Dlaczego lampy audio...nie są najlepsze do audio ?
Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp
-
- 3125...6249 postów
- Posty: 3451
- Rejestracja: śr, 23 marca 2005, 18:28
- Lokalizacja: Białystok
-
- 3125...6249 postów
- Posty: 4191
- Rejestracja: pt, 2 grudnia 2005, 20:47
Panie, a idź pan... przeczytałem. To jakiś "sekscentryczny wariat" albo prowokator !
Rzekomo zbudował wzmacniacz operacyjny na lampach ale kiedy tubylcy domagali się od niego zdjęć i szczegółów, stwierdził, ze mu się spalił i zaginął w piwnicy. Postuluje on też wypychanie kolumn słomą, panie, daj pan spokój !





-
- 3125...6249 postów
- Posty: 4191
- Rejestracja: pt, 2 grudnia 2005, 20:47
Nieprecyzyjnie się wyraziłem. Chodziło mi o lampy przeznaczone do członów wzmacniaczy m.cz, a więc radioodbiorników, telewizorów, słowem urządzeń na końcu których był głośnik.JT211 pisze:Witam,
Może zacznijmy od tego że lampy były głównie robione dla :
1. wojska i okolic
2. radio plus telefon i okolice
3. telewizja i okolice
Nie robiono biorąc pod uwagę projektowanie lamp
specjalnie do audio.Nigdzie na świecie.
To moje zdanie.Wyląda ze do audio brano poprostu
te lampy które pasowały.
Zatem tematem tego wątku są lampy z punktów 2 i 3 za wyjątkiem okolic.

-
- 25...49 postów
- Posty: 26
- Rejestracja: ndz, 1 stycznia 2006, 19:25
- Lokalizacja: Siemiatycze
-
- 3125...6249 postów
- Posty: 4191
- Rejestracja: pt, 2 grudnia 2005, 20:47
300B, 211, 845, 811, 10Y, 6C33C, 6C45P-E, 7044, 7119, ECC99.OTLamp pisze: Może najpierw wymienisz te lampy "nie audio", które są aż tak bardzo rozpowszechnione we wzmacniaczach m.cz. i w co drugim układzie one siedzą? Proszę o przynajmnej 3 typy.
Oczywiście nie występują w co drugim układzie ale widać je w sporej liczbie schematów, kurcze, częściej niż poczciwa EL84 !
Dziwi mnie po prostu (i tu odpowiedź dla JT211), że sporo jest o tych lampach szumu, ze nawet wznowiono ich produkcję tylko dla potrzeb wzmacniaczy m.cz (ECC99). Co do małosygnałowych: czym np. zasłużyła sobie na popularność 6C45P-E ?
-
- 25...49 postów
- Posty: 26
- Rejestracja: ndz, 1 stycznia 2006, 19:25
- Lokalizacja: Siemiatycze
-
- 3125...6249 postów
- Posty: 4191
- Rejestracja: pt, 2 grudnia 2005, 20:47
-
- 25...49 postów
- Posty: 26
- Rejestracja: ndz, 1 stycznia 2006, 19:25
- Lokalizacja: Siemiatycze
Fugasi napisał małosygnałowa 6C45.
Nie docenił ludzkiej pomysłowości :
http://ekingsbu.users4.50megs.com/pi.html
http://digilander.libero.it/paeng/devices_frame.htm
Nie docenił ludzkiej pomysłowości :
http://ekingsbu.users4.50megs.com/pi.html
http://digilander.libero.it/paeng/devices_frame.htm
Może czasem warto zajrzeć do kart katalogowych żeby się przekonać że nie jest tak jak Ci się wydaje?fugasi pisze: 300B, 211, 845, 811,
211, 845, 811,
mają w kartach katalogowych: AF (audio frequency) power amplifier & modulator
300B - audio frequency power amplifier
10Y - to ma być popularne? Gdzie?
6C33C- lampa powszechnie stosowana we wzmacniaczach akustycznych z nastepujących powodów:
-łatwo dostępna
-tania
-duża moc admisyjna
-mała rezystancja wewnętrzna=>prosty transformator głośnikowy
6C45P-E - ta lampa ma być popularna? Sorry ale ja w audio to widziałem ją może ze dwa razy.
7044, 7119- tak samo, gdzie to popularne? Ktoś po prostu miał, więc użył. Co się ma marnować?
ECC99 - współczesny wynalazek firmy JJ, w karcie katalogowej wyraźnie napisane:
recommended use:
-driver of power triodes such as a 300B, 2A3
-headphone amplifiers
-power stage little P-P triode amplifiers in class A
Wykorzystanie (obecnie) dużych lamp mocy w stopniach końcowych i spełnienie parametrów HiFi spowodowało potrzebę stosowania w stopniach sterujących lamp o małej rezystancji wewnętrznej. Stąd powstanie ECC99, oraz używanie lamp z rodzaju E182CC/7119. Dawniej, gdy nie było wymagań HiFi, stosowano sprzężenie transformatorowe stopnia sterujacego z duża lampą końcową. Dzisiaj używa się kilkuwatowych lamp w stopniu oporowym lub wtórniku katodowym.
Ostatnio zmieniony ndz, 8 stycznia 2006, 01:03 przez OTLamp, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- 3125...6249 postów
- Posty: 4191
- Rejestracja: pt, 2 grudnia 2005, 20:47
Mea culpa. ale przysięgam widziałem przy nich opisy "transmitting tube".OTLamp pisze: Może czasem warto zajrzeć do kart katalogowych żeby się przekonać że nie jest tak jak Ci się wydaje?
211, 845, 811,
mają w kartach katalogowych: AF (audio frequency) power amplifier & modulator
Podaj mi proszę namiar na katalog z którego skorzystałeś.
Mhm, ale "repeatery" telefoniczne.OTLamp pisze:300B - audio freguency power amplifier
Właśnie w ostatnich dniach sporo schematów z nią widziałem. Zaznaczyłem, że nie są to typy reprezentatywne.OTLamp pisze:10Y - to ma być popularne? Gdzie?
Ostatnio modny sterownik dla GM70, 211. Poszukaj schematów z tymi lampami.OTLamp pisze:6C45P-E - ta lampa ma być popularna? Sorry ale ja w audio to widziałem ją może ze dwa razy.
No niezupełnie. Jeszcze napisał na ich cześc peany, że pasmo szerokie jak sam kosmos, superlinearne charakterystyki a nade wszystko niska rezystancja anodowa.OTLamp pisze:7044, 7119- tak samo, gdzie to popularne? Ktoś po prostu miał, więc użył. Co się ma marnować?


N.b. spotkałem się z teorią, że w okresie panowania lamp najlepsi z najlepszych inżynierowie trafiali do sektora wojskowego, kosmicznego a cała reszta do cywilnego (radio, tv, itd).
Przeciez Ci tłumaczyłem wcześniej - to są lampy nadawcze, pracowały w nadajnikach w modulatorach.fugasi pisze: Mea culpa. ale przysięgam widziałem przy nich opisy "transmitting tube".
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/vs.htmlfugasi pisze: Podaj mi proszę namiar na katalog z którego skorzystałeś.
No a jakie ma być? W latach 20/30 było tylko pasmo telefonicznefugasi pisze:Mhm, ale "repeatery" telefoniczne.OTLamp pisze:300B - audio freguency power amplifier

Szukać mi się nie chce. W poprzednim poście masz powód jej używania obecnie (i innych kilkuwatowych triod)fugasi pisze: Ostatnio modny sterownik dla GM70, 211. Poszukaj schematów z tymi lampami.
Kto napisał? Pasmo to akurat zależy od kilku czynników. Superlinearne to one aż tak nie są (7119). Niską rezystancję wewnętrzną mają i z tego się korzysta.fugasi pisze: No niezupełnie. Jeszcze napisał na ich cześc peany, że pasmo szerokie jak sam kosmos, superlinearne charakterystyki a nade wszystko niska rezystancja anodowa.![]()
W technice telewizyjnej (zwłaszcza kolorowej) też były lampom stawiane wysokie wymagania i też dużo było tutaj do zrobienia.fugasi pisze: N.b. spotkałem się z teorią, że w okresie panowania lamp najlepsi z najlepszych inżynierowie trafiali do sektora wojskowego, kosmicznego a cała reszta do cywilnego (radio, tv, itd).
Ostatnio zmieniony ndz, 8 stycznia 2006, 12:55 przez OTLamp, łącznie zmieniany 2 razy.
Jest możliwe. Charakterystyki masz tutaj: http://tubes_ok.chat.ru/katalog.htmszalony pisze: Czy jest możliwe wykonanie sensownie działającego wzmacniacza (chodzi o coś nietypowego) na lampach np. GI-30 lub GU-29. Są to podwójne tetrody strumieniowe / pentody, mające wspólną katodę i siatkę II, katoda jest połączona z grzejnikiem.
Oczywiście w grę wchodzi raczej układ przeciwsobny, a jeżeli chcesz w pełni wykorzystać lampy i osiagnąć dużą moc to musisz "lecieć" z prądem siatki (te lampy mają prawe charakterystyki). Gdzieś w necie chyba widziałem nawet taki wynalazek na GI30.
-
- 3125...6249 postów
- Posty: 3451
- Rejestracja: śr, 23 marca 2005, 18:28
- Lokalizacja: Białystok
Widziałem wzmacniacz słuchawkowy: http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbr ... -GI-30.htm Niestety strona w tej chwili nie działa.