Witam.
czyt pisze: ↑pt, 2 lutego 2018, 17:27
Odwrócona faza: odczuwalna może być w stereo, kiedy zamienione są z jednego boku. Słyszalność, odczuwalność sensualna?? Zerowa: membrana w położeniu pracy, waha się o kilka milimetrów - zależnie od fazy do nas, lub od nas. Jeśli zachowujemy odległości od przetworników, to nie ma możliwości zdiagnozować różnicy 3 mm, a 5 metrach odległości. A już na słuch?
Koledzy, już pisałem, że nie chodzi tu o żadne przesunięcia fazy między kanałami stereo, czy między głośnikami, a o fazę absolutną, w rozumieniu
polaryzację sygnału w stosunku do polaryzacji sygnałów pochodzących z naturalnych źródeł dźwięków. Pewne dźwięki nie są symetryczne względem "zera". Górna część sygnału (o dodatniej polaryzacji) wgląda zupełnie inaczej niż dolna... Weźmy pod uwagę ludzki głos i kształty sygnałów od wypowiadanych przez nas samogłosek, np. oscylogram zdjęty z mikrofonu dla samogłoski "a" wygląda następująco:
-
-
a litera "u" na oscyloskopie wygląda tak:
-
Czy ktoś z Kolegów uważa, że te sygnały są symetryczne? Moim zdaniem nie są. Co ciekawe próbowałem je odtwarzać i słuchać "do tyłu" i wtedy również brzmiały podobnie. Jednak po odwróceniu fazy brzmienie było jakieś zmienione...

Odległość człowieka wypowiadającego te spółgłoski od mikrofonu nie zmienia fazy sygnału (w sensie
POLARYZACJI), podobnie jak odległość słuchacza od głośnika, z którego wydobywają się te dźwięki. Przy pomocy mikrofonu podłączonego do oscyloskopu da się sprawdzić czy dźwięk samogłosek wydobywających się z głośników jest zgodny z "oryginałem" i czy tor sygnałowy wraz z kolumnami odwraca fazę, czy też pozostawia ją niezmienioną...
W programie Sound Forge istnieje możliwość tworzenia plików z dźwiękami testowymi. Poza sygnałami "sinus", "trójkąt", "piła", "prostokąt" i "filtrowany szum", jest możliwość wygenerowania w programie tzw. "sinusa absolutnego", który jest sygnałem niesymetrycznym, a w zasadzie jest sinusem "wyprostowanym" (jakby przeszedł przez mostek Graetza) i wygląda jak na zdjęciu poniżej (zawiera oczywiście składową stałą):

Sprawdzałem na sprzęcie jak brzmi tego typu ton o różnych częstotliwościach i zauważyłem, że zmiana fazy (polaryzacji) sygnału bardzo wpływa na brzmienie (zmienia się "głębokość" dźwięku, jego barwa i intensywność...). Zmiany brzmienia zależne od polaryzacji sygnału obserwowali również moi goście, którzy zgodzili się wziąć udział w eksperymencie... Nie wiem z czego wynikały te różnice. Z różnej objętości kolumny przy membranie głośnika niskotonowego wsuniętej do środka i wysuniętej na zewnątrz? Może inne zjawisko miało na to wpływ, np. efekt Dopplera, albo różna czułość ludzkiego ucha przy spadkach i wzrostach ciśnienia? Na razie, z powodu braku czasu, nie miałem kiedy sprawdzić czy podobne różnice w brzmieniu dźwięku da się zauważyć słuchając plików w słuchawkach

Sprawdzę to dopiero gdy będę dysponował chwilą wolnego czasu...
Za to "sinusem absolutnym" o częstotliwości 30 Hz zdążyłem już spalić sobie głośniki w laptopie (DELL z "SRS PREMIUM SOUND"; wystarczyła niecała minuta, potrzebna na odebranie telefonu, w którym baba zaczęła mi reklamować jakieś garnki...)...
Poniżej kilka linków do artykułów o wpływie i znaczeniu fazy (i fazy absolutnej) na brzmienie muzyki:
http://www.hifi.pl/porady/uzytkowanie-polaryzacja.php
https://www.youtube.com/watch?v=VIYAO0mAxF8
http://www.theaudioanalyst.com/cd_polarity.htm
http://www.6moons.com/industryfeatures/ ... arity.html
(przetłumaczone translatorem na język polski:
https://translate.google.pl/translate?h ... rev=search
https://translate.google.pl/translate?h ... rev=search
http://www.audiostereo.pl/faza-badz-prz ... 20925.html
Zauważyłem też zmiany brzmienia odtwarzanych spółgłosek ("p", "t", "d") przy odwracaniu polaryzacji, zmiany brzmienia dźwięków wybuchów itp.
Pozdrawiam
Romek
α β Σ Φ Ω μ π °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^ Δ − ∞ α β γ ρ . . . .