Harmoniczne parzyste i nieparzyste

Wzmacniacze, zasilacze itd. Schematy, parametry, konstrukcje...

Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp

fugasi
3125...6249 postów
3125...6249 postów
Posty: 4191
Rejestracja: pt, 2 grudnia 2005, 20:47

Post autor: fugasi »

Ale nieparzyste tak samo się znoszą. Zatem powinno byc tak, że widmo zniekształceń dla układu niesymetrycznego i symetrycznego powinno być takie samo z tym, że amplitudy w drugim przypadku mniejsze.
OTLamp

Post autor: OTLamp »

fugasi pisze:Ale nieparzyste tak samo się znoszą.
Gdzie Ci się nieparzyste znoszą?
fugasi pisze: Zatem powinno byc tak, że widmo zniekształceń dla układu niesymetrycznego i symetrycznego powinno być takie samo z tym, że amplitudy w drugim przypadku mniejsze.
Właśnie nie. Zauważ, że w układzie niesymetrycznym każda połówka sygnału jest inaczej zniekształcona, zaś w symetrycznym połówki są takie same (tak samo zniekształcone). Napisał Ci STUDI obrazowo, z czego wynikają parzyste i nieparzyste harmoniczne. Krzywa wypadkowa w PP jest symetrycznie nieliniowa, więc dominować będzie 3 harmoniczna (swoje wprowadzi też transformator, ale na razie go nie uwzględniajmy).
Poziom zniekształceń zależy głównie od charakterystyk lamp i oporności obciążenia, którą dopasowuje się do tych charakterystyk. W układzie niesymetrycznym aby uzyskać niski poziom drugiej i trzeciej harmonicznej potrzeba wybitnie liniowej lampy (szczególnie gdy mamy do czynienia z sygnałami o dużej amplitudzie -> stopnie końcowe), natomiast w układzie symetrycznym wystarczy optymalne dobranie lamp i oporności obciążenia pod względem niskiego poziomu 3 harmonicznej.
Ostatnio zmieniony czw, 29 grudnia 2005, 13:23 przez OTLamp, łącznie zmieniany 1 raz.
mslawicz
75...99 postów
75...99 postów
Posty: 78
Rejestracja: wt, 21 czerwca 2005, 18:44
Lokalizacja: Poznań

Post autor: mslawicz »

fugasi pisze:Ale nieparzyste tak samo się znoszą. Zatem powinno byc tak, że widmo zniekształceń dla układu niesymetrycznego i symetrycznego powinno być takie samo z tym, że amplitudy w drugim przypadku mniejsze.
Nieparzyste harmoniczne nigdy się nie znoszą w naturalny sposób. Push-pull niweluje zaś tylko parzyste harmoniczne.
Aby było jak najmniej nieparzystych harmonicznych, trzeba zadbać po prostu o ich niegenerowanie (np. stosując jak najbardziej liniowe obwody) lub zwalczać je sprzężeniem zwrotnym.
Pozdrawiam,
Marcin
fugasi
3125...6249 postów
3125...6249 postów
Posty: 4191
Rejestracja: pt, 2 grudnia 2005, 20:47

Post autor: fugasi »

A możecie podać konkretne przykłady (symbole) takiej wybitnie linowej lampy i przeciwnie - wybitnie nieliniowej ?
mslawicz
75...99 postów
75...99 postów
Posty: 78
Rejestracja: wt, 21 czerwca 2005, 18:44
Lokalizacja: Poznań

Post autor: mslawicz »

fugasi pisze:A możecie podać konkretne przykłady (symbole) takiej wybitnie linowej lampy i przeciwnie - wybitnie nieliniowej ?
Pod względem liniowości nie do pobicia są triody bezpośrednio żarzone, np. 300B lub 2A3, a z mocniejszych 211 lub 845.
W stopniu sterującym dobrze sprawuje się ECC99. 6SN7 też ma dobrą liniowość, ale przy nieco mniejszych maksymalnych amplitudach.
Marcin
fugasi
3125...6249 postów
3125...6249 postów
Posty: 4191
Rejestracja: pt, 2 grudnia 2005, 20:47

Post autor: fugasi »

A teraz te nieliniowe poproszę... :)
_idu

Post autor: _idu »

Pentody do stopni odchylania poziomego jak EL81 / EL36 / EL500 / EL504 / PL81 / PL36 / PL500 / PL504

Specjalnej 6BN6 próbując wykorzystać do wzmiancnia - będzie znakomita jako ogranicznik. Oryginalnie 6BN6 jest lampą do realizacji detektora iloczynowego. Ma charakterytykę w postaci prostokątnego schodka.
OTLamp

Post autor: OTLamp »

mslawicz pisze: Pod względem liniowości nie do pobicia są triody bezpośrednio żarzone, np. 300B lub 2A3, a z mocniejszych 211 lub 845.
Zgadza się, że te triody są bardzo liniowe, ale że są one pod tym względem nie do pobicia to się nie zgodzę. Triody mocy pośrednio żarzone powstały później, kiedy już nie stosowano triod mocy we wzmacniaczach m.cz., więc rozumie się samo przez się, że te triody nie będą liniowe (mam tu na myśli np. ED8000, EC360, 6S33S, 6H13C itd) bo zostały stworzone do innych zastosowań. Wniosek z tego taki, że nie ma jak porównywać triod mocy bezpośrednio żarzonych i pośrednio żarzonych, gdyż nie ma triod mocy pośrednio żarzonych stworzonych dla wzmacniaczy m.cz. (zresztą żarzenie nie ma tu żadnego znaczenia) Tymczasem warto pooglądać charakterystyki pentod w połączeniu triodowym, bo może się okazać, że liniowe triody są w zasięgu ręki :wink:

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony czw, 29 grudnia 2005, 16:24 przez OTLamp, łącznie zmieniany 1 raz.
fugasi
3125...6249 postów
3125...6249 postów
Posty: 4191
Rejestracja: pt, 2 grudnia 2005, 20:47

Post autor: fugasi »

No właśnie o lampy liniowe/nieliniowe stworzone do układów m.cz. mi chodziło, bo podane wyżej przykłady mają takie a nie inne parametry nie mimochodem a celowo ukształtowane. Jaka np. triody m.cz., będą produkowały najwięcej drugiej harmonicznej, tyle, ze nawet głuchy usłyszy (same z siebie, nie z powodu spaskudzonego układu) ?
Awatar użytkownika
VacuumVoodoo
1875...2499 postów
1875...2499 postów
Posty: 2007
Rejestracja: śr, 11 sierpnia 2004, 15:51
Lokalizacja: Goteborg, Szwecja

Post autor: VacuumVoodoo »

Sama z siebie zadna lampa nic nie bedzie produkowala, wszystko zalezy od wybranego punktu pracy, obciazenia statycznego i dynamicznego, poziomu wysterowania itd. Uklady generujace znieksztalcenia w kontrolowany sposob byly wymyslone juz dawno ale nie byly wtedy one przeznaczone do zastosowan audio. To byly komputery analogowe. Dosc latwo mozna zrealizowac funkcje wykladnicze np. kwadratowa jako generator drugiej harmonicznej.
W symetrycznym wzmacniaczu Push-pull mozna sterowac proporcja miedzy parzystymi i nieparzystymi harmonicznymi poprzez desymetryzacje sygnalu w odwracaczu fazy i stopniem wysterowania lamp koncowych.
Aleksander Niemand
_______________________________________
Wzmacniacz ma sie do gitary tak jak smyczek do skrzypiec - AN
OTLamp

Post autor: OTLamp »

OTLamp pisze:Tymczasem warto pooglądać charakterystyki pentod w połączeniu triodowym, bo może się okazać, że liniowe triody są w zasięgu ręki :wink:
I oto w załączniku pewna pentoda w połączeniu triodowym, no i oczywiście pośrednio żarzona:P Ktoś zgadnie jej typ? Wskazówka: lampa nigdy nie stosowana we wzmacniaczach akustycznych.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
_idu

Post autor: _idu »

Mój typ to E55L.
Już nie przypuszczenie ale pewność.

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... e/E55L.pdf
Strona 10.

Przypuszczenie moje miało miejsce po obejrzeniu normalnych charakterystyk z innej karty katalogowej E55L.
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... e/E55L.pdf
Strona 4. Ua=Ug2 = 125. Więc mamy 125V dla anody dla połączenia triodowego. Teraz tylko dla killku wybranych napięć Ug1 odczytanie Ia i Ig2, zsumowanie i porównanie z załącznikiem z porzedniego postu.
OTLamp

Post autor: OTLamp »

STUDI pisze:Mój typ to E55L.
Już nie przypuszczenie ale pewność.
Tak, to E55L :) Praktycznie wszystkie pentody szerokopasmowe są bardzo liniowymi triodami. Ogromne nachylenie może trochę przeszkadzać (ewentualne wzbudzenia), ale nie jest to problem nie do rozwiązania.

Pozdrawiam
fugasi
3125...6249 postów
3125...6249 postów
Posty: 4191
Rejestracja: pt, 2 grudnia 2005, 20:47

Post autor: fugasi »

No to dlaczego "audiofyle" ich nie wielbią ? Ktoś wie ?
OTLamp

Post autor: OTLamp »

fugasi pisze:No to dlaczego "audiofyle" ich nie wielbią ? Ktoś wie ?
Dlatego, że nikt nie napisał o nich w kolorowym pisemku, nie są owiane mitem, legendą itp, a po drugie taki audiofil raczej nie ma pojęcia czym jest nachylenie charakterystyki, prosta obciążenia itd. Audiofile takimi rzeczami raczej się nie zajmują, bo przecież mają słuch. Nie mówmy już o nich, bo to nie forum audiofilskie.

Ponadto E55L mimo swojej liniowości w połączeniu triodowym może sprawiać trochę kłopotów. Ma olbrzymie nachylenie 50mA/V, więc trzeba będzie zastosować środki zaradcze przeciw wzbudzeniom, w postaci opornika antyparazytowego tuż przy siatce sterującej, opornika w siatce ekranującej, ewentualnie odpowiednich dławików czy koralików ferrytowych. Bardzo podobna do E55L jest popularna rosyjska 6Ż52P.