Ok. Plan jest taki:
- Visaton W 300 S 8ohm - tego nie mam zamiaru zmieniać, postanowione
- Tonsil GDM 16/150,8 - boję się że GDM 18/80,8 mimo że lepszy mi się spali. Jakaś inna propozycja ?
- 2x Tonsil GDWT 9/80/5F,4 - dwa (szeregowo) dlatego że poszerze charakterystykę kierunkowości czego mi nie zapewni jedna tuba 12-19/150; ustawie je pod kątem 30st (jak podaje Wittord) i chyba muzyka gra. Soczewki akustycznej nie dam bo niezbyt estetyczna i troche roboty przy jej wykonaniu i chyba jakieś zniekształcenia oferuje (?) a żadnego sklepu nie widziałem co by ją oferował.
Spróbuje jednak z obudową b-s, jeszcze się doczytam co i jak i ostatecznie zdecyduje - i tak to będzie niezła "szafka" (ok 160 l )
A dlaczego nie chcesz zastosować jednej tuby GDWT 9/80/5F?
Visaton wygląda ładnie, ale chcąc uniknąć fikołków ze zwrotnicą musisz ciąć dosyć nisko.
Jako średniotonowy możnaby spokojnie użyć nisko-średniotonowy Tonsil, np. GDN 20/80/2. Ma bardzo ładną charakterystykę i nie musisz się obawiać o wytrzymałość mocową.
A co do basrefleksu - jak sobie chcesz. Obyś się tylko nie rozczarował. Z drugiej strony zawsze musi być ten pierwszy raz
Ostatnio zmieniony pn, 3 lipca 2006, 19:48 przez Piotr, łącznie zmieniany 1 raz.
A wytrzyma jak ją utne ok 5kHz ? Bo jeśli tak to dam mocniejszą GDWT 9/100FP
GDN 20/80/2 - tak, ten o wiele ładniej wygląda Jeśli mówisz że wytrzma to ok bo opinia o nim jest niezła
Z tym bas reflexem - przy tej samej objętości w pełnej obudowie ta ch-ka troche się załamuje na wykresie w programie WinISD więc musze pomyśleć nad tym. W chwili obecnej te "pseudokolumny" które teraz mam to są typu bas reflex ale otwory mam zatkane więc "coś" w tej obudowie zamkniętej musi być
Ostatnio zmieniony pn, 3 lipca 2006, 19:56 przez Lucky Luke, łącznie zmieniany 3 razy.
Piotr pisze:
A co do basrefleksu - jak sobie chcesz. Obyś się tylko nie rozczarował. Z drugiej strony zawsze musi być ten pierwszy raz
Czyli nie należy zbytnio patrzeć co pokazuje program ?
150 litrów powinno wystarczyć dla tego niskotonowego + ~10 l dla średnika?
Piotr pisze:
Visaton wygląda ładnie, ale chcąc uniknąć fikołków ze zwrotnicą musisz ciąć dosyć nisko.
500 Hz ?
Piotr pisze:
Jako średniotonowy możnaby spokojnie użyć nisko-średniotonowy Tonsil, np. GDN 20/80/2. Ma bardzo ładną charakterystykę i nie musisz się obawiać o wytrzymałość mocową.
A ten wspomniany GDM 18/80 też by by był ok ?
Czy taki podzial jest odpowiedni:
Visaton W 300 S 8 OHM - 500Hz
Tonsil GDM 18/80 - 1200k i 3500k
Tosil GDWT 9/100FP - 4kHz
Nie za bardzo rozumiem Twojej propozycji podziału...
Przecież częstotliwości podziału muszą się spotkać. No bo inaczej co będzie grać między tymi pasmami?
Dla GDM 500Hz to za mało.
Proponowałbym cięcia na 1kHz i 5kHz.
10l dla średniotonowego wystarczy pod warunkiem, że nie będziesz zmuszać go do pracy poniżej 1kHz.
Dodatkowa uwaga:
Stosując GDM będziesz musiał go przyciszyć o 2-3dB, natomiast GDN będzie pasował w sam raz bez korekcji skuteczności.
A z basrefleksem zbyt wiele Ci nie doradzę, bo nie mam doświadczenia. Robię głównie zamknięte.
Musisz zapytać kogoś innego. Z tego, co pamiętam Boguś dobrze sobie z tym radził
Z tym podziałem chyba zamieszałem Wielkie Dziękuję za porady !
Rozchodziło mi się o to gdzie uciąć tego niskotonowego i wysokotonowego. Bo w obliczeniach trzeba odjąć dobre 500Hz jeśli dobrze pamiętam. Ale teraz już wiem o co chodzi
Ostatnio zmieniony śr, 5 lipca 2006, 18:36 przez Lucky Luke, łącznie zmieniany 1 raz.
Z tego, co pamiętam te częstotliwości wypadają w płaskich odcinkach charakterystyki, więc najlepiej wszędzie drugi rząd (12dB/oct) Linkwitza.
Moce głośników średnio i wysokotonowych są podawane najczęściej właśnie dla filtru drugiego rzędu.
ps. Pamiętasz o przyciszeniu tuby, prawda? GDM też trzeba będzie trochę poskromić
pss. Odjąć 500Hz? Od czego? Nic mi o tym nie wiadomo
Rozchodzi mi się o "odstęp" pomiędzy poszczególnymi filtrami. Dla przykładu - Jeśli będe liczyl filtr dla średniotonowego to z dołu go będe musiał uciąć na 1kHz jak było przed chwilą powiedziane no to niskotonowy o wiele niżej czyli poniżej 500Hz (różnica 500Hz)
Korektora impedancji dla niskotonowego nie trzeba dodawać ?
Ależ ze mnie laik... Niedobrze....
Ostatnio zmieniony śr, 5 lipca 2006, 18:40 przez Lucky Luke, łącznie zmieniany 1 raz.
Poza tym taka różnica (jeżeli by była) musiałaby być względna, a nie bezwzględna w Hz. Przecież dla 500Hz drugie 500Hz to oktawa, a dla 10kHz to mniej, niż pół tonu...
Korektor indukcyjności zazwyczaj jest potrzebny, ale nie sposób go sensownie policzyć bez pomiarów.
Ostatnio zmieniony śr, 5 lipca 2006, 18:41 przez Piotr, łącznie zmieniany 1 raz.