Tuner UKF z RiK - konstrukcja, problemy

Wzmacniacze, zasilacze itd. Schematy, parametry, konstrukcje...

Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp

Awatar użytkownika
zjawisko
625...1249 postów
625...1249 postów

Tuner UKF z RiK - konstrukcja, problemy

Post autor: zjawisko »

Witam. To jest mój pierwszy post, więc w wielkim skrócie - jestem uczniem 2, no, już prawie 3 klasy technikum elektronicznego a techniką lampową interesuję się od wieków. :wink:

Po dość długim okresie "wzdychania" do opisu tunera UKF zamieszczonego w RiK 3/72 viewtopic.php?f=8&t=1665 postanowiłem wziąć sprawy w swoje ręce.
Prototyp zacząłem budować w oparciu o zwłoki radiotelefonu MORS - podstawa, podstawki, filtry etc. Cewki filtrów nawinąłem drutem DNE 0,3 wg opisu w RiK na karkasach z MORSa. Jest jedno ale: w obwodach rezonansowych wykorzystałem kondensatory ceramiczne z bieżącej produkcji, ponieważ z posiadanymi przeze mnie ceramikami rurkowymi była istna loteria - pojemność jest, rezonansu niet. Obwody wstępnie zestroiłem GDO. Jako kondensatory odsprzęgające zasilanie anod i S2 zastosowałem rurkowe 1nF, bo akurat były pod ręką, a w układzie detektora stosunku miała pracować EAA91.

Pierwsze uruchomienie obyło się bez niekontrolowanych eksplozji, choć nie udało się uniknąć małego kopnięcia (nadłamana izolacja na kablu miernika :lol: ). Po podaniu na wejście sygnału z GDO (modulowanego 100 Hz), pierwszy filtr (nietłumiony) stroi się dość ostro, drugi już mniej, czyli dobrze. Tylko jest jedno ale - wydaje mi się, że coś powinno szumieć, a tu cisza albo brum. Z EAA91 brum jest dość silny (żarzenie?), z diodami DOG brum jest słabszy, reszta objawów taka sama. Więc podejrzewam, że coś pochrzaniłem przy cewkach wtórnych ostatniego filtru... L1 to EF183, z EF89 efekty są podobne.