W tym radiu spotkałem się z rozwiązaniem gdzie przełącznik barwy dźwięku jest wpięty w obwód katody lampy przedwzmacniacza.
I teraz mam pytanie, katoda jest zasilona poprzez dławik L18, równolegle do dławika podłączane są kolejno kondensatory (C43,C44,C45: 4,7n, 20n, 30n)
Czy dobrze rozumuję, że im większy kondensator zapięty tym mniej sopranów, bo napięcie na katodzie jest bardziej wygładzone ? A może jest wręcz odwrotnie ???
Dołączam schemat poglądowy dla wygody:
Regulacja barwy dzwieku w Baltika-52
Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp
-
- 375...499 postów
- Posty: 471
- Rejestracja: wt, 14 grudnia 2010, 09:57
- Lokalizacja: Wrocław
Regulacja barwy dzwieku w Baltika-52
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- 1250...1874 posty
- Posty: 1299
- Rejestracja: śr, 10 sierpnia 2005, 23:51
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Regulacja barwy dzwieku w Baltika-52
Im większy kondensator tym niższe tony będą osłabiane (wyższe jeszcze bardziej). To jest pętla ujemnego sprzężenia zwrotnego, więc te kondensatory nie wygładzają napięcia a przenoszą je z wyjścia na wejście. Pasmo które przeniosą będzie tłumione.
-
- 375...499 postów
- Posty: 471
- Rejestracja: wt, 14 grudnia 2010, 09:57
- Lokalizacja: Wrocław
Re: Regulacja barwy dzwieku w Baltika-52
Gdzie kolega widzi tą pętlę zwrotną ?
Kondensatory zapinają się pomiędzy katodą a masą i z S1 nie maja nic wspólnego.
SL
Kondensatory zapinają się pomiędzy katodą a masą i z S1 nie maja nic wspólnego.
SL
-
- 1250...1874 posty
- Posty: 1299
- Rejestracja: śr, 10 sierpnia 2005, 23:51
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Regulacja barwy dzwieku w Baltika-52
Ale ja nie pisałem, że mają coś wspólnego z S1. Lampę można przecież sterować w każdej elektrodzie. Na schemacie zaznaczyłem Ci drogę sygnału z wyjścia do tych kondensatorów.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- 1250...1874 posty
- Posty: 1773
- Rejestracja: czw, 2 czerwca 2011, 19:43
- Lokalizacja: Wrocław - Krzyki
Re: Regulacja barwy dzwieku w Baltika-52
Jest sporo materiałów w sieci na temat tego radia, między innymi:
http://msevm.com/oldradio/baltika52/
Na dole owej strony są dalsze odsyłacze, a tam było to: Pozwoliłem sobie (być może i innym) to przetłumaczyć:
Regulacja barwy dźwięku.
Przełączanie odbiornika na różne brzmienie, w zależności od charakteru odbieranego programu, odbywa się gałką przełącznika barwy (2). Przełącznik ten ma cztery położenia, a mianowicie:
1 - (skrajne lewe) – pasmo szerokie, dobrze słyszalne niskie i wysokie tony,
2 – średnie pasmo, dobrze słyszalne niskie i nieco gorzej wysokie tony,
3 – wąskie pasmo, dobrze słyszalne niskie a tony wysokie obcięte,
4 – nieco gorzej słyszalne niskie tony, tony wysokie jak w położeniu poz 2.
W pierwszym położeniu regulatora barwy tonu lepiej słuchać programy muzyczne, szczególnie muzykę symfoniczną, w przypadku odbioru stacji lokalnej lub dobrze słyszalnej stacji dalekiej.
Jeśli odbierana jest odległa stacja z szumami i zakłóceniami to lepiej słuchać przy 2 lub 3 położeniu przełącznika barwy tonu.
Odbiór programów słownych lepszy jest w 4 położeniu przełącznika barwy.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dzielnik (R11+R18) / R17 – pętla ujemnego sprzężenia zwrotnego ustalająca wzmocnienie w całym paśmie wzmacniacza m.cz.
Pojemności C43, C44, C45 oraz cewka L18 (to filtr górnoprzepustowy) - kształtują one charakterystykę częstotliwościową wzmacniacza zgodnie z założeniem jak w poz. 1, 2 oraz 3 przełącznika barwy.
Kondensator C36 (4,7 nF) obcina basy w położeniu 4 przełącznika.
Parametry cewki L18: L = 8,5 mH (2 x 605 zw.), R =108 Ω(DC)
Dane wszystkich elementów indukcyjnych można znaleźć w czasopiśmie РАДИО №1-1953 г
http://msevm.com/oldradio/baltika52/
Na dole owej strony są dalsze odsyłacze, a tam było to: Pozwoliłem sobie (być może i innym) to przetłumaczyć:
Regulacja barwy dźwięku.
Przełączanie odbiornika na różne brzmienie, w zależności od charakteru odbieranego programu, odbywa się gałką przełącznika barwy (2). Przełącznik ten ma cztery położenia, a mianowicie:
1 - (skrajne lewe) – pasmo szerokie, dobrze słyszalne niskie i wysokie tony,
2 – średnie pasmo, dobrze słyszalne niskie i nieco gorzej wysokie tony,
3 – wąskie pasmo, dobrze słyszalne niskie a tony wysokie obcięte,
4 – nieco gorzej słyszalne niskie tony, tony wysokie jak w położeniu poz 2.
W pierwszym położeniu regulatora barwy tonu lepiej słuchać programy muzyczne, szczególnie muzykę symfoniczną, w przypadku odbioru stacji lokalnej lub dobrze słyszalnej stacji dalekiej.
Jeśli odbierana jest odległa stacja z szumami i zakłóceniami to lepiej słuchać przy 2 lub 3 położeniu przełącznika barwy tonu.
Odbiór programów słownych lepszy jest w 4 położeniu przełącznika barwy.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dzielnik (R11+R18) / R17 – pętla ujemnego sprzężenia zwrotnego ustalająca wzmocnienie w całym paśmie wzmacniacza m.cz.
Pojemności C43, C44, C45 oraz cewka L18 (to filtr górnoprzepustowy) - kształtują one charakterystykę częstotliwościową wzmacniacza zgodnie z założeniem jak w poz. 1, 2 oraz 3 przełącznika barwy.
Kondensator C36 (4,7 nF) obcina basy w położeniu 4 przełącznika.
Parametry cewki L18: L = 8,5 mH (2 x 605 zw.), R =108 Ω(DC)
Dane wszystkich elementów indukcyjnych można znaleźć w czasopiśmie РАДИО №1-1953 г
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.