Szukam oporników jw. o wartościach 1k i 5,3k. Były stosowane w amerykańskich odbiornikach (głównie jako redukcyjne) a takze w niektórych europejskich (AEG np.) Te akurat są potrzebne do Titan VV (czeskiego). Wyglądały jak na zdjęciu poniżej (zaznaczone kolorami).
A może ktoś się już zetknął z takim problemem, wie jak były zbudowane i jak je odtworzyć?
Każda rada się przyda...
Pozdrawiam
Opornik elastyczny a może przewód oporowy
Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp
-
- 375...499 postów
- Posty: 433
- Rejestracja: pt, 23 lutego 2007, 00:51
- Lokalizacja: Gliwice
Opornik elastyczny a może przewód oporowy
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- 2500...3124 posty
- Posty: 3004
- Rejestracja: sob, 18 września 2004, 19:38
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
-
- moderator
- Posty: 11313
- Rejestracja: wt, 12 sierpnia 2003, 09:14
- Lokalizacja: Otwock
Re: Opornik elastyczny a może przewód oporowy
Na rdzeniu (już nie pamiętam jakim - guma, włókno lub coś pdobnego) była nawinięta siprala cienkiego drutu oporowego z blaszanymi obejmami zaciśniętymi na końcach. Nie wyobrażam sobie sposobu odtworzenia tego bez odpowiednich maszyn.spiga pisze:Szukam oporników jw. o wartościach 1k i 5,3k. Były stosowane w amerykańskich odbiornikach (głównie jako redukcyjne) a takze w niektórych europejskich (AEG np.) Te akurat są potrzebne do Titan VV (czeskiego). Wyglądały jak na zdjęciu poniżej (zaznaczone kolorami).
A może ktoś się już zetknął z takim problemem, wie jak były zbudowane i jak je odtworzyć?
-
- 500...624 posty
- Posty: 557
- Rejestracja: wt, 23 listopada 2004, 23:19
- Lokalizacja: Opole
Wcale nie głupie!staszeks pisze:Może głupie ale chodzą mi po głowie samochodowe kable wysokiego napięcia z t.zw. rozłożoną opornością.
Przewód zapłonowy, długi, ma oporność ok 20kohm. Pocięcie go na odpowiednie kawałki da żądaną oporność.
Niestety są przynajmniej dwie technologie wykonania tych przewodów:
1) rdzeń z grafitowanego włókna - rozwiązanie najpowszechniejsze,
2) rdzeń z włókna szklanego z nawiniętym ściśle drucikiem oporowym, ten rdzeń da się łatwo wyciągnąć po delikatnym rozcięciu silikonowej otuliny.
Ten drugi wariant spotykałem w starszych przewodach zapłonowych tzw silikonowych. Myślę że jest to idealny materiał do odtworzenia tych oporników
-
- 375...499 postów
- Posty: 433
- Rejestracja: pt, 23 lutego 2007, 00:51
- Lokalizacja: Gliwice
Dzięki Panowie!Witek pisze:Wcale nie głupie!staszeks pisze:Może głupie ale chodzą mi po głowie samochodowe kable wysokiego napięcia z t.zw. rozłożoną opornością.
Przewód zapłonowy, długi, ma oporność ok 20kohm. Pocięcie go na odpowiednie kawałki da żądaną oporność.
Niestety są przynajmniej dwie technologie wykonania tych przewodów:
1) rdzeń z grafitowanego włókna - rozwiązanie najpowszechniejsze,
2) rdzeń z włókna szklanego z nawiniętym ściśle drucikiem oporowym, ten rdzeń da się łatwo wyciągnąć po delikatnym rozcięciu silikonowej otuliny.
Ten drugi wariant spotykałem w starszych przewodach zapłonowych tzw silikonowych. Myślę że jest to idealny materiał do odtworzenia tych oporników
Coś co się liczy, to pomysł - i dlatego warto pytać.
Jutro u nas jest giełda samochodowa - i zgadnijcie, gdzie bedę

Oczywiście dam znać o efektach.
Czy jest jakiś sposób odróżnienia jednych przewodó od drugich?
-
- 500...624 posty
- Posty: 547
- Rejestracja: pn, 6 lutego 2006, 22:20
- Lokalizacja: Świdnica
-
- 500...624 posty
- Posty: 557
- Rejestracja: wt, 23 listopada 2004, 23:19
- Lokalizacja: Opole
Otóż jest.spiga pisze: Czy jest jakiś sposób odróżnienia jednych przewodów od drugich?
Należy spojrzeć na końcówkę zaprawioną na przewodzie, a właściwie do jej wnętrza, tam gdzie rdzeń oporowy jest połączony z końcówką.
Wyraźnie widać jak z przekroju przewodu wystaje cieniutki drucik oporowy lub "grafitowy sznurek".
Owszem są przewody oporowe na zasilaniu uzwojenia pierwotnego cewki zapłonowej, rezystancja kilka czy kilkanaście omów, stosowane powszechnie w starszych fiatach 126p.
-
- 375...499 postów
- Posty: 433
- Rejestracja: pt, 23 lutego 2007, 00:51
- Lokalizacja: Gliwice
Niestety
Znalazłem przewody (trochę to trwało, bo nikt ze sprzedajacych oczywiscie nie wie jak one są zbudowane).
Kupiłem przewody SENTECH do Matiza, Tico etc. I wszystko byłoby ok. - są zbudowane z rdzenia z włókna szklanego, na nim "ferrytowa" osłonka/tłumik; na tym nawinięty cienki drucik oporowy (50 zw. na cm) - ale niestety oporność tego ustrojstwa o długości ok. 30 cm wynosi zaledwie 2k.
Może są rózne oporności? Spróbuję jeszcze poszukać, tym razem z omomierzem w garści
A moze się uda nawinać trochę drutu oporowego na "karkasik" wyjęty z tego przewodu zapłonowego (to już jest jakiś postęp, przynajmniej jest na czymś giętkim nawinąć) - poeksperymentuję nieco i zobaczę.

Znalazłem przewody (trochę to trwało, bo nikt ze sprzedajacych oczywiscie nie wie jak one są zbudowane).
Kupiłem przewody SENTECH do Matiza, Tico etc. I wszystko byłoby ok. - są zbudowane z rdzenia z włókna szklanego, na nim "ferrytowa" osłonka/tłumik; na tym nawinięty cienki drucik oporowy (50 zw. na cm) - ale niestety oporność tego ustrojstwa o długości ok. 30 cm wynosi zaledwie 2k.
Może są rózne oporności? Spróbuję jeszcze poszukać, tym razem z omomierzem w garści

A moze się uda nawinać trochę drutu oporowego na "karkasik" wyjęty z tego przewodu zapłonowego (to już jest jakiś postęp, przynajmniej jest na czymś giętkim nawinąć) - poeksperymentuję nieco i zobaczę.