Bright!
Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp
-
- 2500...3124 posty
- Posty: 2552
- Rejestracja: pt, 22 stycznia 2010, 18:34
- Lokalizacja: Wałbrzych
Re: Bright!
Wszystkie 4 końcówki są jednakowe? Do bi-ampingu "wysokotonowe" mogłyby mieć mniejszą moc.
-
- 2500...3124 posty
- Posty: 3049
- Rejestracja: sob, 17 stycznia 2004, 22:10
- Lokalizacja: Zawiercie
Re: Bright!
A to niby z jakiego powodu miałyby mieć mniejszą moc ?Einherjer pisze:Wszystkie 4 końcówki są jednakowe? Do bi-ampingu "wysokotonowe" mogłyby mieć mniejszą moc.
-
- 2500...3124 posty
- Posty: 2552
- Rejestracja: pt, 22 stycznia 2010, 18:34
- Lokalizacja: Wałbrzych
Re: Bright!
Z tego powodu, że w sygnale muzycznym zdecydowanie większa część mocy przypada na niskie częstotliwości.
- Piotr
- moderator
- Posty: 8656
- Rejestracja: pn, 30 czerwca 2003, 12:38
- Lokalizacja: Kraków, Ślusarska 9
- Kontakt:
Re: Bright!
Wzmocnienie wszystkich kanałów jest identyczne, natomiast maksymalna moc wyjściowa to 50W/8R lub 90W/4R dla przodu/dołu oraz 25W/8R lub 45W/4R dla tyłu/góry.
-
- 2500...3124 posty
- Posty: 3049
- Rejestracja: sob, 17 stycznia 2004, 22:10
- Lokalizacja: Zawiercie
Re: Bright!
Może sie na tym dokladnie nie znam ale co z tego wynika ? Amplituda ma być taka sama w basie jak i w wysokich Jeśli wysterowanie obu kanałów będzie jednakowe to wzmacniacz o mniejszej mocy zacznie wcześniej obcinać sygnał niż ten o większej mocy. Przykład kolumna B&W Nautilus potrzebuje 4 wzmacniaczy o mocy 100W/6om na kanał, dlaczego ?Einherjer pisze:Z tego powodu, że w sygnale muzycznym zdecydowanie większa część mocy przypada na niskie częstotliwości.
- Piotr
- moderator
- Posty: 8656
- Rejestracja: pn, 30 czerwca 2003, 12:38
- Lokalizacja: Kraków, Ślusarska 9
- Kontakt:
Re: Bright!
Wynika to z tego, że różne częstotliwości są z różnym natężeniem obecne przeciętnie w sygnale muzycznym. Największe moce zawsze zaangażowane są w odtwarzanie najniższych tonów. wysokie tony są słyszalne i "wybijają się" mimo znacznie niższej amplitudy.Boguś pisze:Może sie na tym dokladnie nie znam ale co z tego wynika ?
Zwróć na przykład uwagę, że w przeciętnym trzydrożnym zestawie głośnikowym o mocy na przykład 100W moc kopułki wysokotonowej rzadko przekracza 5W. Z kolei moc maksymalna głośnika średniotonowego to 20-30W w zależności od częstotliwości podziału. Cała reszta przypada na tony niskie.
Można to też zaobserwować w orkiestrze. Niskie instrumenty są znacznie większe od wysokich, a wcale subiektywnie nie brzmią głośniej. Flet pikolo zawsze się przebije przez orkiestrę, a teoretycznie fagot, czy kontrabas powinny go zagłuszyć. Ale już flet altowy (4x większy, 2 oktawy niższy) jest bardzo słabo słyszalny, kiedy gra równocześnie z innymi instrumentami.
Podejrzewam, że w tym przypadku producent chciał zapewnić identycznie wzmocnienie każdego z kanałów, więc aby zbytnio nie mieszać sugeruje użycie identycznych wzmacniaczy dla wszystkich kanałów.Boguś pisze:Przykład kolumna B&W Nautilus potrzebuje 4 wzmacniaczy o mocy 100W/6om na kanał, dlaczego ?
-
- 2500...3124 posty
- Posty: 3049
- Rejestracja: sob, 17 stycznia 2004, 22:10
- Lokalizacja: Zawiercie
Re: Bright!
Ja jestem trochę przygłuchawy, Z tego powodu robiłem różne eksperymenty własnie ze wzmacniaczami w biampingu aby sobie dogodzić
. I stosując te same zwrotnice dla wysokich tonów przy zastosowaniu wzmacniaczy o różnej mocy zauważyłem ze wzmacniacz o większej mocy zasilający głośnik wysoko tonowy gra czyściej przy większej mocy, ten słabszy przy tym samy wysterowaniu daje dźwięk jakby zapiaszczony. Ale może to tylko moje "widzimisie " ?

Re: Bright!
W takim razie dla 8 Ω pierwszy ma przy mocy maksymalnej 20 V a drugi 14,2 V na wyjściu.Piotr pisze:Wzmocnienie wszystkich kanałów jest identyczne, natomiast maksymalna moc wyjściowa to 50W/8R lub 90W/4R dla przodu/dołu oraz 25W/8R lub 45W/4R dla tyłu/góry.
Jeśli wzmocnienie jest jednakowe to dla mocy maksymalnej mają różną czułość. Czy wysterowanie ich z jednego źródła nie spowoduje przesterowania słabszego, gdy mocniejszy będzie miał jeszcze zapas?
- Piotr
- moderator
- Posty: 8656
- Rejestracja: pn, 30 czerwca 2003, 12:38
- Lokalizacja: Kraków, Ślusarska 9
- Kontakt:
Re: Bright!
Tyle, że nie będą sterowane z jednego źródła, ponieważ zwrotnica aktywna znajdzie się przed wzmacniaczem. Gdyby sterować je wspólnym sygnałem i dzielić pasmo już za wzmacniaczem, a przed głośnikami, to masz rację, moc całości byłaby ograniczona przez te mniejsze. To wyjaśnia dlaczego w przykładzie podanym przez Bogusia producent zaleca wzmacniacze o tej samej mocy. Tam przecież zwrotnica jest już w głośniku.brys pisze:Czy wysterowanie ich z jednego źródła nie spowoduje przesterowania słabszego, gdy mocniejszy będzie miał jeszcze zapas?
- szewek
- 625...1249 postów
- Posty: 750
- Rejestracja: pn, 26 października 2009, 20:35
- Lokalizacja: Wschodnia Wielkopolska
- Kontakt:
Re: Bright!
Ile lepszego w stosunku do pierwszej Iovity?
Pozdrawiam,
Piotr.
Pozdrawiam,
Piotr.
Powierz Panu drogę swoją, zaufaj Mu, a On wszystko dobrze uczyni (Ps.37:5)
Re: Bright!
Na stronie haiku-audio.pl pojawia się wpis:
"Pojemność wejściowa tranzystorów mocy jest nieliniowa, więc niska rezystancja wyjściowa stopnia sterującego sprzyja uzyskaniu niskich zniekształceń dla wyższych częstotliwości sygnału. W punkcie pracy, czyli przy napięciu Uds=21V pojemność wejściowa każdego z tranzystorów wynosi około 100pF"
W karcie katalogowej IRFP140 znajduję wykres na którym można odczytać Ciss (pojemność wejściowa) przy Vds=21V wynoszący około 1700pF (załącznik). I tu pytanie - gdzie jest błąd?
Czy za pojemność wejściową należy brać Crss=Cgd a nie Ciss=Cgd+Cgs?
"Pojemność wejściowa tranzystorów mocy jest nieliniowa, więc niska rezystancja wyjściowa stopnia sterującego sprzyja uzyskaniu niskich zniekształceń dla wyższych częstotliwości sygnału. W punkcie pracy, czyli przy napięciu Uds=21V pojemność wejściowa każdego z tranzystorów wynosi około 100pF"
W karcie katalogowej IRFP140 znajduję wykres na którym można odczytać Ciss (pojemność wejściowa) przy Vds=21V wynoszący około 1700pF (załącznik). I tu pytanie - gdzie jest błąd?
Czy za pojemność wejściową należy brać Crss=Cgd a nie Ciss=Cgd+Cgs?
- Załączniki
-
- Ciss.png (70.34 KiB) Przejrzano 1888 razy
Re: Bright!
Witam.
Pozdrawiam
Romek
Pojemności, z jakimi musi "zmierzyć się" stopień sterujący tranzystorem zależą od konfiguracji wzmacniacza, zastosowanych w sterowanym stopniu lokalnych sprzężeń zwrotnych itp. W układzie wspólnego emitera (bez lokalnego sprzężenia zwrotnego w obwodzie emitera) najważniejszymi pojemnościami będą pojemność baza-emiter i pojemność baza-kolektor (znacznie bardziej istotna), która wskutek występowania efektu Millera będzie tyle razy "większa", ile będzie wynosiło napięciowe wzmocnienie badanego stopnia (plus 1, gdyż fazy na bazie i kolektorze tranzystora są odwrócone). W układzie wzmacniacza ze wspólnym kolektorem efekt Milera nie występuje, więc pojemność baza-kolektor nie zwielokrotni swojej wartości proporcjonalnie ze wzmocnieniem, a dodatkowo pojemność baza-emiter będzie bootstrapowana (napięcia na bazie i emiterze będą miały podobną fazę i będą zmieniały się w podobny sposób), więc pojemność ta będzie widziana przez źródło sygnału jako znacznie mniejsza. Podobnie będzie to wyglądało w stopniu z Mosfetem, gdy stopień ten będzie wtórnikiem źródłowym. Ważniejszą pojemnością będzie wtedy pojemność bramka-dren, gdyż pojemność braka-źródło będzie bootstrapowana i jej wartość będzie dużo niższa i będzie ponadto zależała od oporności obciążenia obwodu źródła tranzystora (w tym przypadku będzie nią impedancja kolumny głośnikowej) oraz nachylenia charakterystyki tranzystora (od niego będzie zależało tłumienie sygnału, wprowadzane przez stopień wyjściowy z Mosfetem).jackie01 pisze:W karcie katalogowej IRFP140 znajduję wykres na którym można odczytać Ciss (pojemność wejściowa) przy Vds=21V wynoszący około 1700pF (załącznik). I tu pytanie - gdzie jest błąd?
Pozdrawiam
Romek
α β Σ Φ Ω μ π °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^ Δ − ∞ α β γ ρ . . . .