Głośnik samochodowy do radia lampowego
Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp
-
- 3125...6249 postów
- Posty: 5468
- Rejestracja: ndz, 6 kwietnia 2008, 15:41
- Lokalizacja: 83-130 Pelplin
Głośnik samochodowy do radia lampowego
Witam
Dzisiaj przywiozłem ze Starogardu Gd. głośnik samochodowy Philips o mocy 15W. Co sądzicie o czymś takim w radiu lampowym FM DIY?
Dzisiaj przywiozłem ze Starogardu Gd. głośnik samochodowy Philips o mocy 15W. Co sądzicie o czymś takim w radiu lampowym FM DIY?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ratujmy stare tranzystory!
-
- 1250...1874 posty
- Posty: 1609
- Rejestracja: sob, 17 października 2009, 23:04
- Lokalizacja: Okolice Lublina
Re: Głośnik samochodowy do radia lampowego
To jest glosnik z Volvo 440 albo 460. Grac bedzie tak jak kazdy inny przecietny glosnik
-
- 375...499 postów
- Posty: 490
- Rejestracja: ndz, 14 lutego 2010, 20:20
- Lokalizacja: Trostberg
Re: Głośnik samochodowy do radia lampowego
Ja bym odpuścił, głośniki samochodowe są projektowane do specyficznych warunków akustycznych jakie występują we wnętrzu samochodu. Na pewno ma mniejszą sprawność niż oryginalny głośnik z radia lampowego, możliwe że tez inne pasmo (ten to zapewne średnio-nisko tonowy) w dodatku wygląda na powypadkowy 

Ω µ Π φ α β ε ω
-
- 1250...1874 posty
- Posty: 1609
- Rejestracja: sob, 17 października 2009, 23:04
- Lokalizacja: Okolice Lublina
Re: Głośnik samochodowy do radia lampowego
Zwykły szerokopasmowy głośnik. Fakt, są odporniejsze na warunki atmosferyczne, ale sprawność mają mniejszą. Bardziej już nada się jakiś telewizyjny głośnik albo cała masa różnych głośników z epoki PRL-owskich klocków.
-
- 75...99 postów
- Posty: 86
- Rejestracja: ndz, 6 lipca 2014, 12:58
- Lokalizacja: centrum
Re: Głośnik samochodowy do radia lampowego
Na zamieszczonym zdjęciu zauważyłem wgniecenie blaszanej konstrukcji tego głośnika - nawet ta gąbkowa obręcz się odkształciła. Czy to nie wpływa na jego pracę?
Na innym forum wyczytałem że głośniki samochodowe (jak pisał i tu matmax426 ) nie nadają się do domowych zastosowań. A właściwie czemu? Inne warunki - czy chodzi o objętość samochodu, która jest mniejsza od pokoju, czy też jakieś inne uwarunkowania? Na wspomnianym forum jakoś nie potrafiłem się doczytać konkretów.
Na innym forum wyczytałem że głośniki samochodowe (jak pisał i tu matmax426 ) nie nadają się do domowych zastosowań. A właściwie czemu? Inne warunki - czy chodzi o objętość samochodu, która jest mniejsza od pokoju, czy też jakieś inne uwarunkowania? Na wspomnianym forum jakoś nie potrafiłem się doczytać konkretów.
-
- 3125...6249 postów
- Posty: 5468
- Rejestracja: ndz, 6 kwietnia 2008, 15:41
- Lokalizacja: 83-130 Pelplin
Re: Głośnik samochodowy do radia lampowego
Witam ponownie
Na innym forum wyczytałem że głośniki samochodowe (jak pisał i tu matmax426) nie nadają się do domowych zastosowań. A właściwie czemu? Inne warunki - czy chodzi o objętość samochodu, która jest mniejsza od pokoju, czy też jakieś inne uwarunkowania? Na wspomnianym forum jakoś nie potrafiłem się doczytać konkretów.[/quote]
Bez pomiarów raczej ciężko wywnioskować.
W dawnych czasach dość powszechnie stosowano głośniki szerokopasmowe do samochodów, przykładem jest słynny GD10-16/5 stosowany m. in. Fiacie 126p.
Akurat to uszkodzenie naprawiłem, pozostaje jeszcze przykleić zawieszenie.JAMCIR pisze:Na zamieszczonym zdjęciu zauważyłem wgniecenie blaszanej konstrukcji tego głośnika - nawet ta gąbkowa obręcz się odkształciła. Czy to nie wpływa na jego pracę?
Na innym forum wyczytałem że głośniki samochodowe (jak pisał i tu matmax426) nie nadają się do domowych zastosowań. A właściwie czemu? Inne warunki - czy chodzi o objętość samochodu, która jest mniejsza od pokoju, czy też jakieś inne uwarunkowania? Na wspomnianym forum jakoś nie potrafiłem się doczytać konkretów.[/quote]
Bez pomiarów raczej ciężko wywnioskować.
W dawnych czasach dość powszechnie stosowano głośniki szerokopasmowe do samochodów, przykładem jest słynny GD10-16/5 stosowany m. in. Fiacie 126p.
Ratujmy stare tranzystory!
-
- 75...99 postów
- Posty: 86
- Rejestracja: ndz, 6 lipca 2014, 12:58
- Lokalizacja: centrum
Re: Głośnik samochodowy do radia lampowego
Bez pomiarów trudno wnioskować - no, owszem. Ale gdy mamy podane wyniki (prze producenta) na co należy zwracać uwagę ? Czy parametry głośników samochodowych (podane) odbiegają od realnych? Wydaje mi się, ze powinny spełniać jakieś normy w których dane pomiary zostały wykonane? Wielokrotnie na stronach z takimi głośnikami (samochodowymi i innymi - domowymi, estradowymi) podawane parametry głośników samochodowych (niektórych modeli) wyglądają wręcz oszałamiająco - na wspomnianym forum znalazłem kiedyś jakiś fragment o różnych normach pomiaru - czy głośniki samochodowe mają jakieś swoje normy - odbiegające od pozostałych?
Widziałem kiedyś ulotkę głośników samochodowych (chyba Pioneera) gdzie podawane pasmo w zasadzie pokrywało cały zakres ludzkiego słuchu, A skuteczność (chyba tak to się nazywa) na poziomie 92 dB również była porównywalna do dobrych głośników domowego przeznaczenia. Czemu więc taki - samochodowy - głośnik nie miałby się nadawać do domu? Oczywiście w obudowie dla niego dostosowanej - no właśnie czy parametry podawane dla takich głośników są wystarczające by zbudować do nich optymalną obudowę? Rozumiem, że lepsza by była obudowa zamknięta bo w podobnych warunkach pracują te głośniki - a może się mylę?
Pozdrawiam J.
Widziałem kiedyś ulotkę głośników samochodowych (chyba Pioneera) gdzie podawane pasmo w zasadzie pokrywało cały zakres ludzkiego słuchu, A skuteczność (chyba tak to się nazywa) na poziomie 92 dB również była porównywalna do dobrych głośników domowego przeznaczenia. Czemu więc taki - samochodowy - głośnik nie miałby się nadawać do domu? Oczywiście w obudowie dla niego dostosowanej - no właśnie czy parametry podawane dla takich głośników są wystarczające by zbudować do nich optymalną obudowę? Rozumiem, że lepsza by była obudowa zamknięta bo w podobnych warunkach pracują te głośniki - a może się mylę?
Pozdrawiam J.
-
- 1250...1874 posty
- Posty: 1609
- Rejestracja: sob, 17 października 2009, 23:04
- Lokalizacja: Okolice Lublina
Re: Głośnik samochodowy do radia lampowego
A postawił byś takie kolumny sklecone z głośników samochodowych w salonie? Poza tym głośnik samochodowy to specyficzna konstrukcja, która odbiega pewnymi detalami bo musi sprostać trudniejszym warunkom pracy i specyficznemu środowisku które nie występuje w zastosowaniu domowym. Czyli na przykład luźniejsze pasowanie cewki z nabiegunnikami, twardsze zawieszenie, cięższa i często sztywniejsza membrana, montowanie przetworników średnio/wysoko tonowych wewnątrz obrysu głośnika niskotonowego etc...
-
- 3125...6249 postów
- Posty: 5468
- Rejestracja: ndz, 6 kwietnia 2008, 15:41
- Lokalizacja: 83-130 Pelplin
Re: Głośnik samochodowy do radia lampowego
Witam ponownie
Większość głośników samochodowych większych mocy posiada membrany z tworzyw sztucznych. Są one cięższe od papierowych, zmniejsza to częstotliwość rezonansową i efektywność głośnika. Zawieszenie gumowe lepiej tłumi rezonanse własne układu drgającego. Taka konstrukcja też jest bardziej odporna na wilgoć. Głośnik przedstawiony na zdjęciach powyżej posiada membranę tekturową.
Większość głośników samochodowych większych mocy posiada membrany z tworzyw sztucznych. Są one cięższe od papierowych, zmniejsza to częstotliwość rezonansową i efektywność głośnika. Zawieszenie gumowe lepiej tłumi rezonanse własne układu drgającego. Taka konstrukcja też jest bardziej odporna na wilgoć. Głośnik przedstawiony na zdjęciach powyżej posiada membranę tekturową.
Ratujmy stare tranzystory!
-
- 75...99 postów
- Posty: 86
- Rejestracja: ndz, 6 lipca 2014, 12:58
- Lokalizacja: centrum
Re: Głośnik samochodowy do radia lampowego
No, ja bym chyba nie postawił - zwłaszcza kolumny głośnikowej z głośnikami średniotonowymi/wysokotonowymi montowanymi wewnątrz membrany niskotonowego. Po prostu takie coś mi się nie podoba wizualne (ale czy to wada ?). A co do przytoczonego przeze mnie wyżej Pioneera - z tego co pamiętam membrana papierowa (celulozowa) i podana sprawność 92dB. To chyba nie jest mało - przynajmniej jak na głośnik samochodowy? Z wyglądu też nie należał do klasy "świecącej" - po prostu głośnik; bez żadnych "bajerów" typu srebrne kosze, fikuśnie przetłaczana membrana, i tym podobne. Wydaje mi się, że (przynajmniej o ile przytoczone do niego parametry były prawdziwe) taki głośnik miałby prawo pracować z lampowym wzmacniaczem.jacekk pisze:A postawił byś takie kolumny sklecone z głośników samochodowych w salonie? Poza tym głośnik samochodowy to specyficzna konstrukcja, która odbiega pewnymi detalami bo musi sprostać trudniejszym warunkom pracy i specyficznemu środowisku które nie występuje w zastosowaniu domowym. Czyli na przykład luźniejsze pasowanie cewki z nabiegunnikami, twardsze zawieszenie, cięższa i często sztywniejsza membrana, montowanie przetworników średnio/wysoko tonowych wewnątrz obrysu głośnika niskotonowego etc...
-
- 1250...1874 posty
- Posty: 1609
- Rejestracja: sob, 17 października 2009, 23:04
- Lokalizacja: Okolice Lublina
Re: Głośnik samochodowy do radia lampowego
Tylko jak zaprojektować kolumnę do głośnika dla którego producent podaje tylko podstawowe dane jak moc, pasmo, skuteczność i wymiary? Właśnie przeglądam głośniki niskotonowe JBL czyli firmy z jakąś renomą a tam w zasadzie nic nie ma.. Przypadkowy głośnik w przypadkowej obudowie da przypadkowy wynik końcowy 

-
- 75...99 postów
- Posty: 86
- Rejestracja: ndz, 6 lipca 2014, 12:58
- Lokalizacja: centrum
Re: Głośnik samochodowy do radia lampowego
Nie mówię przecież że to najlepsza alternatywa. Po prostu z dyskusji wyszło, że niektóre głośniki tego typu (samochodowe) mają porównywalne parametry (przynajmniej te podane przez producenta) do domowych. A co do obudowy - nie znam się na tym za bardzo, ale podobno najbezpieczniej w takim wypadku zrobić zamkniętą - pojemność można dobrać lub zastosować typową dla danego wymiaru membrany. Zdaję sobie sprawę, że nie będzie to cud miód i orzeszki, ale w ostateczności - jak ktoś już ma takie głośniki może spróbować. Tak myślę... 

-
- 3125...6249 postów
- Posty: 5263
- Rejestracja: śr, 19 listopada 2008, 15:18
Re: Głośnik samochodowy do radia lampowego
Przypomnę ze przewidziany zasadnicza do samochodów a spotykany do dziś tonsilowski głośnik z czasów licencji Pioniera GD12/5 (stąd mierna górna częstotliwość graniczna 8kHz - uważano wtedy że zbyt szerokie odtwarzane pasmo męczy kierowcę; jak to się ma do współczesnych dresiarskich łupadeł?JAMCIR pisze:z tego co pamiętam membrana papierowa (celulozowa) i podana sprawność 92dB. To chyba nie jest mało - przynajmniej jak na głośnik samochodowy? Z wyglądu też nie należał do klasy "świecącej" - po prostu głośnik; bez żadnych "bajerów" typu srebrne kosze, fikuśnie przetłaczana membrana, i tym podobne. Wydaje mi się, że (przynajmniej o ile przytoczone do niego parametry były prawdziwe) taki głośnik miałby prawo pracować z lampowym wzmacniaczem.


-
- 3125...6249 postów
- Posty: 5468
- Rejestracja: ndz, 6 kwietnia 2008, 15:41
- Lokalizacja: 83-130 Pelplin
Re: Głośnik samochodowy do radia lampowego
Zwężenie pasma miało za zadanie zmniejszenie szumu podczas odbioru stacji radiofonicznych.Tomek Janiszewski pisze: Przypomnę że przewidziany zasadnicza do samochodów a spotykany do dziś tonsilowski głośnik z czasów licencji Pioniera GD12/5 (stąd mierna górna częstotliwość graniczna 8kHz - uważano wtedy że zbyt szerokie odtwarzane pasmo męczy kierowcę; jak to się ma do współczesnych dresiarskich łupadeł?)
Ratujmy stare tranzystory!
-
- 625...1249 postów
- Posty: 927
- Rejestracja: ndz, 24 stycznia 2010, 11:20
- Lokalizacja: Brzesko-Okocim
Re: Głośnik samochodowy do radia lampowego
A Skald, Safari 5 czy Wiraż był w stanie wykrzesać więcej?Tomek Janiszewski pisze:(stąd mierna górna częstotliwość graniczna 8kHz :

Poszukuję 1R5T.