Witam, znajomy z PZM poprosił mnie czy wyremontowałbym mu radio jak w temacie i przestroił na górny UKF, radio ma trafić do Fiata 126p rocznik 1986, radio było uszkodzone, padnięta końcówka wylane 2 elektrolity, i rozklekotany potencjometr siły głosu, to wszystko naprawione, odnowiona obudowa i front przedni, radio czysto na kawałku drutu odbiera na D Warszawę i z dołączonym konwerterem na próbę UKF, teraz utknąłem z przestrojeniem głowicy, siedzi tam GFS30 przestrajana napięciowo, kiepski zemnie fachowiec w przestrajaniu głowic i jak nie ma gotowej recepty to sobie nie poradzę, do tego żeby coś wymienić w głowicy trzeba ją najpierw wy-lutować z płytki głównej, więc metody prób i błędów wolałbym uniknąć. Może ktoś ma gotową receptę bo wujek google milczy, pomijając dziwną przeróbkę opisaną w PE w latach 90, która odpada z uwagi na konieczność dołożenia zewnętrznego przełącznika, a na to nie ma zgody właściciela radia. Na załączonym schemacie zaznaczyłem kondensatory które według mnie należy wymienić, tylko na jakie. Proszę o pomoc fachową radę i najlepiej sprawdzoną receptę, nie chcę tego radia popsuć, a facet to miłośnik klasyków i wszystko musi być oryginał na konwerter nie wyraża zgody, a ktoś mu powiedział że w tym radiu można wyciągną całe współczesne pasmo. Pozdrawiam
Interpunkcja!
[Romekd]
Radioodbiornik samochodowy Tramp SMP-301
Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp
-
- 625...1249 postów
- Posty: 817
- Rejestracja: wt, 19 czerwca 2007, 20:26
- Lokalizacja: Witaszyce koło Jarocina (Wielkopolska)
Radioodbiornik samochodowy Tramp SMP-301
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- 3125...6249 postów
- Posty: 5476
- Rejestracja: ndz, 6 kwietnia 2008, 15:41
- Lokalizacja: 83-130 Pelplin
Re: Radioodbiornik samochodowy Tramp SMP-301
Witam
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic274949.html
Generalnie należy zmniejszyć pojemności kondensatorów w obwodach rezonansowych o połowę. Oprócz tego T101 wymień na BF314, ma mniejszą pojemność zwrotną, co daje większe wzmocnienie, razem z nim C103 1nF na 220pF lub nawet 100pF, zmniejsza ryzyko samowzbudzenia. T2 wymień na BF241, BF199 lub BF197.
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic274949.html
Generalnie należy zmniejszyć pojemności kondensatorów w obwodach rezonansowych o połowę. Oprócz tego T101 wymień na BF314, ma mniejszą pojemność zwrotną, co daje większe wzmocnienie, razem z nim C103 1nF na 220pF lub nawet 100pF, zmniejsza ryzyko samowzbudzenia. T2 wymień na BF241, BF199 lub BF197.
Ratujmy stare tranzystory!
-
- 100...124 posty
- Posty: 107
- Rejestracja: czw, 2 grudnia 2004, 10:24
- Lokalizacja: Wrocław/Kielce
Re: Radioodbiornik samochodowy Tramp SMP-301
Poza obwodami rezonansowymi należy też zmniejszyć pojemność w emiterze drugiego tranzystora (C111= 82 pF). To jest oscylator Colpitts'a, a więc ma dwie pojemności decydujące o częstotliwości oraz amplitudzie drgań: jedna właśnie w emiterze, druga w obwodzie LC. Zamiast 82 pF dałbym 39 albo 33 pF. Bez tej zmiany bywa tak, że początek pasma CCIR jeszcze działa znośnie, potem, powyżej ok. 100 MHz jest wyraźny spadek odbieranego sygnału. W obwodach rezonansowych zwykle odejmowałem nie więcej niż ok. 12-15 pF od istniejących wartości kondensatorów. Ilości zwojów cewek pozostawały bez zmian.
-
- 625...1249 postów
- Posty: 817
- Rejestracja: wt, 19 czerwca 2007, 20:26
- Lokalizacja: Witaszyce koło Jarocina (Wielkopolska)
Re: Radioodbiornik samochodowy Tramp SMP-301
Długo milczałem bo czas nie pozwalał szybciej odpisać, na załączonym zdjęciu widać moją receptę na przestrojenie udało mi się wyciągnąć 87 do 108,5MHz, tranzystorów nie ruszałem, faktycznie może warto było by wymienić na mniejszą pojemność C111 bo żeby normalnie słuchać stacji powyżej 102MHz trzeba regulator głosu ustawić na 75 do 100%, w tym paśmie radio gra czysto i ładnie ma dobrą selektywność tyle że ciszej niż przy niższych częstotliwościach. Co do trymerów nie miałem z epoki i założyłem dzisiejsza Chińszczyznę, ale na starych nie szło stroić radia, po ich wymontowaniu na mierniku UT601 mimo kręcenia ich pojemność się nie zmieniała, po założeniu nowych radio zestroiło się idealnie.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- 250...374 postów
- Posty: 351
- Rejestracja: sob, 2 stycznia 2010, 14:13
Re: Radioodbiornik samochodowy Tramp SMP-301
Mam serwisówkę do tego radia ale nigdy go nie przestrajałem.A czy jesteś pewien że schemat głowicy załączony jest od tego radia?
-
- 625...1249 postów
- Posty: 817
- Rejestracja: wt, 19 czerwca 2007, 20:26
- Lokalizacja: Witaszyce koło Jarocina (Wielkopolska)
Re: Radioodbiornik samochodowy Tramp SMP-301
Załączony schemat głowicy pochodzi od tego radia, wziąłem go z mojej serwisów ki i pokrywał się w 100% z przestrajaną głowicą
-
- 250...374 postów
- Posty: 351
- Rejestracja: sob, 2 stycznia 2010, 14:13
Re: Radioodbiornik samochodowy Tramp SMP-301
Masz rację co do głowicy, a ja mam chyba coś z oczami. Bo nie spojrzałem na numer, a serwisówkę mam od Trampa SMP-401 gdzie na wejściu jest 2SK41E.