
Uniwersalny wzmacniacz dla początkujących E(P)CL82, E(P)CL86
Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp
Re: Uniwersalny wzmacniacz dla początkujących E(P)CL82, E(P)
Posiada ktoś może spis wszystkich elementów potrzebnych do budowy tego wzmacniacza? Bardzo by mi się przydał 

- Thereminator
- 6250...9374 posty
- Posty: 7364
- Rejestracja: sob, 2 kwietnia 2005, 21:42
- Lokalizacja: Nizina Wschodnioeuropejska
Re: Uniwersalny wzmacniacz dla początkujących E(P)CL82, E(P)
Spisz ze schematu.
W teorii nie ma różnicy między praktyką a teorią. W praktyce jest.
Re: Uniwersalny wzmacniacz dla początkujących E(P)CL82, E(P)
Po sprawdzeniu w katalogu transformatorów widzę, że TS40/13/676 ma szansę działać z tym wzmacniaczem ale czy jako drugi głośnikowiec zamiast TG5-53 może być TG2-13-666?
Re: Uniwersalny wzmacniacz dla początkujących E(P)CL82, E(P)
TG2-13-666 działa pod tym wzmacniaczem ale różni się nieco brzmieniem od 5-53. Będę szukać innego 5-53 lub 2-13-666. Co wpadnie w łapy to przysposobię.
Re: Uniwersalny wzmacniacz dla początkujących E(P)CL82, E(P)
Witam. Zbudowałem to cudo na pcl86 z BUZ90A. Gra pięknie lecz wyraźnie słychać buczenie więc zapuściłem się w najciemniejsze zakątki internetu w poszukiwaniu stp i udało się zdobyłem STP5NK50Z. Po włączeniu układu gra z 30s i dźwięk zanika. Macie jakieś pomysły jak to rozwiązać ? Dodam że buczenie albo się nasila podczas pracy (godzina, dwie) z BUZ90A albo po prostu mnie bardziej wkurza.
Re: Uniwersalny wzmacniacz dla początkujących E(P)CL82, E(P)
Może zbyt zakręciłem :
Pod BUZ90A gra lecz buczy
Pod STP gra przez 30 sekund
Zna ktoś powód może te diody zabezpieczające ?
Pod BUZ90A gra lecz buczy
Pod STP gra przez 30 sekund
Zna ktoś powód może te diody zabezpieczające ?
- Thereminator
- 6250...9374 posty
- Posty: 7364
- Rejestracja: sob, 2 kwietnia 2005, 21:42
- Lokalizacja: Nizina Wschodnioeuropejska
Re: Uniwersalny wzmacniacz dla początkujących E(P)CL82, E(P)
Diody zabezpieczające też nie znają powoduhenio pisze:Zna ktoś powód może te diody zabezpieczające ?

W teorii nie ma różnicy między praktyką a teorią. W praktyce jest.
Re: Uniwersalny wzmacniacz dla początkujących E(P)CL82, E(P)
Witam wszystkich,
mój to debiut jest na forum Triody z racji tego, że dopiero teraz pokusiłem się o stosowanie lamp. Jedyną lampą z którą miałem do czynienia to ECC83 w Marszałku Valvestate 8280, która z resztą siedzi tam do tej pory. Ostatnimi dniami jednak w wyniku potrzeby doszedłem do wniosku, że powinienem wzbogacić swój zestaw audio o regulator barwy dźwięku. Pomyślałem więc, że może układ lampowy byłby najlepszy. Około miesiąca temu dokonałem zakupu zestawu głośnikowego Wharfedale evo2-50, które wraz z końcówką mocy Sharp 8800 (2X200W oparty na układach STH 4050 II H)
grają ślicznie -bardzo jasne, przejrzyste brzmienie, rewelacyjne scena, ciekawa dynamika. Wszystko to w konfiguracji CD + końcówka mocy bez żadnych dodatkowych śmieci. Jednakże w przypadku płyt, gdzie jakość nagrania jest troszkę niższa, lub słuchając z minimalną mocą odczuwam nieznaczny brak dołu i góry -stąd moja potrzeba. Nie chciałbym popsuć tego fajnego brzmienia i pomyślałem, że lampa z regulacją Bas-Treble o niewielkim współczynniku wzmocnienia będzie w sam raz. Wykorzystałem układ wg Traxmana tylko że jedyną lampą którą miałem i mogłem wsadzić do tego układu, jest zapas do Marszałka ECC83. Układ zbudowałem z części, które miałem w domu i względem oryginału są niewielkie(?) różnice: owa lampa, kondensatory na anodzie wsadziłem 470nF -blokowe, bo takie miałem, na filtrze regulatora treble mam 90pF -bo nie udało mi się poskładać 100pF, reszta zaś jest zgodna z załączonym wcześniej schematem Traxmana.
W takiej konfiguracji układ dość mocno podbarwia górę -być może jest to wynikiem różnicy w zastosowanej lampie i aplikacji do niej. Wzmocnienie jest większe niż oczekiwałem -to myślę też jest wynikiem zmian w układzie. Całość brzmieniem teraz przypomina zestaw SU Technicsa. Na pewno nie jest tak przejechany jak przedwzmacniacz T-sa z tego zestawu, jednak brzmienie jest zdecydowanie ostrzejsze niż tylko sama końcówka. Zależało by mi aby utrzymać pełną klarowność brzmienia. Czy mogę to zrobić z wykorzystaniem tej ECC83, czy też muszę zmienić lampę na ECC81 i to najlepiej konkretnego producenta? a może pokusić się o zastosowanie lamp innego rodzaju? Mam w domu jeszcze kilka pentod 6Z1P i lampy 6F1P, która jest kombinacja triody i pentody. Może do tych lamp macie jakieś propozycje?
pozdrawiam
mój to debiut jest na forum Triody z racji tego, że dopiero teraz pokusiłem się o stosowanie lamp. Jedyną lampą z którą miałem do czynienia to ECC83 w Marszałku Valvestate 8280, która z resztą siedzi tam do tej pory. Ostatnimi dniami jednak w wyniku potrzeby doszedłem do wniosku, że powinienem wzbogacić swój zestaw audio o regulator barwy dźwięku. Pomyślałem więc, że może układ lampowy byłby najlepszy. Około miesiąca temu dokonałem zakupu zestawu głośnikowego Wharfedale evo2-50, które wraz z końcówką mocy Sharp 8800 (2X200W oparty na układach STH 4050 II H)
grają ślicznie -bardzo jasne, przejrzyste brzmienie, rewelacyjne scena, ciekawa dynamika. Wszystko to w konfiguracji CD + końcówka mocy bez żadnych dodatkowych śmieci. Jednakże w przypadku płyt, gdzie jakość nagrania jest troszkę niższa, lub słuchając z minimalną mocą odczuwam nieznaczny brak dołu i góry -stąd moja potrzeba. Nie chciałbym popsuć tego fajnego brzmienia i pomyślałem, że lampa z regulacją Bas-Treble o niewielkim współczynniku wzmocnienia będzie w sam raz. Wykorzystałem układ wg Traxmana tylko że jedyną lampą którą miałem i mogłem wsadzić do tego układu, jest zapas do Marszałka ECC83. Układ zbudowałem z części, które miałem w domu i względem oryginału są niewielkie(?) różnice: owa lampa, kondensatory na anodzie wsadziłem 470nF -blokowe, bo takie miałem, na filtrze regulatora treble mam 90pF -bo nie udało mi się poskładać 100pF, reszta zaś jest zgodna z załączonym wcześniej schematem Traxmana.
W takiej konfiguracji układ dość mocno podbarwia górę -być może jest to wynikiem różnicy w zastosowanej lampie i aplikacji do niej. Wzmocnienie jest większe niż oczekiwałem -to myślę też jest wynikiem zmian w układzie. Całość brzmieniem teraz przypomina zestaw SU Technicsa. Na pewno nie jest tak przejechany jak przedwzmacniacz T-sa z tego zestawu, jednak brzmienie jest zdecydowanie ostrzejsze niż tylko sama końcówka. Zależało by mi aby utrzymać pełną klarowność brzmienia. Czy mogę to zrobić z wykorzystaniem tej ECC83, czy też muszę zmienić lampę na ECC81 i to najlepiej konkretnego producenta? a może pokusić się o zastosowanie lamp innego rodzaju? Mam w domu jeszcze kilka pentod 6Z1P i lampy 6F1P, która jest kombinacja triody i pentody. Może do tych lamp macie jakieś propozycje?
pozdrawiam
Re: Uniwersalny wzmacniacz dla początkujących E(P)CL82, E(P)
Witam wszystkich.
Wkraczam w świat wzmacniaczy lampowych i wykonałem prototyp jednego kanału wzmacniacza w pająku. Gra to ciekawie i podoba mi się takie granie.
Czy jest możliwość otrzymania wzoru płytki wzmacniacza i przedwzmacniacza w pdf?
Wkraczam w świat wzmacniaczy lampowych i wykonałem prototyp jednego kanału wzmacniacza w pająku. Gra to ciekawie i podoba mi się takie granie.
Czy jest możliwość otrzymania wzoru płytki wzmacniacza i przedwzmacniacza w pdf?
- Thereminator
- 6250...9374 posty
- Posty: 7364
- Rejestracja: sob, 2 kwietnia 2005, 21:42
- Lokalizacja: Nizina Wschodnioeuropejska
Re: Uniwersalny wzmacniacz dla początkujących E(P)CL82, E(P)
Jest, jak sobie sam wydrukujesz do .pdf za pomocą wirtualnej drukarki, np. QPrintera. Traxman już się nie udziela na forum.
W teorii nie ma różnicy między praktyką a teorią. W praktyce jest.
Re: Uniwersalny wzmacniacz dla początkujących E(P)CL82, E(P)
Że jest widziałem, ale chodzi mi o zachowanie skali przy wydruku.Thereminator pisze:Jest, jak sobie sam wydrukujesz do .pdf za pomocą wirtualnej drukarki, np. QPrintera.
Re: Uniwersalny wzmacniacz dla początkujących E(P)CL82, E(P)
Witam,
ja w nawiązaniu do swojego postu. Jak już wcześniej wspomniałem, z tego rodzaju technologią to ja nie miałem do czynienia. Wcześniej zapomniałem dodać, że kondensator na zasilaniu zamiast 10 mikro mam 22. Doczytałem również PDF od kości z końcówki mocy. Impedancja wejściowa to 50 kohm, a lampy mają wysoką impedancje wyjściową. Między regulatorem barwy, a końcówką mam potencjometr 20kohm, co na pewno nie stanowi dobrego rozwiązania. Po dodaniu rezystora szeregowego 68kohm na wyjściu układu regulatora, tak jakby było trochę więcej dołu i mniej góry. Dołu jest nieznacznie więcej niż bez wspomnianego układu z lampą, a wzmocnienie góry nadal zdecydowanie większe. zastanawiam się, czy zmiana w układzie miejsca wyprowadzenia wyjścia układu z suwaka potencjometru tonów wysokich -powiedzmy zastosowanie zamiast rezystora R5 - 220 kohm na dwa rezystory 100 kohm i podłączenie wyjścia układu z miejsca połączenia rezystorów nie wyrównało różnic we wzmocnieniu układu w zakresie niskich i wysokich częstotliwości. Zauważyłem, że podbarwianie góry jest mniejsze kiedy potencjometr na wejściu ogranicza jego czułość. Wynikałoby z tego to, że sygnał na wejściu ma jednak wysoki poziom -chyba. Wydaje mi się jednak przede wszystkim, że dopasowanie impedancji układu regulatora do końcówki mocy jest tym czym powinienem się zająć na pierwszym miejscu. Mam dwa pytania:
-czy wystarczy w tym celu po prostu wtórnik emiterowy o wystarczająco wysokiej impedancji wejsciowej. Potencjometr master volume zostawiłbym przed końcówką, bo do układu zrobiłem bypass,
-czy i jaki wpływ ma opóźnienie załączenia napięcia anodowego na pracę lampy i całego układu regulatora barwy. Zasilanie żarzenia i napięcia anodowego odbywa się równocześnie po przełączeniu przełącznika EQ/BYPASS -przekaźniki 12V załączają zasilacz napięcia anodowego, a żarzenie załączone jest bezpośrednio z przełącznika. Zauważyłem, że kiedy załączam układ regulacji, kiedy końcówka pracuje, potrafi zadziałać jej zabezpieczenie; kiedy zaś lampa jest nagrzana, tego problemu nie ma. Czy jest to związane właśnie z tym?
pozdrawiam
ja w nawiązaniu do swojego postu. Jak już wcześniej wspomniałem, z tego rodzaju technologią to ja nie miałem do czynienia. Wcześniej zapomniałem dodać, że kondensator na zasilaniu zamiast 10 mikro mam 22. Doczytałem również PDF od kości z końcówki mocy. Impedancja wejściowa to 50 kohm, a lampy mają wysoką impedancje wyjściową. Między regulatorem barwy, a końcówką mam potencjometr 20kohm, co na pewno nie stanowi dobrego rozwiązania. Po dodaniu rezystora szeregowego 68kohm na wyjściu układu regulatora, tak jakby było trochę więcej dołu i mniej góry. Dołu jest nieznacznie więcej niż bez wspomnianego układu z lampą, a wzmocnienie góry nadal zdecydowanie większe. zastanawiam się, czy zmiana w układzie miejsca wyprowadzenia wyjścia układu z suwaka potencjometru tonów wysokich -powiedzmy zastosowanie zamiast rezystora R5 - 220 kohm na dwa rezystory 100 kohm i podłączenie wyjścia układu z miejsca połączenia rezystorów nie wyrównało różnic we wzmocnieniu układu w zakresie niskich i wysokich częstotliwości. Zauważyłem, że podbarwianie góry jest mniejsze kiedy potencjometr na wejściu ogranicza jego czułość. Wynikałoby z tego to, że sygnał na wejściu ma jednak wysoki poziom -chyba. Wydaje mi się jednak przede wszystkim, że dopasowanie impedancji układu regulatora do końcówki mocy jest tym czym powinienem się zająć na pierwszym miejscu. Mam dwa pytania:
-czy wystarczy w tym celu po prostu wtórnik emiterowy o wystarczająco wysokiej impedancji wejsciowej. Potencjometr master volume zostawiłbym przed końcówką, bo do układu zrobiłem bypass,
-czy i jaki wpływ ma opóźnienie załączenia napięcia anodowego na pracę lampy i całego układu regulatora barwy. Zasilanie żarzenia i napięcia anodowego odbywa się równocześnie po przełączeniu przełącznika EQ/BYPASS -przekaźniki 12V załączają zasilacz napięcia anodowego, a żarzenie załączone jest bezpośrednio z przełącznika. Zauważyłem, że kiedy załączam układ regulacji, kiedy końcówka pracuje, potrafi zadziałać jej zabezpieczenie; kiedy zaś lampa jest nagrzana, tego problemu nie ma. Czy jest to związane właśnie z tym?
pozdrawiam
Re: Uniwersalny wzmacniacz dla początkujących E(P)CL82, E(P)
Co to za perforowane płaskowniki facet używa?
Do czego to oryginalnie przeznaczone i gdzie się kupuje?
Do czego to oryginalnie przeznaczone i gdzie się kupuje?
_
Re: Uniwersalny wzmacniacz dla początkujących E(P)CL82, E(P)CL86
Cześć, wspominane płaskowniki i kątowniki widziałem na aukcjach, pod nazwą "płaskownik perforowany" i używany jest do budowy przemyslowych regałów i półek.
Ja z kolei poszukuję płytek PCB do opisywanego tutaj wzmacniacza. Niestety autor tematu jest dla mnie nieosoiągalny.
Ja z kolei poszukuję płytek PCB do opisywanego tutaj wzmacniacza. Niestety autor tematu jest dla mnie nieosoiągalny.