CHOPIN66 pisze: ndz, 14 lutego 2021, 00:12
Zmodyfikowałem ten układ filtra z Radio Electronics dokładając na wejściu wzmacniacza 19 kHz filtr wycinający pasmo 14,65 kHz do 17,1 kHz a na wyjściu filtr wycinający pasmo 22,1 kHz do 26,1k kHz
.
A więc masz już trzy filtry których zadaniem jest wydzielanie pilota z sygnału MPX. Środkowoprzepustowy na 19kHz, i dwa zaporowe na 15kHz oraz 23kHz. Doprawdy,
warta gra świeczki dla wyeliminowania cewki i kondensatora?
Separacja między 15 kHz a 19 kHz wynosi 8,02 dB oraz między 19 kHz a 23 kHz 8,01 dB .
Jeżeli tylko się nie pomyliłeś w projektowaniu filtrów - ten wynik jest naprawdę tragiczny. Mimo użycia aż trzech filtrów tłumienie zakłócających sygnałów jest mniejsze od 10dB, tymczasem tłumienie pilota w sygnale MPX względem reszty sięga niemal 20dB. Jeśli zatem w transmitowanym przebiegu pojawi się sygnał sumy lub różnicy o częstotliwości 15kHz, i amplitudzie nawet znacznie niższej od maksymalnej (np. o 10dB) to właśnie on zdominuje sygnał pilota, zostanie podwojony na 30 lub 46kHz, i wywoła fałszywe działanie przełącznika kanałów powodując charakterystyczne seplenienie, z pewnością o wiele gorsze niż doświadczałem osobiście przy kiepskich cewkach. Nawet jeśli po podwajaniu stłumi się skutecznie zakłócające sygnały mniejsze lub równe od 30kHz i większe lub równe od 46kHz, to pozostanie silna pasożytnicza modulacja amplitudy podnośnej, której filtr pasmowy na 38kHz nie usunie. Nie usunie jej również ogranicznik amplitudy, skoro amplituda podnośnej będzie w tych warunkach spadać do zera a nawet niejako poniżej, zmieniając fazę. Tym bardziej że jak zauważasz dalej sam
Symulacja jednak ma to do siebie ,że odbywa się w idealnych warunkach nie uwzględniając choćby pojemności międzyelektrodowych lampy czy pojemności pasożytniczych , rezystancji przewodów itd.
Pojemności międzyelektrodowe lampy to można uwzględnić, zależy jaki ma się jej model. Albo włączyć do układu niejako zewnętrznie, bocznikując lampę. Gorzej jednak choćby z rozrzutem parametrów, który w filtrach typu T jest szczególnie krytyczny, co więcej skutki analogiczne do tych jakie on wywołuje są wręcz nieuniknione jeśli strojenia dokonuje się w sposób uproszczony, przy pomocy jednego tylko potencjometru zamiast trzech. A pamiętaj jeszcze że zakłócać pilota mogą nie tylko sygnały 15 i 23kHz, ale i pozostałe sygnały z pasma sumy i różnicy (choćby 14 i 24kHz), które nie zostaną już tak dobrze stłumione przez dołożone przez Ciebie filtry zaporowe.
Tak więc następny etap to nic innego jak budowa na razie samego wzmacniacza 19 kHz filtrami i obserwacja na oscyloskopie przebiegu.
Zrobić oczywiście można, ale jeżeli już - to właśnie najpierw sam filtr, a nie cały dekoder. Uniknie się wówczas przykrego rozczarowania, i zaoszczędzi multum daremnej być może pracy. Jak się go już sprawdzi z czystym sygnałem 19kHz czy przenosi go bez zniekształceń, a pozostałe lepiej lub gorzej tłumi - wpuścić na niego w dalszej kolejności sygnał MPX z demodulatora odbiornika FM i przekonać się czy na ekranie oscyloskopu można w tych warunkach zidentyfikować sygnał pilota. Póki się tego nie osiągnie, nie ma sensu brnąć w dalsze etapy.