No to cóż też zapodam kilka fotek....
Łódzkie zabytki, mało ich... niestety
Znamiennym jest fakt że nie zachował sie żaden wagon ŁWEKD (tramwaje podmiejskie - dwówózkowe długie AEG i LRL-e), jedynie tramwaje KEŁ i MPK:
KEŁ - Kolej Elektryczna Łódż - to tramwaje miejskie tak było od 1898 do 1948 roku
ŁWEKD - Łódzka Wąskotorowa Elektryczna Kolej Dojazdowa od 1901 do 1948 roku (Właściciele ŁWEKD mieli znaczące udziały w warszawskich EKD (obecne WKD), WKD oraz kolei elektrycznej zagłębia Dąbrowskiego - obecne trmawaje w Sosnowcu, Będzinie, Czeladzi i Dąbrowie Górniczej.
KEŁ i ŁWEKD połączono w 1948 roku w MZK, przemianowane później na MPK
1993 roku podział na trzy spółki MPK Łódź, MKT i TP. Dwie ostanie są jakby spadkobierczyniami ŁWEKD.
Co ciekawe na liniach podmiejskich dokońca lat 50-tych nawet na nowych wtedy tramwajach 2N montowano reflektor na dachu tak jak na kolejach.
zabytki:
Herbrand - pierwsze trawmaje KEŁ:
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... rbrand.jpg
Lilpop II (1929) - druga genracja tramjów KEŁ:
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... ilpop2.jpg
obecnie stoi sobie jako knajpa na "Pietrynie":
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... Knajpa.jpg
Sanok (1928) z tej samje dostawy co Lilpopy 2 i Simmeringi ciągniety przez wagon 5N (1957 ex Bydgoszcz), obydwa są własnoscią prywatną:
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... ywatne.jpg
Skład 5N+5ND (1961 i 1960) w posiadaniu MPK Łódź:
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/trioda/5NMPK.jpg
Dwa towarowe wagony. Tak zzarówno KEŁ i ŁWEKD przwoziły trmajwami towary. Był też wagony sanitarne.
Ostanie przewozy towarowe miały miejsce już za czaśów MZK Łódź i początków MPK Łódź - na początku la 50-tych - transporty węgla do Tuszyna, wagony ciągnięte przez elektrowozy przywizione przez okupanta z Karlsruhe.
Fotki dwóch towatrowych wagonów:
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... arowy1.jpg http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... arowy2.jpg
Ogórek, własność prywatna (jest do sprzedania). W tej wersji były tez na lniach miejskich a Łodiz i w Pabianicach:
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... gorek2.jpg
Co prawda liniowy ale jedyn jeżdżący GT6 (drugi starszy z 1957 roku został na wiosnę rozbity) z 1961 roku:
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/trioda/GT6.jpg
A teraz coś współczesnego:
"Parada technicznych":
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... niczne.jpg
Długaśny GT8 - dłuższy od Cityrunnerów o prawie 5 metrów i jęzdzi od nich zdecydowanmie lepiej (ex Freiburg 203, modenrizacja w 1995 roku - hybrydowy napęd - chopper plus klasyczny nastawnik i opory redukcyjne):
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... EL0064.jpg
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... EL0018.jpg
Jedyny liniowy dwukierunkowy tramwaj w Łodzi - M8S ex Essen 1012.
Rok 2005, wypożyczenie do testów przez Tramwaje Podmiejskie:
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... EKO001.jpg
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... EL0011.jpg
Tu już prawie po podjeciu decyzji o zakupie ma numer taborowy TP (51):
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... IMP003.jpg
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... IMP005.jpg
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... IMP018.jpg (to był mały wyścig M8S kontra 5N w tmy samym kierunku na dóch torach obok siebie)
W lipcu 2006 roku został kupiony przez Międzygminną Komunikację Tramwajową (61)
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... EL0068.jpg
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... EL0069.jpg
A teraz modernizacje z wykorzystaniem falowników. Najpierw Elin:
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... EXP001.jpg
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... EXP002.jpg
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... EXP005.jpg
wózek - innej konstrukcji (hamulce tarczowe odblokowywane pnematycznie):
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... EXP007.jpg
Inne wózki, hamulce tarczowe oraz przebudowane pudłu - usztywnione przez dodanie podłużnic.
Podwójne usprężynowienie wózków. Ciche drzwi IFE z kompozytów. Odbieraki Stenmann.
A to jest nowocześniejsza Enika (dwie sztuki obydwie w zajezdni Chocianowice), pudło od ELina, ale "zbulwione" a drugi wagon zamieniony na doczepę czynna.
Enika to tzw sterowanie wektorem pola. Ponadto może jeździć przy niskim napięciu w trakcji nawet 250V jak to ma czasem miejsce w Pabianicach.
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... EXP001.jpg
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... EXP001.jpg
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... EXP002.jpg
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... EXP003.jpg
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... EXP004.jpg
http://studikomunikacja.strefa.pl/var/t ... EXP005.jpg
Podobna do łódzkich bulwiszonów, ma niebieska kabinę motorniczego i żółtę poręcze oraz klimatyzację kabiny motorniczego.
Pudło usztywnione, wózki starego typu bez dodatkowego usprężynowienia, zwykłe dzrwi.
Na pierwszym wagonie odbierak Stenmann na drugim jako awaryjny zwykły półówkowy OTK-1.
(o co biega z usztywnieniem? oryginalnie 805tki i 105tki nie ma połużnej belki uszytywnijaćej ostojnicę., jest jedynie belka połużna w dachu wagonu. Dlatego pudło wagonu nie jest sztywne podczas jazdy i przez to szybko niszczy torowiska oraz generuje spore wibracje i to już przy 30km/h. Szczególnie fatalna pod tym względem jest wersja wąskotorowa 105N czyli 805N i pochodne).
Rekorddy prędkości:
5N własność prywatna - był już rozpdędzony do około 75km/h w Konstantynowie na torowisku w technologii węgierskiej.
M8S - prędkośc 96 km/h/na niedawno wyremontowanym torowsku na Rokicińskiej
M8S kontra 5N w Zgierzu, przy 62 km/h motorniczy M8S odpuścił wagonowi 5N. Tam są mocno zużyte tory.
W najbliższy Sylwester chcemy bulwiszonem wjechać do Lutomierska. 805Na i to bulwiszon pierwszy raz będzie ( i chyba tylko raz) . Solówka bo dwóch wagonów 805Na nie zasili tamtejsza trakcja.