Witam
Jestem posiadaczem saby meersburg automatic 125. Jestem w trakcie odbudowy tego radia i mam kilka problemów.
Po naciśnięciu przycisku stereo radio milknie a magiczne oko gaśnie. Dodatkowo automatyka w mojej sabie nie do końca działa poprawnie, silnik kręci szybko i bez oporów, ale trzeba cały czas trzymać wciśniety przycisk aby wyszukiwało stacje, jakiś problem jest chyba z elektromagnesem odpowiedzialnym za to. Nie jestem jakimś mega znawcą elektroniki, ale po pomiarze napięcia , na obu końcach elektromagnesu cały czas oba potencjały są równe 230V DC, nie zależnie czy wcisnę przycisk od wyszukiwania stacji, czyli napięcie na cewce jest cały czas równe 0V. Gdzie szukać przyczyny ? Dodatkowo dodam, że lampy od automatyki (EABC80 i ECL80) wymieniłem, co prawda nie na nowe, ale nic to nie dało. Załączam schemat radia. Z góry dzięki za odpowiedzi.
naprawa SABA meersburg automatic 125
Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp
-
- 4 posty
- Posty: 4
- Rejestracja: pt, 14 lutego 2014, 16:47
naprawa SABA meersburg automatic 125
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- moderator
- Posty: 11252
- Rejestracja: wt, 12 sierpnia 2003, 09:14
- Lokalizacja: Otwock
Re: naprawa SABA meersburg automatic 125
Jak bardzo znasz się na elektronice i radiotechnice? Bo to jest dość skomplikowany układ i niełatwy w strojeniu.
Który elektromagnes masz na myśli? w silniku nie masz elektromagnesów, masz dwa uzwojenia zasilane prądem przesuniętym w fazie o 90°. Elektromagnes służy do zatrzymywania silnika (nie wiem jak to jest dokładnie mechanicznie wykonane w twojej wersji Saby, akurat w tej nie grzebałem). Te lampy nie są najważniejsze, najważniejsze jest zestrojenie obwodu detektora (Filter IV na schemacie) automatyki
Silnik jest zasilany dwoma prądami przesuniętym w fazie. Jeden jest na stałe podłączony do transformatora, drugi podawany przez lampę ECL80. Od jego amplitudy zależy prędkość obrotu, od fazy (0 lub 180°) - kierunek obrotów. Do zatrzymywania służy detektor Gr.c który mechanicznie zwalnia przycisk wyszukiwana jak sygnał w.cz. będzie odpowiednio silny, wtedy działa tylko podstrajanie dostrajające do maksimum sygnału. Dokładny opis strojenia mogę podać w niedzielę z modelu bodajże Freiburg, tu z tego co pamiętam układ wygląda identycznie. Przypomnij mi się jak zapomnę.
Który elektromagnes masz na myśli? w silniku nie masz elektromagnesów, masz dwa uzwojenia zasilane prądem przesuniętym w fazie o 90°. Elektromagnes służy do zatrzymywania silnika (nie wiem jak to jest dokładnie mechanicznie wykonane w twojej wersji Saby, akurat w tej nie grzebałem). Te lampy nie są najważniejsze, najważniejsze jest zestrojenie obwodu detektora (Filter IV na schemacie) automatyki
Silnik jest zasilany dwoma prądami przesuniętym w fazie. Jeden jest na stałe podłączony do transformatora, drugi podawany przez lampę ECL80. Od jego amplitudy zależy prędkość obrotu, od fazy (0 lub 180°) - kierunek obrotów. Do zatrzymywania służy detektor Gr.c który mechanicznie zwalnia przycisk wyszukiwana jak sygnał w.cz. będzie odpowiednio silny, wtedy działa tylko podstrajanie dostrajające do maksimum sygnału. Dokładny opis strojenia mogę podać w niedzielę z modelu bodajże Freiburg, tu z tego co pamiętam układ wygląda identycznie. Przypomnij mi się jak zapomnę.
-
- 4 posty
- Posty: 4
- Rejestracja: pt, 14 lutego 2014, 16:47
Re: naprawa SABA meersburg automatic 125
Studiuje co prawda elektronike, ale na radiotechnice znam się niewiele.
Chyba nie zostałem do końca dobrze zrozumiany o co mi chodzi. Automatyka dostraja w zasadzie prawidłowo, trzymając cały czas przycisk od wyszukiwania, skala zatrzyma się w miejscu znalezienia stacji, ale problem jest w tym iż nie działa na zasadzie wciskam raz przycisk i jest wyszukiwanie, tylko trzeba go cały czas trzymać. A elektromagnes o jakim mówię znajduje się przy klawiszach (zaznaczone na zdjęciu) odpowiada on właśnie za przytrzymanie w trakcie wyszukiwania.
Chyba nie zostałem do końca dobrze zrozumiany o co mi chodzi. Automatyka dostraja w zasadzie prawidłowo, trzymając cały czas przycisk od wyszukiwania, skala zatrzyma się w miejscu znalezienia stacji, ale problem jest w tym iż nie działa na zasadzie wciskam raz przycisk i jest wyszukiwanie, tylko trzeba go cały czas trzymać. A elektromagnes o jakim mówię znajduje się przy klawiszach (zaznaczone na zdjęciu) odpowiada on właśnie za przytrzymanie w trakcie wyszukiwania.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- 4 posty
- Posty: 4
- Rejestracja: pt, 14 lutego 2014, 16:47
Re: naprawa SABA meersburg automatic 125
Chciałem powrócić do tematu. Udało mi się praktycznie uruchomić całą automatykę, ale pozostał jeden problem. Skala zatrzymuje się na stacjach ale przewijając tylko w lewą stronę, przewijając w prawą stronę zwalnia przy stacjach, ale nie zatrzymuje się. Jest to dla mnie dziwne i nie wiem co może być przyczyną, poza tym radio gra pięknie i został tylko ten jeden problem Z góry dziękiuje za pomoc.