Moje doświadczenia w tematach lampowych to niestety tylko atom 5W na płytkach Marvela.
Nie wiem czy to dobry pomysł rzucania się na 50W, ale schemat wzmacniacza wydawał mi się kusząco prosty i postanowiłem taki właśnie wzmacniacz złożyć z layoutu ceriatone.
http://ceriatone.com/images/layoutPic/m ... iatone.jpg
Jako, że wszystko mam praktycznie podane na tacy, nie wydaje mi się to być wiele trudniejszy projekt od atoma. Koszty wychodzą mi dość spore, ale tym razem nie odmówię sobie przyjemności i chciałbym wykonać porządny projekt, który będzie cieszył ucho, a także coś tam nauczy.
Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo pracy przy wysokim napięciu, to sobie poradzę. Z atomem miałem tylko 1 dość głupi wypadek. Przypadkowo palcem zwarłem uzwojenia anodowe na transformatorze, próbując przenosić albo chassis albo trafo, już nie pamiętam i wyskoczył bezpiecznik. Odczułem to jako lekkie liznięcie, ale porządnie się wystraszyłem

Wzmacniacz miałby być złożony w sposób zbliżony do oryginału, a raczej wersji reissue i na porządnych częściach.
Na razie zamówiłem odpowiednie trafa i dławik. Może trochę przesada z tym dławikiem i drogimi częsciami, o których potem, ale nie wiem czy zachowam ten wzmacniacz dla siebie i jednak takie "drobiazgi" mają wpływ na zadowolenie użytkownika...
Do wzmacniacza dołożę potencjometr Master Volume, PPIMV, też wg. schematu ceriatone, potek stereo 2x250k między inwerter a el34(między punkty J i K na layoucie). Czy to dobre rozwiązanie?
I myślałem nad ewentualną pętlą efektów, ale na pętlach nie znam się w ogóle i nawet nie wiem jaką tam można by wsadzić. Oryginalna z reissue podobno jest słaba, a i na zasilanie 30V, które jako młody hobbysta nie wiem jakbym uzyskał z zamówionego trafa. Niby gdzieś była pętla na zasilanie anodowe, ale sporo schematów, zdjęć itd. zniknęło z tematu? ("zero loss fx loop") Są jeszcze pętle ceriatone, w stylu gniazd pomiędzy korektorem a inwerterem. Podobno "źle" działają, najczęściej wymagają zewnętrznego buffer'u.
Teraz mam parę pytań dotyczących części..
Nie wiem dokładnie jak powinno się czytać layout ceriatone.. dlaczego niektóre rezystory są zaznaczone innym kolorem?
Ogólnie planuję zamawiać części w amptone, ale sporo części jest ciężko dostępnych i będę musiał je uzupełniać zamówieniem w tme(rezystory 8.2k, 5.6k, 1R 2W; 220k 3W)
Czy rezystory nieoznaczone dopuszczalną mocą na layoucie mogę zastosować 0,5W Carbon Composition Xicon? Chyba o podobnym wyglądzie można zobaczyć na zdjęciach ceriatone. Zresztą nie wiem jakie spisują się najlepiej, czy to nie te metalizowane wprowadzają najmniej szumów, mają najmniejszą tolerancję? Czemu tak popularne są te Carbon Comp?
Jakich kondensatorów powinienem użyć? TAD Mustard, Orange Drop, Mallory? Myślałem nad Mustardami, są osiowe i polecane na forach zagranicznych, ale dość drogie.. Czy warto się w takie pakować? Dodatkowo: Czy kondensator 330uF mogę zastąpić 220uF? Bo takiego nie znalazłem, a nie wiem czy warto łączyć równolegle 220+100.
W zasilaczu są 2 zewnętrzne kondensatory 100uF i 50+50... 100uF jakoś nie-osiowych nie ma, więc raczej zastosuje 2x 50+50, na płytce jest osiowy 50+50, zastosuję 2 równoległe 47 osiowe...
Z czego mógłbym zrobić Turret Board? Kołki lutownicze zamówię w amptone, ale płytkę chciałbym nawiercić w domu samemu na tyle pól ile mi trzeba. Szukałem laminatów w sieci, ale najczęściej były zbyt cienkie, krótkie, wąskie... Pytałem taty o tekstolit 2 albo 3mm, ale wątpię czy taki załatwi. Wymiary to pewnie coś koło 30x8. Gdzie można taką zdobyć, albo co powszechnie dostępne można wykorzystać?
Przełączniki sieciowy i standby powinny być jakiejś specjalnej jakości czy wystarczą Eteny z amptone?
Czy wszystkie przewody mogą być nieekranowane, powiedzmy te z amptone na 600V, nadają się i do żarzenia? Na layocie z pozoru nie widzę żadnych oznaczeń odnośnie ekranowania, a raczej długich przewodów stosował nie będę. Ewentualnie, gdzie można kupić mniejsze ilości, różnokolorowych kabli w niestandardowej izolacji np. teflonowej.
Robiąc szynę masy przy potkach, puszki potków np. Alpha łączą się z chassis i nie muszę ich łączyć z szyną? W instrukcjach MetroAmp zauważyłem, że łączą szynę z puszkami, czyli tam są odizolowane?
Gdzie mogę zdobyć złoty panel plexi na przód i tył z napisami? Najlepiej wolałbym gdzieś w pobliżu, do jakich ośrodków mógłbym się udać i zapytać o takie coś? Firmy robiące np. tabliczki z nazwiskami, nr, wizytówkami będą posiadać odpowiednie długości?
Jakie podstawki, ekrany, obejmy?
Próbując wybrać odpowiednie podstawki czytałem trochę o nich i chętnie wybrałbym Beltona, z micalexu. Podobno są dużo lepiej wykonane, złącza nie latają, a micalex bardzo wytrzymały i "bardzo korzystnie wpływa na brzmienie" (tak żartem: http://www.thegearpage.net/board/archiv ... 01263.html)
Jakiego typu powinny być? Wygodniej mocować je od spodu, czy od góry? Powinny być z mocowaniem ekranu?
Jakie kupić ekrany? Skłaniam się ku zwykłym, ale są i "wysokiej jakości" Beltony. Czy ekrany są z mocowaniami czy muszą mieć odpowiednią podstawkę?
Co daje mocowanie typu Octal? I czy tutaj znów Beltony odstępują jakością?
I na koniec pytanie o lampy...
Popularnym wyborem są JJ Electronics, czy warto dopłacać 2x tyle do selekcjonowanych TAD, reissue Mullarda, specjalnych do pierwszych stopni itd?
Pytania mogą wydawać się banalne. Jednak dopiero co się uczę o świecie części tego typu i wolę nie uczyć się na błędach lecz na dobrych wyborach, stąd proszę o pomoc...
Postanowiłem założyć temat i tutaj wrzucać wszystkie moje wątpliwości, gdyż nie mam nikogo do kogo mógłbym się na szybko zwrócić.
Pozdrawiam.