podałeś ich wielkości i średnicy użytego w nich drutu, więc nie dało się policzyć ich indukcyjności.
6_cewki oryginalne.png
Niestety nie doczekałem się odpowiedzi od Kolegi Wiech na zadane mu pytanie, dlaczego uważa, że cewka ta powinna być nawinięta drutem o średnicy nie mniejszej od 1,5 mm, choć we wzmacniaczach o mocy do 100 W nigdy nie widziałem cewek aż tak dużych :(

Pozdrawiam
Romek
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
α β Σ Φ  Ω  μ π °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^ Δ − ∞ α β γ ρ . . . .