Lampowy wzmacniacz gitarowy - 30W - DIY
Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp
Lampowy wzmacniacz gitarowy - 30W - DIY
Witam,
Postanowiłem zabrać się za stworzenie własnego gitarowego wzmacniacza lampowego. Mam doświadczenie w elektronice mikroprocesorowej (cyfrowej) i aktualnie uczę się na profilu elektronik.
Nigdy nie miałem doświadczenia z układami audio, jednak zabrałem się za czytanie i wchłanianie wiedzy.
Wiem że nic nie wiem i potrzebuje Waszej pomocy w budowie wzmacniacza lampowego. Mam nadzieje że będziecie skłonni do pomocy i udzielania odpowiedzi.
1. Dlaczego stosowanie oddzielnego regulatora barw na każdy kanał (np. clean, crunch, lead) jest uważane za lepsze, od jednego regulatora barw dla kilku kanałów?
2. We wzmacniaczu Marshall 6100 każdy kanał jest oddzielny (niezmodyfikowany sygnał jest podawany na 3 kanały), jednak widziałem schemat Soldano SLO100 w którym sygnał podawany jest na ten sam stopien, a przełącznik (kanałów) podłącza lub odłącza rezystory.
Czy każdy kanał oddzielny nie jest prostszym rozwiązaniem, a zarazem lepszym. Jakie są zalety i wady takich układów?
http://www.4tubes.com/SCHEMATICS/Music- ... o100_1.gif
3. Jak można obliczyć moc zbudowanego wzmacniacza?
4. Czy klasy A i AB róznią się schematem podłączeń, czy jedynie wystarczy obliczyć punkt pracy lamp?
Jeśli pomyliłem działy to proszę o przeniesienie.
Pozdrawiam i zachęcam od udzielania się w wątku.
Postanowiłem zabrać się za stworzenie własnego gitarowego wzmacniacza lampowego. Mam doświadczenie w elektronice mikroprocesorowej (cyfrowej) i aktualnie uczę się na profilu elektronik.
Nigdy nie miałem doświadczenia z układami audio, jednak zabrałem się za czytanie i wchłanianie wiedzy.
Wiem że nic nie wiem i potrzebuje Waszej pomocy w budowie wzmacniacza lampowego. Mam nadzieje że będziecie skłonni do pomocy i udzielania odpowiedzi.
1. Dlaczego stosowanie oddzielnego regulatora barw na każdy kanał (np. clean, crunch, lead) jest uważane za lepsze, od jednego regulatora barw dla kilku kanałów?
2. We wzmacniaczu Marshall 6100 każdy kanał jest oddzielny (niezmodyfikowany sygnał jest podawany na 3 kanały), jednak widziałem schemat Soldano SLO100 w którym sygnał podawany jest na ten sam stopien, a przełącznik (kanałów) podłącza lub odłącza rezystory.
Czy każdy kanał oddzielny nie jest prostszym rozwiązaniem, a zarazem lepszym. Jakie są zalety i wady takich układów?
http://www.4tubes.com/SCHEMATICS/Music- ... o100_1.gif
3. Jak można obliczyć moc zbudowanego wzmacniacza?
4. Czy klasy A i AB róznią się schematem podłączeń, czy jedynie wystarczy obliczyć punkt pracy lamp?
Jeśli pomyliłem działy to proszę o przeniesienie.
Pozdrawiam i zachęcam od udzielania się w wątku.
Re: Lampowy wzmacniacz gitarowy - 30W - DIY
Ad1. Uważane przez kogo? Jeśli ktoś rzuca gruzem dla szatana to mu potrzebny jeden kanał i jeden korektor. Mój kolega gra na Englu Fireballu i twierdzi co innego niż ci się wydaje.
Ad2. kanały mogą być realizowane poprzez kanały autonomiczne lub tzw klonowanie. Przy klonowaniu bardziej rozbudowany jest układ sterowania niż układ samego przedwzmacniacza. Przy autonomicznych odwrotnie. Dla grającego nie ma to znaczenia. Dla producenta już tak. Pozatym trudno wykonac dwutriodowego fendera klonując go z preampu wielostopniowego, ale nie każdy potrzebuje takiego kanału.
Ad3. zapewne można tylko po co? Moc zalezy od końcówki. Wiele typów końcówek nie ma. dużo firm bazuje na sprawdzonych schematach. Wiadomo, że z 4xEL84 więcej niż 40W wyciągnąć się nie da bez zakatowania lamp. Po co to liczyć.
Ad4. Poczytaj o klasach we wzmacniaczach PP. szkoda, że strona Toma nie działa, ale mirrory jakieś są do starszych wersji. Tam wszystko jest opisane.
Ad2. kanały mogą być realizowane poprzez kanały autonomiczne lub tzw klonowanie. Przy klonowaniu bardziej rozbudowany jest układ sterowania niż układ samego przedwzmacniacza. Przy autonomicznych odwrotnie. Dla grającego nie ma to znaczenia. Dla producenta już tak. Pozatym trudno wykonac dwutriodowego fendera klonując go z preampu wielostopniowego, ale nie każdy potrzebuje takiego kanału.
Ad3. zapewne można tylko po co? Moc zalezy od końcówki. Wiele typów końcówek nie ma. dużo firm bazuje na sprawdzonych schematach. Wiadomo, że z 4xEL84 więcej niż 40W wyciągnąć się nie da bez zakatowania lamp. Po co to liczyć.
Ad4. Poczytaj o klasach we wzmacniaczach PP. szkoda, że strona Toma nie działa, ale mirrory jakieś są do starszych wersji. Tam wszystko jest opisane.
Ostatnio zmieniony czw, 24 grudnia 2015, 21:57 przez painlust, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Lampowy wzmacniacz gitarowy - 30W - DIY
Dzięki za szybką odpowiedź
Pierwszy wzmacniacz chyba zrobię "autonomiczny", bo wydaje się łatwiejszy. Potem zobaczymy.
Aktualnie moim źródłem wiedzy jest to archiwum (podejrzewam że to jest ta słynna Toma
) http://web.archive.org/web/201412110243 ... index.html - chyba o tym painlust mówi.
Zrobiłem na szybko schemat dla kanału clean, ale przydałoby się gdyby ktoś na to spojrzał. Szczególnie na "Stopień Wejściowy"
Kondensator 22nF na wejściu zabezpiecza przed napięciem anodowym, ale przez niego tworzy się filtr górnoprzepustowy.

Dostałem dostęp do archiwum jakiejś strony (chyba Toma), gdzie znalazłem dużo informacji na temat wzmacniaczy. Autor tekstu narzeka na jeden korektor dla kilka kanałów, ale nie podał powodów (albo nie doczytałem).painlust pisze:Ad1. Uważane przez kogo? Jeśli ktoś rzuca gruzem dla szatana to mu potrzebny jeden kanał i jeden korektor. Mój kolega gra na Englu Fireballu i twierdzi co innego niż ci się wydaje.
Pierwszy wzmacniacz chyba zrobię "autonomiczny", bo wydaje się łatwiejszy. Potem zobaczymy.
Aktualnie moim źródłem wiedzy jest to archiwum (podejrzewam że to jest ta słynna Toma

Zrobiłem na szybko schemat dla kanału clean, ale przydałoby się gdyby ktoś na to spojrzał. Szczególnie na "Stopień Wejściowy"
Kondensator 22nF na wejściu zabezpiecza przed napięciem anodowym, ale przez niego tworzy się filtr górnoprzepustowy.
Ostatnio zmieniony czw, 24 grudnia 2015, 22:00 przez kronikary, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Lampowy wzmacniacz gitarowy - 30W - DIY
Nigdy nie montowałem zadnych kondensatorów na wejściu. Struny podpiete są do masy, a masa powinna być uziemiona. Dla mnie taki kondensator jest zbędny.
Re: Lampowy wzmacniacz gitarowy - 30W - DIY
W takim razie jak będą problemy to wymontuje tego kondeka. Z resztą wszystko w porządku? Jeśli tak to zacznę robić obliczenia i ustawiać punkt pracy.
Re: Lampowy wzmacniacz gitarowy - 30W - DIY
Dla mnie R3 tak gdzieś 5 razy za duży. Nie spotkałem w tym miejscu nigdy chyba nic większego niż 100k. Zresztą po co to liczyć.
Re: Lampowy wzmacniacz gitarowy - 30W - DIY
Kondensator 22n zabezpiecza gitarzystę przed napięciem anodowym w razie przebicia kondensatora C2. Pytanie, czy potrzebny Ci w tym układzie C2?
Działanie C4 jako filtru górnoprzepustowego jest pomijalne w wyniku błędu jaki popełniłeś w okolicach potencjometru Volume.
Przeanalizuj schematy klasycznych modeli Fendera oraz te znajdujące się w dziale "Przedwzmacniacze", w części "UKŁADY PRZEDWZMACNIACZY - Ewolucja - od Fendera do 6100" czytanego przez Ciebie archiwum a znajdziesz jeszcze inne błędy i to czego szukasz.
Działanie C4 jako filtru górnoprzepustowego jest pomijalne w wyniku błędu jaki popełniłeś w okolicach potencjometru Volume.
Przeanalizuj schematy klasycznych modeli Fendera oraz te znajdujące się w dziale "Przedwzmacniacze", w części "UKŁADY PRZEDWZMACNIACZY - Ewolucja - od Fendera do 6100" czytanego przez Ciebie archiwum a znajdziesz jeszcze inne błędy i to czego szukasz.
Re: Lampowy wzmacniacz gitarowy - 30W - DIY
Z tego co wiem punkt pracy ustala klasę wzmacniacza, ale jeszcze jutro o tym doczytam.
TomekP, tworząc ten schemat bazowałem na wzmacniaczach Marshall 6000 i Fender, ale dodawałem od siebie jeszcze pare elementów.
Co do C2. Użyłem go, aby zmniejszyć tendencję do wzbudzania się przedwzmacniacza w zakresie częstotliwości ponadakustycznych (wedlug informacji zawartych na stronie)
TomekP, tworząc ten schemat bazowałem na wzmacniaczach Marshall 6000 i Fender, ale dodawałem od siebie jeszcze pare elementów.
Co do C2. Użyłem go, aby zmniejszyć tendencję do wzbudzania się przedwzmacniacza w zakresie częstotliwości ponadakustycznych (wedlug informacji zawartych na stronie)
Ostatnio zmieniony czw, 24 grudnia 2015, 23:27 przez kronikary, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Lampowy wzmacniacz gitarowy - 30W - DIY
Pytanie czy z sensem...
Re: Lampowy wzmacniacz gitarowy - 30W - DIY
To są trzy schematy na których bazowałem. http://web.archive.org/web/201502140755 ... /pre14.gif
http://web.archive.org/web/201412300147 ... /pre1a.gif
http://web.archive.org/web/201412300147 ... s/pre2.gif
...Poprawiłem kondensator przy potencjometrze Volume.
Czytam po różnych forach o wyznaczeniu punktu pracy. Zakładam, że chciałbym stworzyć wzmacniacz w klasie AB. Nie rozumiem/nie jestem pewien paru rzeczy:
1. Jak ustawia się napięcie na siatce skoro podawany jest sygnał sinusoidalny o różnym napięciu?
2. Punkt pracy ustala się dla każdej lampy we wzmacniaczu - w przedwzmacniaczu i wzmacniaczu?
Cały dzień czytam o lampach i głowa juz słabo przyswaja informacje. Na dzisiaj starczy :F
http://web.archive.org/web/201412300147 ... /pre1a.gif
http://web.archive.org/web/201412300147 ... s/pre2.gif
...Poprawiłem kondensator przy potencjometrze Volume.
Czytam po różnych forach o wyznaczeniu punktu pracy. Zakładam, że chciałbym stworzyć wzmacniacz w klasie AB. Nie rozumiem/nie jestem pewien paru rzeczy:
1. Jak ustawia się napięcie na siatce skoro podawany jest sygnał sinusoidalny o różnym napięciu?
2. Punkt pracy ustala się dla każdej lampy we wzmacniaczu - w przedwzmacniaczu i wzmacniaczu?
Cały dzień czytam o lampach i głowa juz słabo przyswaja informacje. Na dzisiaj starczy :F
- przemak
- 625...1249 postów
- Posty: 924
- Rejestracja: śr, 18 kwietnia 2007, 22:14
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Lampowy wzmacniacz gitarowy - 30W - DIY
Bright musi mieć kondensator, a nie opornik, na wyjściu 3,3k to masakra jakaś.
Re: Lampowy wzmacniacz gitarowy - 30W - DIY
Jeszce raz się zapytam: Po co to liczyć? Jak te obliczenia mają wpłynąć na brzmienie? Brzmienia nie można obliczyć.
Re: Lampowy wzmacniacz gitarowy - 30W - DIY
Ad2. Odpowiednie punkty pracy ustala się dla każdego tranzystora/ każdej lampy w układzie w zależności od funkcji jaką w nim pełnią.
Ad1. Napięcie na siatce to jeden z punktów pracy lampy i w interesującym cię przypadku ustala je rezystor katodowy wraz z rezystorem między siatką a masą.
Chwali się, że nie próbujesz zbudować 100 watowego trzy-kanałowca bez zapoznania się z teorią ale twój plan to i tak już duże wyzwanie. Na początek proponuję Ci coś prostszego i tańszego, 5W z przedwzmacniaczem Fendera lub Atomic'a. Swoje zmagania opisz w dziale dla początkujących lub gitarowym. Tam wraz z kolegami przeanalizuj poszczególne stopnie twojego wzmacniacza. W takich konstrukcjach łatwiej modyfikować poszczególne elementy obserwując wpływ twoich działań na pracę układu. W ten sposób łatwiej dojdziesz do umiejętności umożliwiających Ci zbudowanie wzmacniacza spełniającego twe wymagania.
Powodzenia
Tomek
Ad1. Napięcie na siatce to jeden z punktów pracy lampy i w interesującym cię przypadku ustala je rezystor katodowy wraz z rezystorem między siatką a masą.
Chwali się, że nie próbujesz zbudować 100 watowego trzy-kanałowca bez zapoznania się z teorią ale twój plan to i tak już duże wyzwanie. Na początek proponuję Ci coś prostszego i tańszego, 5W z przedwzmacniaczem Fendera lub Atomic'a. Swoje zmagania opisz w dziale dla początkujących lub gitarowym. Tam wraz z kolegami przeanalizuj poszczególne stopnie twojego wzmacniacza. W takich konstrukcjach łatwiej modyfikować poszczególne elementy obserwując wpływ twoich działań na pracę układu. W ten sposób łatwiej dojdziesz do umiejętności umożliwiających Ci zbudowanie wzmacniacza spełniającego twe wymagania.
Powodzenia
Tomek
Re: Lampowy wzmacniacz gitarowy - 30W - DIY
Wzmacniacz małej mocy niedługo będę robił. Muszę tylko wydłubać transformator głośnikowy. Dostałem już gotowy schemat.
To co teraz próbuje zrobić to zacząć powoli pracę nad 30 watowcem, zrobić wszystkie schematy, a potem eksperymentować, dobierajac wartości elementów.
Doczytałem teraz do dalszych tematów i napotkałem się na przełączanie kanałów za pomocą fotorezystorów. Rozumiem, że zapobiegają one przed "stukom".
Do wyjaśnienia mojego problemu posłużę się schematem SLO100. Dioda LED przy fotorezystorze cały czas świeci, co powoduje że LDR przewodzi. Przed fotorezystorem jest przełącznik Clean/Crunch i to on zmienia kanał, a nie LDR. W takim razie po co się używa fotorezystorów?
Kolego painlust, właśnie przeglądam dział 9 na stonie fonar. Mógłbyś mi powiedzieć gdzie wykorzystujesz układ przełączania kanałów? Według mnie kanał Clean/Overdrive zmienia przełącznik przy potencjometrze "Master" i po prostu nie widze gdzie używasz przekaźnika.
http://fonar.com.pl/audio/diy/preamphig ... altair.gif
EDIT:
Dodałem crunch. Został on zaczerpnięty ze strony Toma (crunch od soldano).
Został mi jeszcze lead, który wezme prawdopodobnie od Mesy.
Przelacznik na wejsciu, ma zamiar symulowac przelacznik trojpozycyjny. (nie znalazlem bilbioteki do takiego przelacznika)
To co teraz próbuje zrobić to zacząć powoli pracę nad 30 watowcem, zrobić wszystkie schematy, a potem eksperymentować, dobierajac wartości elementów.
Doczytałem teraz do dalszych tematów i napotkałem się na przełączanie kanałów za pomocą fotorezystorów. Rozumiem, że zapobiegają one przed "stukom".
Do wyjaśnienia mojego problemu posłużę się schematem SLO100. Dioda LED przy fotorezystorze cały czas świeci, co powoduje że LDR przewodzi. Przed fotorezystorem jest przełącznik Clean/Crunch i to on zmienia kanał, a nie LDR. W takim razie po co się używa fotorezystorów?
Kolego painlust, właśnie przeglądam dział 9 na stonie fonar. Mógłbyś mi powiedzieć gdzie wykorzystujesz układ przełączania kanałów? Według mnie kanał Clean/Overdrive zmienia przełącznik przy potencjometrze "Master" i po prostu nie widze gdzie używasz przekaźnika.
http://fonar.com.pl/audio/diy/preamphig ... altair.gif
EDIT:
Dodałem crunch. Został on zaczerpnięty ze strony Toma (crunch od soldano).
Został mi jeszcze lead, który wezme prawdopodobnie od Mesy.
Przelacznik na wejsciu, ma zamiar symulowac przelacznik trojpozycyjny. (nie znalazlem bilbioteki do takiego przelacznika)
Re: Lampowy wzmacniacz gitarowy - 30W - DIY
Właśnie dostałem 2xEL84 więc na nich zrobię albo PP albo SE. Chciałbym bez klonowania wziąć kanał Mesy DR, więc na razie szukam sposobu.
Pytania z poprzedniego postu są nadal aktualne.
Pytania z poprzedniego postu są nadal aktualne.