Ciekawe kiedy lampy zostanął w samochodach całkiem wyparte..

Teoria lamp elektronowych, techniki próżniowe, zagadnienia konstrukcyjne. Nic dodać, nic ująć. Wszystko o lampach.

Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp

szalony

Post autor: szalony »

W Krakowie swiatla ledowe sa bardzo popularne. Latwo rozpoznac - blyskawicznie gasna, a "kreski" dla tramwaju, sa idealnie biale.


PS. Ten temat chyba trzeba by przeniesc do innych ;)


A, i jescze jedno. Co to, moi drodzy, moze byc ? Zanim pojawily sie typowe swiatla na ledach, krakow opanowaly takie wskazniki (dla tramwaju) polozenia zwrotnicy. Moga wyswietlic nastepujace znaki: < > ^ , a na dolnym "x". Pojawily sie dobrych pare lat temu na grubo przed bialymi i pomaranczowymi LEDami. A kolor jest b.dziwny, zupelnie inny od zoltych ledow.

Pozwole sobie podlinkowac cudze zdjecie:

http://transportszynowy.ndl.pl/sygn5.html

A moze tam sa ledy, i jakis filtr ?
_idu

Post autor: _idu »

Typowy sygnalizator drogowy. Wstawiona jest przegroda z symbolem. Kolor robi zapewne szkło barwione. A dalej jest żarówska.

W Łodzi jest pełno sygnalizatorów z żarówkami gdzie zewnętrzne szkło jest białe. Czyli pomiędzy szkłem a żarówką jest filtr barwny.

Powód - obniżka kosztów. Szkło rozpraszające jest drogie. wiec bezbarwne jest uniwersalne i tańsze. Ponadto pasuje i do wesrji żarówką jak i do wersji LED.

Kolor LED'ów kolorowych trudno jest zmienić. LED'y zazwyczaj wytwarzaja siatło monochormatyczne lub złożone z dwu, trzech świateł monochormatycznych.
Awatar użytkownika
ZoltAn
1250...1874 posty
1250...1874 posty
Posty: 1659
Rejestracja: ndz, 9 listopada 2003, 16:08
Lokalizacja: Gliwice, Górny Śląsk, GG 1699095 i 13822985

A LED krzemowe???

Post autor: ZoltAn »

W którymś z rosyjskich katalogów znalazłem informację:

Kriemiewyj elektroliuminescientnyj diod albo "swietodiod" (czy jakoś tak ;) AŁ... - i "swietielnyj cwiet: oranżewyj".

Niemniej nie zetknąłem się osobiście z taką diodą.

Czy ktoś z Kolegów miał do czynienia z LED na bazie krzemu???

Zoltan
Nigdy nie dyskutuj z głupcem - ludzie mogą nie zauważyć różnicy! /Stanisław Jerzy Lec/
szalony

Post autor: szalony »

STUDI pisze:Typowy sygnalizator drogowy. Wstawiona jest przegroda z symbolem. Kolor robi zapewne szkło barwione. A dalej jest żarówska.

W Łodzi jest pełno sygnalizatorów z żarówkami gdzie zewnętrzne szkło jest białe. Czyli pomiędzy szkłem a żarówką jest filtr barwny.

Powód - obniżka kosztów. Szkło rozpraszające jest drogie. wiec bezbarwne jest uniwersalne i tańsze. Ponadto pasuje i do wesrji żarówką jak i do wersji LED.

Kolor LED'ów kolorowych trudno jest zmienić. LED'y zazwyczaj wytwarzaja siatło monochormatyczne lub złożone z dwu, trzech świateł monochormatycznych.
Nie bardzo. Z bliska plaster miodu, pozatym wyswietlaja sie rozne symbole na jednej komorze. :idea:
ximian
250...374 postów
250...374 postów
Posty: 264
Rejestracja: pn, 14 marca 2005, 22:56
Lokalizacja: wawa

Post autor: ximian »

Chyba z tymi ledami w samochodach wykrakałem bo wyczytałem w tygodniu w gazecie,że firma lexus całkowicie zaprzestała stosować klasyczne żarowki w nowych modelach swoich samochodów i nawet światła długie i przeciwmgielne wykonuje w z LED-ów. Ciekawe jaką moc mają takie cudeńka,że długie robią na tych diodkach
_idu

Post autor: _idu »

Trudno powiedzieć. W przypadku dobrych LED'ów przyjmuje się że wysokowydajna dioda LED mocy przy tym samym strumieniu światła pobiera 1/5 - 1/4 mocy żarówki (klasycznej nie halogenowej!!!). Jeśli chodzi o lampy wyładowcze i halogeny będzie większy ułamek.

Nie jest to proste pytanie. Należy najpierw określić natężenie strumienia, jego kierunkowość (to najtrudniejsze w przypadku porównań!!!!) i moc zasilania a dopiero potem próbować porównywać.

W zależności od kierunkowości możemy otrzymać znaczne różnice w strumieniu świetlnym dla tej samej diody, żarówki itp jeśli stosujemy odpowiedni kolimator.
pasio
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 702
Rejestracja: wt, 23 marca 2004, 16:14
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: pasio »

Witam !
LUDZIE, miało być o lampach elektronowych, a nie o LEDach.
Nie chodzi o elementy świecące, ale o wzmacniające, o lampy elektronowe !
Awatar użytkownika
krzkomar
250...374 postów
250...374 postów
Posty: 313
Rejestracja: czw, 14 kwietnia 2005, 00:08
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: krzkomar »

Żarówki w pojazdach nie są najlepszym pomysłem i tutaj LED-y mają olbrzymią przewagę - są niewrażliwe mechanicznie. Żarówki często w pojazdach padają od drgań - włókno się od tego zrywa. Również częste włącznie/wyłączanie (migacze), drastycznie skraca żywot żarówek.

Nie ma co łez wylewać - zwycięża lepsze.
Krzysztof Komarnicki
_idu

Post autor: _idu »

Dodam jedno ze ze wzlgedow ekonomicznych (podtrzymywanie popytu) zarowki samochodowe robi sie o mozliwie malej trwalosci - tylko tyle ile okresla norma plus 10%.

To samo z zarowkami oswietleniowymi np. dla domu. U moich rodzicow jest zyrandol w ktorym nadal swieca zarowki kupione w latach 80-tych. Nowe renomowanych firm nawet roku nie wytrzymuja.

To samo monza powiedziec o swietlowkach kompaktowych noname. Nir dosc ze swieca ciemniej niz analogiczna zarowka to i zywotnosc maja mierna.

Czemu - produkuj trwaly produkt to zbankrutujesz z braku popytu.
Awatar użytkownika
Piotr
moderator
Posty: 8656
Rejestracja: pn, 30 czerwca 2003, 12:38
Lokalizacja: Kraków, Ślusarska 9

Post autor: Piotr »

STUDI pisze:produkuj trwaly produkt to zbankrutujesz z braku popytu.
Ja na razie nie mam powodów do narzekań. Może dlatego, że nie robię żarówek :roll: