Yamaha A-S701, to nowoczesny stereofoniczny wzmacniacz audio o mocy wyjściowej 100 W/8 Ω na kanał, zawierający w sobie 24-bitowy przetwornik cyfrowo analogowy, obsługujący częstotliwości próbkowania do 192 kHz. Urządzenie wyposażone jest w pilota zdalnego sterowania i waży 11,2 kg. Badany przeze mnie egzemplarz został wyprodukowany w Malezji (sprzedawcy na znanym portalu aukcyjnym często ukrywają producenta, zamazując informację o nim na zdjęciach -
https://allegro.pl/oferta/yamaha-a-s701 ... 860d82d328 ). Urządzenie ma aluminiowy panel przedni, a przez otwory w obudowie widać duży transformator sieciowy i dwa oddzielne radiatory do chłodzenia wyjściowych tranzystorów mocy (są po cztery tranzystory na kanał).
1_przód.jpg
2_góra_A-S701.jpg
3_tył_A-S701.jpg
.
Prezentację parametrów Yamahy A-S701 rozpocznę od przedstawienia pasma przenoszenia i charakterystyki częstotliwościowej przy pracy wzmacniacza w różnych trybach, bez korekcji oraz z korekcją barwy dźwięku.
Wzmacniacz może pracować z włączonym trybem "PURE DIRECT" llub "CD DIRECT AMP". Włączenie pierwszego z trybów powoduje wyłączenie regulatorów barwy dźwięku, choć parametry szumowe wzmacniacza i jego pasmo przenoszenia jest wtedy identyczne jak dla potencjometrów regulacji barwy ustawionych w środkowych położeniach. Charakterystyka dla trybu "PURE DIRECT", przy podaniu sygnałów na wejścia analogowe CD wygląda następująco:
1_FR_PURE DIRECT-ON_8R.PNG
_
Przy załączonym trybie "CD DIRECT AMP" również uzyskujemy płaską charakterystykę częstotliwościową, jednak pasmo przenoszenia w tym trybie jest szersze, szczególnie w zakresie niskich częstotliwości, a parametry szumowe wzmacniacza są dużo lepsze (wyniki pomiarów odstępu sygnału użytecznego od szumu przedstawię w innym poście). W trybie tym regulatory barwy są wyłączone, a charakterystyka przenoszenia wygląda jak w załączniku poniżej.
2_FR_CD DIRECT AMP-ON_8R.PNG
-
Po niekorzystaniu z obu trybów możliwa staje regulacja barwy dźwięku potencjometrami, przy czym jak już wspomniałem charakterystyka częstotliwościowa dla potencjometrów ustawionych w środkowe położenia pozostaje niemal idealnie płaska.
3_FR_CD DIRECT AMP-OFF_8R.PNG
-
Maksymalne podbicie niskich częstotliwości daje charakterystykę jak w załączniku poniżej. Widać na niej, że maksymalnie zwiększona zostaje amplituda sygnałów o częstotliwościach 20...30 Hz, a jej przyrost dla tych częstotliwości może osiągać maksymalnie do +10,8 dB
4_FR_BASS MAX_8R.PNG
-
Przy maksymalnym zredukowaniu potencjometrem poziomu tonów niskich charakterystyka częstotliwościowa przyjmuje postać jak na kolejnym załączniku.
5_FR_BASS MIN_8R.PNG
-
Regulując poziom sopranów możemy podnieść ich amplitudę o ponad 9 dB dla częstotliwości 20 kHz, przy czym maksimum wzmocnienia filtru wypada na częstotliwości 30 kHz, czyli wysoko ponad pasmem słyszalnym. Charakterystykę częstotliwościowa dla maksymalnego podbicia poziomu sopranów przedstawia charakterystyka poniżej.
6_FR_TREBLE MAX_8R.PNG
-
Potencjometrem TREBLE możemy też zmniejszyć poziom tonów wysokich i przy maksymalnie skrajnym lewym ustawieniu regulatora charakterystyka wygląda następująco.
7_FR_TREBLE MIN_8R.PNG
-
Firma Yamaha w swoich wyższych modelach stosuje również filtr LOUDNESS o płynnie regulowanym poziomie uwypuklenia tonów wysokich i niskich. W prawym skrajnym położeniu tego potencjometru uzyskuje się płaską charakterystykę częstotliwościową, a kręcąc potencjometrem w lewo uzyskuje się coraz większe tłumienie sygnału, przy czym poziom tłumienia dla tonów wysokich i niskich jest mniejszy niż tonów tonów średnich /1 kHz/, co przedstawiają następne charakterystyki (pierwsza jest dla potencjometru ustawionego w skrajnym prawym położeniu /FLAT/, a kolejne dla coraz większego przekręcenia gałki w lewo, aż do pozycji 10., przy której producent podaje tłumienie sygnału na poziomie 30 dB dla tonów średnich).
8_FR_PURE DIRECT-OFF_8R.png
9_FR_LOUDNESS+1_8R.PNG
10_FR_LOUDNESS+2_8R.PNG
11_FR_LOUDNESS+3_8R.PNG
12_FR_LOUDNESS+4_8R.PNG
13_FR_LOUDNESS+5_8R.PNG
14_FR_LOUDNESS+6_8R.PNG
15_FR_LOUDNESS+7_8R.PNG
16_FR_LOUDNESS+8_8R.PNG
17_FR_LOUDNESS+9_8R.PNG
18_FR_LOUDNESS+10_8R.PNG
-
Jak widać w pozycji 9. i 10. regulacji nie ma już żadnej różnicy w charakterystykach przenoszenia wzmacniacza.
Pozdrawiam
Romek
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
α β Σ Φ Ω μ π °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^ Δ − ∞ α β γ ρ . . . .