Seria H i F

Teoria lamp elektronowych, techniki próżniowe, zagadnienia konstrukcyjne. Nic dodać, nic ująć. Wszystko o lampach.

Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp

OTLamp

Seria H i F

Post autor: OTLamp »

Zanim powstały lampy serii H do żarzenia szeregowego Iż=0.15A (HCH81, HL90 itp.), seria ta oznaczała lampy bateryjne o żarzeniu 4V. Czy te lampy w ogóle kiedyś istniały? Widział je ktoś, albo ma ktoś jakieś dane?


Podobne pytanie kieruję w sprawie serii F, która oznaczała lampy samochodowe o żarzeniu 13V. W zasadzie znam tylko jedną - FZ1 (jest też jeszcze FL152, ale ona powstała znacznie później i chyba raczej nie była samochodowa). Były jakieś inne? W żródłach jakie posiadam napotkałem informację, że lampy te były stosowane w droższych odbiornikach samochodowych, ale śladu po tych lampach nigdzie nie ma (fakt faktem, że miały solidną konkurencję ze strony serii C)
Awatar użytkownika
tszczesn
moderator
Posty: 11248
Rejestracja: wt, 12 sierpnia 2003, 09:14
Lokalizacja: Otwock

Re: Seria H i F

Post autor: tszczesn »

OTLamp pisze:Zanim powstały lampy serii H do żarzenia szeregowego Iż=0.15A (HCH81, HL90 itp.), seria ta oznaczała lampy bateryjne o żarzeniu 4V. Czy te lampy w ogóle kiedyś istniały? Widział je ktoś, albo ma ktoś jakieś dane?
Pierwsze słyszę, że H oznaczała 4V 4V to zawsze było A. Nie było bateryjnych lamp z tej serii, w czasach, gdy istniał już standard oznaczeń (1935 rok) lampy bateryjne były już tylko dwuwoltowe i oznaczane literą K

OTLamp pisze:Podobne pytanie kieruję w sprawie serii F, która oznaczała lampy samochodowe o żarzeniu 13V. W zasadzie znam tylko jedną - FZ1 (jest też jeszcze FL152, ale ona powstała znacznie później i chyba raczej nie była samochodowa). Były jakieś inne? W żródłach jakie posiadam napotkałem informację, że lampy te były stosowane w droższych odbiornikach samochodowych, ale śladu po tych lampach nigdzie nie ma (fakt faktem, że miały solidną konkurencję ze strony serii C)
Nie kojarzę teraz innej, zwłaszcza, że nie było potrzeby - może ewentualnie były takie planowane, ale nie weszły do użycia. Inaczej po prostu doblowałyby się z serią C.
OTLamp

Re: Seria H i F

Post autor: OTLamp »

tszczesn pisze: Pierwsze słyszę, że H oznaczała 4V
Tymczasem kilka źródeł tak właśnie donosi, np. "Jak czytać schematy radiowe", "Tabele lamp elektronowych" Gajewskiego itd.

U Franka też jest:
http://www.tubedata.org/tubnum.html

Możliwe, że sytuacja była podobna jak w przypadku serii B, która powstała tylko "na chwilę" . Podobnie mogło być tutaj, 4V lampy bateryjne były przecież dość rozpowszechnione przed wprowadzeniem nowych oznaczeń i możliwe, że chciano ich następnym wersjom (w znormalizowanym systemie oznaczeń) przyporządkować właśnie literę H.

Prawdopodobnie jednak żadna z nich nie powstała:
http://www.radiomuseum.org/forum/roehre ... uropa.html




Pozdrawiam
Awatar użytkownika
tszczesn
moderator
Posty: 11248
Rejestracja: wt, 12 sierpnia 2003, 09:14
Lokalizacja: Otwock

Re: Seria H i F

Post autor: tszczesn »

OTLamp pisze:
tszczesn pisze: Pierwsze słyszę, że H oznaczała 4V
Tymczasem kilka źródeł tak właśnie donosi, np. "Jak czytać schematy radiowe", "Tabele lamp elektronowych" Gajewskiego itd.
Możliwe, że takie były pierwszeprojekty, ale nigdy się z czymś takim nie spotkałem, ani w naturze, ani w katalogu.