Saba Meersburg Automatic Różnice

Radioodbiorniki lampowe i wszystko co jest z nimi związane.

Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp

Piotrek J.
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 994
Rejestracja: pt, 12 grudnia 2008, 09:34

Re: Saba Meersburg Automatic Różnice

Post autor: Piotrek J. »

Wyłącznik to dobra rzecz - pozycje włączony-wyłączony. Wygodny system, także wszystko w porządku. Wyłącznik warto rozebrać, odłamują się listki na dwóch kółkach łączących - da się przylutować.

Silnik nie jest odłączalny, wyłączenie automatyki powoduje tylko odcięcie napięć zasilających. Bez dokładnego oczyszczenia i przesmarowania się nie obejdzie, jeśli chcesz, by to jakoś działało.
Stołek
75...99 postów
75...99 postów
Posty: 91
Rejestracja: śr, 27 kwietnia 2011, 18:43
Lokalizacja: Rybnik O/S
Kontakt:

Re: Saba Meersburg Automatic Różnice

Post autor: Stołek »

Z tym włącznikiem to mam problem-
wymontowany, ma sznureczek.
Niestety chyba jest nierozbieralny-
złożony jest na 2 tulejki.
Tulejki obracają się w miejscu.
Udało się komuś rozebrać?
Piotrek J.
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 994
Rejestracja: pt, 12 grudnia 2008, 09:34

Re: Saba Meersburg Automatic Różnice

Post autor: Piotrek J. »

Nie pisałbym o uszkodzeniach w środku, gdyby mi się nie udało...
Musisz rozwiercić te nity, tylko ostrożnie, by nie złamać wyłącznika. I żeby nie wypadły te listki.

Piszesz o ósemce? Z tego co pamiętam, w 7 jest inna konstrukcja.
Stołek
75...99 postów
75...99 postów
Posty: 91
Rejestracja: śr, 27 kwietnia 2011, 18:43
Lokalizacja: Rybnik O/S
Kontakt:

Re: Saba Meersburg Automatic Różnice

Post autor: Stołek »

tak chodzi mi o meersburga 8.
Czym później złożyłeś do kupy ten wyłącznik, czy jakieś śruby?
Piotrek J.
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 994
Rejestracja: pt, 12 grudnia 2008, 09:34

Re: Saba Meersburg Automatic Różnice

Post autor: Piotrek J. »

Ekhm, dość prymitywny sposób, ale podkleiłem go do kupy taśmą a potem przykręciłem. Wkręty trzymają go w całości, więc taśma niepotrzebna dalej. działa bezawaryjnie już ponad pół roku.
Awatar użytkownika
zagore1
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2984
Rejestracja: czw, 2 października 2008, 09:48
Lokalizacja: Kraków

Re: Saba Meersburg Automatic Różnice

Post autor: zagore1 »

Stołek pisze:No niestety
Silnik grzeje się, ciągle jest włączony (nawet gdy mam automatic aus się nie rozprzęgla).
Gdy stroi się ręcznie to jest opór i czuć drżenie zatrzymanego silnika.
Nie działa wyłącznik sieciowy.
Spalone 2 żaróweczki podświetlające klawisze.
Spadnięta linka od anteny ferrerytowej.
Nie działająca regulacja basu (ale już wyczyszczona i nasmarowana i jest dobrze).
Radio gra czysto na wszystkich zakresach.
Mam pytanko.
Czy wyłącznik wyłącza także włączone klawisze wyboru zakresu (tak jak w większości polskich radioodbiorników)?
Bo nie widzę nigdzie żadnej krzywki, która miała by to realizować.
Pozdrawiam
\
Po pierwsze sprawdź co się dzieje z tym sprzęgłem!
Na niemieckiej stronie : http://saba.magnetofon.de/
są opisy ze zdjęciami jak reanimować sprzęgło.
Co do silnika to z opisu wygląda na to ,że masz spaloną jedną cewkę w silniku ( są tam 4 cewki)
Dobra cewka powinna mieć rezystancję 1Mohm.
Przewinięcie kosztuje od 0 ( tyle mnie kosztowało w pracy) do ok. 50 zł
Na tej niemieckiej stronie są też opisy jak wymontować silnik.

Tu jest opis moich zmagań z radioodbiornikiem:
http://saba.magnetofon.de/showtopic.php ... ght=Janusz
Wołyń 1943. Pamiętamy!
Awatar użytkownika
zagore1
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2984
Rejestracja: czw, 2 października 2008, 09:48
Lokalizacja: Kraków

Re: Saba Meersburg Automatic Różnice

Post autor: zagore1 »

Stołek pisze:No niestety
Silnik grzeje się, ciągle jest włączony (nawet gdy mam automatic aus się nie rozprzęgla).
Gdy stroi się ręcznie to jest opór i czuć drżenie zatrzymanego silnika.
Nie działa wyłącznik sieciowy.
Spalone 2 żaróweczki podświetlające klawisze.
Spadnięta linka od anteny ferrerytowej.
Nie działająca regulacja basu (ale już wyczyszczona i nasmarowana i jest dobrze).
Radio gra czysto na wszystkich zakresach.
Mam pytanko.
Czy wyłącznik wyłącza także włączone klawisze wyboru zakresu (tak jak w większości polskich radioodbiorników)?
Bo nie widzę nigdzie żadnej krzywki, która miała by to realizować.
Pozdrawiam
\
Po pierwsze sprawdź co się dzieje z tym sprzęgłem!
Na niemieckiej stronie : http://saba.magnetofon.de/
są opisy ze zdjęciami jak reanimować sprzęgło.
Co do silnika to z opisu wygląda na to ,że masz spaloną jedną cewkę w silniku ( są tam 4 cewki)
Dobra cewka powinna mieć rezystancję 1Mohm.
Przewinięcie kosztuje od 0 ( tyle mnie kosztowało w pracy) do ok. 50 zł
Na tej niemieckiej stronie są też opisy jak wymontować silnik.

Tu jest opis moich zmagań z radioodbiornikiem:
http://saba.magnetofon.de/showtopic.php ... ght=Janusz
Wołyń 1943. Pamiętamy!
Stołek
75...99 postów
75...99 postów
Posty: 91
Rejestracja: śr, 27 kwietnia 2011, 18:43
Lokalizacja: Rybnik O/S
Kontakt:

Re: Saba Meersburg Automatic Różnice

Post autor: Stołek »

Dzięki za wszelkie informacje :)
Rozebrałem włącznik - jeden z tych trójkącików kontaktujących rizleciał się i połamał płytkę co go obraca- bez szans na naprawę- złożyłem go tak, by odciągał linkę i zwarłem styki.
Nie wiem czy jest jakakolwiek szansa na dostanie sprawnego- może dopasuję jakiś współczesny.
Właśnie czekam na pojawienie się środków na paypalu by dostać serwisówkę do meersburga.
silnik po wyczyszczeniu i nasparowaniu porusza się po ząbku (jedna cewka gorąca)
chyba spalony, muszę go sprawdzić omomierzem.


3 cewki 1.3k oma
1- 100 om.
sprzęgło wyregulowane tymi blaszkami tak, ze gdy na klawiaturze nic nie jest wciśnięte to żadna skala się nie porusza.
Czy ktoś posiada dane nawojowe tych cewek?

Edit: Oddałem do przewinięcia cewkę.
Po naprawie efekty:
-Silnik reaguje na automatic aus- nie buczy nie porusza się, nie stawia oporu
-Silnik kręci wolniutko tylko podczas rozpięcia ze sprzęgłem
-Silnik wogóle się nie grzeje
-gdy automatyka jest włączona to jest opór na silniku

I mam do Was gorącą prośbę:
Czy jest to wina kondensatorów od silnika (na niemieckim forum coś pisało, ale niemieckiego ani trochę)
Które to kondensatory (na schemacie nie ma silnika)?
Czy to c86 50 mikro, c87 50mikro, c88 32miro??

Czy może silnik jest źle podłaczony (jedna łaczówka jest wolna) ta 3 cia od góry do której są podpięte zakończenia 2-uch cewek.
IMAG0337.jpg

Posty z życzeniem autora- scalono.
Załączniki
MEERSBURGAUTOM8_CD_SABA.pdf
(1.13 MiB) Pobrany 330 razy
Piotrek J.
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 994
Rejestracja: pt, 12 grudnia 2008, 09:34

Re: Saba Meersburg Automatic Różnice

Post autor: Piotrek J. »

Silnik jest podłączony dobrze (popatrz na schemat). Wymiany wymaga tylko kondensator C116, drugi jest puszkowy i dobry.

Automatyka pracuje na EABC80 i ECL80, tak więc musisz zmienić tamtejsze smolaki. Sprawdź takie obie diody...

Jeszcze jedno. Sprzęgło powinno być ustawione tak, by bez wciśnięcia klawisza pracował wskaźnik AM. No i podczas pracy silnik ma stawiać wyraźny opór po dostrojeniu.
Stołek
75...99 postów
75...99 postów
Posty: 91
Rejestracja: śr, 27 kwietnia 2011, 18:43
Lokalizacja: Rybnik O/S
Kontakt:

Re: Saba Meersburg Automatic Różnice

Post autor: Stołek »

Chyba naprawa troszeczkę się odwlecze- nigdzie nie ma kondensatorów na więcej niż 60v:/

Witam ponownie.
Dałem 4x100nF i silnik ruszył :mrgreen:
Co prawda mistrzem prędkości to on nie jest, ale da się na przewijaniu przejechać całą skalę.
NIestety automat przejeżdża przez stacje (zwolni i później znów przyspieszy).
Rozstrojone chyba nie jest, bo odbiera czysto i wyraźnie w odpowiednich miejscach skali.
Będę musiał posprawdzać napięcia zgodnie ze schematem.
kgeorge
50...74 posty
50...74 posty
Posty: 57
Rejestracja: pt, 21 marca 2008, 13:09
Lokalizacja: Kraków

Re: Saba Meersburg Automatic Różnice

Post autor: kgeorge »

Witam wszystkich forumowiczów

Odnawiam ostatnimi czasy nabytą latem Sabę "ósemkę" i tchnąłem na uszkodzonym sprzęgle.
Niestety nie wysprzęgla, jest załączone zarówno w pozycji FM i AM napędzając obydwa wskaźniki na skali radia. Zabieram się do rozebrania tegoż sprzęgła idąc w ślady
http://saba.magnetofon.de/showtopic.php?threadid=3451
Pewnie po rozkręceniu spotka mnie niespodzianka pokazana na zdjęciach
http://saba.magnetofon.de/bildupload/IMG_2175.jpg
http://saba.magnetofon.de/bildupload/IMG_2178.jpg
ponieważ dźwięki dochodzące ze środka sprzęgła świadczą o tym, że się tam coś rozsypało. Pewnie będę musiał coś takiego zmajstrować http://saba.magnetofon.de/bildupload/DSCN3932-.jpg
tylko nie wiem jak z tym dalej począć.

Jeśli ktoś z Państwa może coś podpowiedzieć to proszę o pomoc.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Witek
500...624 posty
500...624 posty
Posty: 557
Rejestracja: wt, 23 listopada 2004, 23:19
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Saba Meersburg Automatic Różnice

Post autor: Witek »

Jak widać firma SABA, bardzo lubiła swój "szajsmetal". Ten stop był też wykorzystywany w radiach znacznie wcześniejszych.
Proponuję wykonać ten element na frezarce, zlecając pracę specjaliście.
Można również wykonać element wykonując z mosiężnej blachy kolejne warstwy odwzorowujące kształt oryginału, po czym zlutować wszystkie razem.
Stołek
75...99 postów
75...99 postów
Posty: 91
Rejestracja: śr, 27 kwietnia 2011, 18:43
Lokalizacja: Rybnik O/S
Kontakt:

Re: Saba Meersburg Automatic Różnice

Post autor: Stołek »

Mam pytanko co do meersburga 8.
pod skalą na całej długości radia jest ozdobna blacha, przez którą przechodzą pokrętła regulacji barwy dźwięku.
Oryginalnie jest jakby złota.
U mnie z lewej strony zaatakowała korozja.
Po czyszczeniu robi się srebrna.
Ostatnio kupiłem motocykl i muszę dać do chromu parę rzeczy.
Gdybym tę listwę dał do galwanizera, to czy kryć to mosiądzem?
Bo miedź chyba będzie zbyt czerwona.
kgeorge
50...74 posty
50...74 posty
Posty: 57
Rejestracja: pt, 21 marca 2008, 13:09
Lokalizacja: Kraków

Re: Saba Meersburg Automatic Różnice

Post autor: kgeorge »

Witam

Przerabiam ten sam problem, planowałem ten element polakierować.
Ale jeśli masz jakieś doświadczenia w tym względzie to podziel się efektami galwanizowania.

Jak w Twoim egzemplarzu funguje sprzęgło, działa poprawnie ?

pozdr.
Stołek
75...99 postów
75...99 postów
Posty: 91
Rejestracja: śr, 27 kwietnia 2011, 18:43
Lokalizacja: Rybnik O/S
Kontakt:

Re: Saba Meersburg Automatic Różnice

Post autor: Stołek »

Ja rozbierałem sprzęgło podczas wyciągania silnika.
Najpierw odkręciłem te śrubki regulacyjne, przez co oczywiście te blaszki wpadły do środka.
Przez to musiałem zdjąć osłony sprzęgła.
Wyosiowałem sprzęgło przez naprzemienne wkręcanie tych małych śrubek.
Po nasmarowaniu sprzęgło chodzi idealne.
Ustawiłem je tak, że gdy nic nie jest naciśnięte, to żadna skala się nie porusza.
Do kompletności brakuje mi tylko odnowić tą ozdobną listwę, dokupić żarówki pod klawisze, znaleźć prawą wewnętrzną gałkę i zdobyć wyłącznik.
Potem zdobyć Beethovena 2 i skończyć ze zbieraniem radioodbiorników:)
ODPOWIEDZ