Pierwowzor Szarotki

Radioodbiorniki lampowe i wszystko co jest z nimi związane.

Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp

_idu

Pierwowzor Szarotki

Post autor: _idu »

KaW
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 1188
Rejestracja: ndz, 13 listopada 2005, 11:14
Lokalizacja: lodz

Post autor: KaW »

Pamiętam ,że w Łodzi było b.dużo detali wybrakowanych z produkcji Szarotki -ZASILACZE ,lampy,jakieś inne wadliwe odpady produkcyjne.
Mam Szarotkę jakąś -z innymi zakresami fal .Cały ten komplet jakiś jest niemiarowy -takie inne kształty śrubek,transformatorków .Możliwe ,że część produkcji szła na niby eksport....robocizna w Polsce była tania.Pozdr.
_idu

Post autor: _idu »

W Szarotkach widywałem dwa rózne kondesatory strojeniowe AM. Pierwszy o jednakowych pojemnościach i drugi o róznych pozwalajacych wyeliminować tzw. padding - niestety współbiezność jest fatalna na średnich falach.
Byc może była prototypowa seria produkcyjna.
Sądze ze były przez Siemensa produkowane inne Szarotkopodobne modele. Dla nich zakres fal długich miał znikome znaczenie - u nas konieczne było dorobnienie zakresu LW.
Awatar użytkownika
frycz
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 1015
Rejestracja: czw, 18 sierpnia 2005, 09:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: frycz »

A może było tak jak zwykle, czyli to szarotka jest KOPIĄ Siemensa?

Mikrus wszak był KOPIĄ Gogomobila, Silnik "Gnom" wierną KOPIĄ silnika francuskiego.... WSK był KOPIĄ DKW a Junak był nieudaną KOPIĄ.. :(

Pozdrawiam nieco sarkastycznie....
frycz.
_idu

Post autor: _idu »

frycz pisze:A może było tak jak zwykle, czyli to szarotka jest KOPIĄ Siemensa?

Mikrus wszak był KOPIĄ Gogomobila, Silnik "Gnom" wierną KOPIĄ silnika francuskiego.... WSK był KOPIĄ DKW a Junak był nieudaną KOPIĄ.. :(

Pozdrawiam nieco sarkastycznie....
frycz.
W przypadku Szarotki to Siemens jest peirwowzorem. Czy zrzyna czy licencja.... trudno powiedzieć.
WSK a DKW - niestety nie. Przed 1939 roku w Polsce produkowaliśmy tanie proste motocykle z silnikiem dwusuwowym w Podkowie Leśnej. Nie musieliśmy specjalnie kopiować.
Junak - nieudany? Fakt miał dwa mankamenty - amortyzatory z wyciekającym olejem (jakosć wykonania głownie) oraz powazniejszy problem tu bład konstrukcyjny - prądnice zalewaną olejem. Reszta była OK.
Co do DKW - to nasŧþeczyniami były motocykle IFA, MZ i Simpson.
DKW byla tak prymitywna konstrukcja ze trudno by nie bylo dokleic etykietki kopii kazdej konstrukcji z prostym silnikiem dwusuwowym.
Awatar użytkownika
frycz
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 1015
Rejestracja: czw, 18 sierpnia 2005, 09:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: frycz »

STUDI pisze:.... Przed 1939 roku w Polsce produkowaliśmy tanie proste motocykle z silnikiem dwusuwowym w Podkowie Leśnej. Nie musieliśmy specjalnie kopiować.
Tak, motocykle te nazywały się "Podkowa" , każdy był trochę inny ale miały dobry angielski silnik Villersa 90 ccm, który potem skopiowała (ukradła ?) polska firma ze śląska której nazwy nie mam teraz czasu szukać... Dlatego własnie Villers, zerwał kontakty handlowe z Polską... Przez kradzież.

Tu nie chodzi o OT, który wyląduje w koszu, ale o to że zrobiło mi się jakoś tak zwyczajnie przykro że ta "nasza" Szarotka, będąca symbolem pięknych lat '60 , zrodziła się, jak widać, w głowie niemieckiego inżyniera, a my to powiedzmy... skopiowaliśmy?

Eeech....
f.
Awatar użytkownika
Marcin K.
6250...9374 posty
6250...9374 posty
Posty: 6544
Rejestracja: śr, 18 stycznia 2006, 16:45
Lokalizacja: Kolonia Poczesna, jo90nq

Post autor: Marcin K. »

SHL M04 była wzorowana na DyktaKlejWoda... Zwłąszcza silnik http://motocykle.svasti.org/index.html? ... hl125.html A później to już WFM i WSK wychodzili na swoje. Troszkę się interesuję motocyklami co chyba wiadomo.
Ta niemiecka "Szarotka" jest naprawdę ładna, ciekaw jestem jaką cenę osiągnie bo widzimy wszyscy jakie ceny osiągają nasze Szarotki. Nie boję się to stwierdzić że zbyt wysokie.
μ Ω Σ Φ π
SQ9MYU
Awatar użytkownika
tszczesn
moderator
Posty: 11248
Rejestracja: wt, 12 sierpnia 2003, 09:14
Lokalizacja: Otwock

Post autor: tszczesn »

frycz pisze:A może było tak jak zwykle, czyli to szarotka jest KOPIĄ Siemensa?
Szarotka nie była kopia, a legalną licencyjną produkcją. Siemens oddał (AFAIR za darmo) licencję na to radio, bo w moemncie hdy uruchamiano u nas jego produkcję była to juz przestarzała konstrukcja, nowe konstrukcje takich przenośnych radyj robione były na tranzystorach.
Awatar użytkownika
frycz
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 1015
Rejestracja: czw, 18 sierpnia 2005, 09:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: frycz »

tszczesn pisze:Szarotka nie była kopia, a legalną licencyjną produkcją. Siemens oddał (AFAIR za darmo) licencję na to radio, bo w moemncie hdy uruchamiano u nas jego produkcję była to juz przestarzała konstrukcja, nowe konstrukcje takich przenośnych radyj robione były na tranzystorach.
Tak czy inaczej, szkoda mi trochę, że to nie polski inżynier wymyślił tak ładne i klimatyczne radio.... Dobrze że to licencja, a nie ....

Pozdrawiam sentymentalnie.
frycz.
Awatar użytkownika
ZoltAn
1250...1874 posty
1250...1874 posty
Posty: 1659
Rejestracja: ndz, 9 listopada 2003, 16:08
Lokalizacja: Gliwice, Górny Śląsk, GG 1699095 i 13822985

Post autor: ZoltAn »

A ja zrobię to o czym zapomniał kol. Studi: wkleję z eBay-a zdjęcia tej Grazietty :idea:

Za kilkanaście dni aukcja zniknie i już nikt się do niej nie dokopie zaś wklejone zdjęcia tego rzadko spotykanego radia będą wciąż do obejrzenia :D
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Nigdy nie dyskutuj z głupcem - ludzie mogą nie zauważyć różnicy! /Stanisław Jerzy Lec/