Saba Meersburg Automatic Różnice
Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp
-
- 625...1249 postów
- Posty: 994
- Rejestracja: pt, 12 grudnia 2008, 09:34
Re: Saba Meersburg Automatic Różnice
Wyłącznik to dobra rzecz - pozycje włączony-wyłączony. Wygodny system, także wszystko w porządku. Wyłącznik warto rozebrać, odłamują się listki na dwóch kółkach łączących - da się przylutować.
Silnik nie jest odłączalny, wyłączenie automatyki powoduje tylko odcięcie napięć zasilających. Bez dokładnego oczyszczenia i przesmarowania się nie obejdzie, jeśli chcesz, by to jakoś działało.
Silnik nie jest odłączalny, wyłączenie automatyki powoduje tylko odcięcie napięć zasilających. Bez dokładnego oczyszczenia i przesmarowania się nie obejdzie, jeśli chcesz, by to jakoś działało.
-
- 75...99 postów
- Posty: 91
- Rejestracja: śr, 27 kwietnia 2011, 18:43
- Lokalizacja: Rybnik O/S
- Kontakt:
Re: Saba Meersburg Automatic Różnice
Z tym włącznikiem to mam problem-
wymontowany, ma sznureczek.
Niestety chyba jest nierozbieralny-
złożony jest na 2 tulejki.
Tulejki obracają się w miejscu.
Udało się komuś rozebrać?
wymontowany, ma sznureczek.
Niestety chyba jest nierozbieralny-
złożony jest na 2 tulejki.
Tulejki obracają się w miejscu.
Udało się komuś rozebrać?
-
- 625...1249 postów
- Posty: 994
- Rejestracja: pt, 12 grudnia 2008, 09:34
Re: Saba Meersburg Automatic Różnice
Nie pisałbym o uszkodzeniach w środku, gdyby mi się nie udało...
Musisz rozwiercić te nity, tylko ostrożnie, by nie złamać wyłącznika. I żeby nie wypadły te listki.
Piszesz o ósemce? Z tego co pamiętam, w 7 jest inna konstrukcja.
Musisz rozwiercić te nity, tylko ostrożnie, by nie złamać wyłącznika. I żeby nie wypadły te listki.
Piszesz o ósemce? Z tego co pamiętam, w 7 jest inna konstrukcja.
-
- 75...99 postów
- Posty: 91
- Rejestracja: śr, 27 kwietnia 2011, 18:43
- Lokalizacja: Rybnik O/S
- Kontakt:
Re: Saba Meersburg Automatic Różnice
tak chodzi mi o meersburga 8.
Czym później złożyłeś do kupy ten wyłącznik, czy jakieś śruby?
Czym później złożyłeś do kupy ten wyłącznik, czy jakieś śruby?
-
- 625...1249 postów
- Posty: 994
- Rejestracja: pt, 12 grudnia 2008, 09:34
Re: Saba Meersburg Automatic Różnice
Ekhm, dość prymitywny sposób, ale podkleiłem go do kupy taśmą a potem przykręciłem. Wkręty trzymają go w całości, więc taśma niepotrzebna dalej. działa bezawaryjnie już ponad pół roku.
- zagore1
- 2500...3124 posty
- Posty: 2984
- Rejestracja: czw, 2 października 2008, 09:48
- Lokalizacja: Kraków
Re: Saba Meersburg Automatic Różnice
\Stołek pisze:No niestety
Silnik grzeje się, ciągle jest włączony (nawet gdy mam automatic aus się nie rozprzęgla).
Gdy stroi się ręcznie to jest opór i czuć drżenie zatrzymanego silnika.
Nie działa wyłącznik sieciowy.
Spalone 2 żaróweczki podświetlające klawisze.
Spadnięta linka od anteny ferrerytowej.
Nie działająca regulacja basu (ale już wyczyszczona i nasmarowana i jest dobrze).
Radio gra czysto na wszystkich zakresach.
Mam pytanko.
Czy wyłącznik wyłącza także włączone klawisze wyboru zakresu (tak jak w większości polskich radioodbiorników)?
Bo nie widzę nigdzie żadnej krzywki, która miała by to realizować.
Pozdrawiam
Po pierwsze sprawdź co się dzieje z tym sprzęgłem!
Na niemieckiej stronie : http://saba.magnetofon.de/
są opisy ze zdjęciami jak reanimować sprzęgło.
Co do silnika to z opisu wygląda na to ,że masz spaloną jedną cewkę w silniku ( są tam 4 cewki)
Dobra cewka powinna mieć rezystancję 1Mohm.
Przewinięcie kosztuje od 0 ( tyle mnie kosztowało w pracy) do ok. 50 zł
Na tej niemieckiej stronie są też opisy jak wymontować silnik.
Tu jest opis moich zmagań z radioodbiornikiem:
http://saba.magnetofon.de/showtopic.php ... ght=Janusz
Wołyń 1943. Pamiętamy!
- zagore1
- 2500...3124 posty
- Posty: 2984
- Rejestracja: czw, 2 października 2008, 09:48
- Lokalizacja: Kraków
Re: Saba Meersburg Automatic Różnice
\Stołek pisze:No niestety
Silnik grzeje się, ciągle jest włączony (nawet gdy mam automatic aus się nie rozprzęgla).
Gdy stroi się ręcznie to jest opór i czuć drżenie zatrzymanego silnika.
Nie działa wyłącznik sieciowy.
Spalone 2 żaróweczki podświetlające klawisze.
Spadnięta linka od anteny ferrerytowej.
Nie działająca regulacja basu (ale już wyczyszczona i nasmarowana i jest dobrze).
Radio gra czysto na wszystkich zakresach.
Mam pytanko.
Czy wyłącznik wyłącza także włączone klawisze wyboru zakresu (tak jak w większości polskich radioodbiorników)?
Bo nie widzę nigdzie żadnej krzywki, która miała by to realizować.
Pozdrawiam
Po pierwsze sprawdź co się dzieje z tym sprzęgłem!
Na niemieckiej stronie : http://saba.magnetofon.de/
są opisy ze zdjęciami jak reanimować sprzęgło.
Co do silnika to z opisu wygląda na to ,że masz spaloną jedną cewkę w silniku ( są tam 4 cewki)
Dobra cewka powinna mieć rezystancję 1Mohm.
Przewinięcie kosztuje od 0 ( tyle mnie kosztowało w pracy) do ok. 50 zł
Na tej niemieckiej stronie są też opisy jak wymontować silnik.
Tu jest opis moich zmagań z radioodbiornikiem:
http://saba.magnetofon.de/showtopic.php ... ght=Janusz
Wołyń 1943. Pamiętamy!
-
- 75...99 postów
- Posty: 91
- Rejestracja: śr, 27 kwietnia 2011, 18:43
- Lokalizacja: Rybnik O/S
- Kontakt:
Re: Saba Meersburg Automatic Różnice
Dzięki za wszelkie informacje 
Rozebrałem włącznik - jeden z tych trójkącików kontaktujących rizleciał się i połamał płytkę co go obraca- bez szans na naprawę- złożyłem go tak, by odciągał linkę i zwarłem styki.
Nie wiem czy jest jakakolwiek szansa na dostanie sprawnego- może dopasuję jakiś współczesny.
Właśnie czekam na pojawienie się środków na paypalu by dostać serwisówkę do meersburga.
silnik po wyczyszczeniu i nasparowaniu porusza się po ząbku (jedna cewka gorąca)
chyba spalony, muszę go sprawdzić omomierzem.
3 cewki 1.3k oma
1- 100 om.
sprzęgło wyregulowane tymi blaszkami tak, ze gdy na klawiaturze nic nie jest wciśnięte to żadna skala się nie porusza.
Czy ktoś posiada dane nawojowe tych cewek?
Edit: Oddałem do przewinięcia cewkę.
Po naprawie efekty:
-Silnik reaguje na automatic aus- nie buczy nie porusza się, nie stawia oporu
-Silnik kręci wolniutko tylko podczas rozpięcia ze sprzęgłem
-Silnik wogóle się nie grzeje
-gdy automatyka jest włączona to jest opór na silniku
I mam do Was gorącą prośbę:
Czy jest to wina kondensatorów od silnika (na niemieckim forum coś pisało, ale niemieckiego ani trochę)
Które to kondensatory (na schemacie nie ma silnika)?
Czy to c86 50 mikro, c87 50mikro, c88 32miro??
Czy może silnik jest źle podłaczony (jedna łaczówka jest wolna) ta 3 cia od góry do której są podpięte zakończenia 2-uch cewek.
Posty z życzeniem autora- scalono.

Rozebrałem włącznik - jeden z tych trójkącików kontaktujących rizleciał się i połamał płytkę co go obraca- bez szans na naprawę- złożyłem go tak, by odciągał linkę i zwarłem styki.
Nie wiem czy jest jakakolwiek szansa na dostanie sprawnego- może dopasuję jakiś współczesny.
Właśnie czekam na pojawienie się środków na paypalu by dostać serwisówkę do meersburga.
silnik po wyczyszczeniu i nasparowaniu porusza się po ząbku (jedna cewka gorąca)
chyba spalony, muszę go sprawdzić omomierzem.
3 cewki 1.3k oma
1- 100 om.
sprzęgło wyregulowane tymi blaszkami tak, ze gdy na klawiaturze nic nie jest wciśnięte to żadna skala się nie porusza.
Czy ktoś posiada dane nawojowe tych cewek?
Edit: Oddałem do przewinięcia cewkę.
Po naprawie efekty:
-Silnik reaguje na automatic aus- nie buczy nie porusza się, nie stawia oporu
-Silnik kręci wolniutko tylko podczas rozpięcia ze sprzęgłem
-Silnik wogóle się nie grzeje
-gdy automatyka jest włączona to jest opór na silniku
I mam do Was gorącą prośbę:
Czy jest to wina kondensatorów od silnika (na niemieckim forum coś pisało, ale niemieckiego ani trochę)
Które to kondensatory (na schemacie nie ma silnika)?
Czy to c86 50 mikro, c87 50mikro, c88 32miro??
Czy może silnik jest źle podłaczony (jedna łaczówka jest wolna) ta 3 cia od góry do której są podpięte zakończenia 2-uch cewek.
Posty z życzeniem autora- scalono.
- Załączniki
-
- MEERSBURGAUTOM8_CD_SABA.pdf
- (1.13 MiB) Pobrany 330 razy
-
- 625...1249 postów
- Posty: 994
- Rejestracja: pt, 12 grudnia 2008, 09:34
Re: Saba Meersburg Automatic Różnice
Silnik jest podłączony dobrze (popatrz na schemat). Wymiany wymaga tylko kondensator C116, drugi jest puszkowy i dobry.
Automatyka pracuje na EABC80 i ECL80, tak więc musisz zmienić tamtejsze smolaki. Sprawdź takie obie diody...
Jeszcze jedno. Sprzęgło powinno być ustawione tak, by bez wciśnięcia klawisza pracował wskaźnik AM. No i podczas pracy silnik ma stawiać wyraźny opór po dostrojeniu.
Automatyka pracuje na EABC80 i ECL80, tak więc musisz zmienić tamtejsze smolaki. Sprawdź takie obie diody...
Jeszcze jedno. Sprzęgło powinno być ustawione tak, by bez wciśnięcia klawisza pracował wskaźnik AM. No i podczas pracy silnik ma stawiać wyraźny opór po dostrojeniu.
-
- 75...99 postów
- Posty: 91
- Rejestracja: śr, 27 kwietnia 2011, 18:43
- Lokalizacja: Rybnik O/S
- Kontakt:
Re: Saba Meersburg Automatic Różnice
Chyba naprawa troszeczkę się odwlecze- nigdzie nie ma kondensatorów na więcej niż 60v:/
Witam ponownie.
Dałem 4x100nF i silnik ruszył
Co prawda mistrzem prędkości to on nie jest, ale da się na przewijaniu przejechać całą skalę.
NIestety automat przejeżdża przez stacje (zwolni i później znów przyspieszy).
Rozstrojone chyba nie jest, bo odbiera czysto i wyraźnie w odpowiednich miejscach skali.
Będę musiał posprawdzać napięcia zgodnie ze schematem.
Witam ponownie.
Dałem 4x100nF i silnik ruszył

Co prawda mistrzem prędkości to on nie jest, ale da się na przewijaniu przejechać całą skalę.
NIestety automat przejeżdża przez stacje (zwolni i później znów przyspieszy).
Rozstrojone chyba nie jest, bo odbiera czysto i wyraźnie w odpowiednich miejscach skali.
Będę musiał posprawdzać napięcia zgodnie ze schematem.
Re: Saba Meersburg Automatic Różnice
Witam wszystkich forumowiczów
Odnawiam ostatnimi czasy nabytą latem Sabę "ósemkę" i tchnąłem na uszkodzonym sprzęgle.
Niestety nie wysprzęgla, jest załączone zarówno w pozycji FM i AM napędzając obydwa wskaźniki na skali radia. Zabieram się do rozebrania tegoż sprzęgła idąc w ślady
http://saba.magnetofon.de/showtopic.php?threadid=3451
Pewnie po rozkręceniu spotka mnie niespodzianka pokazana na zdjęciach
http://saba.magnetofon.de/bildupload/IMG_2175.jpg
http://saba.magnetofon.de/bildupload/IMG_2178.jpg
ponieważ dźwięki dochodzące ze środka sprzęgła świadczą o tym, że się tam coś rozsypało. Pewnie będę musiał coś takiego zmajstrować http://saba.magnetofon.de/bildupload/DSCN3932-.jpg
tylko nie wiem jak z tym dalej począć.
Jeśli ktoś z Państwa może coś podpowiedzieć to proszę o pomoc.
Pozdrawiam
Odnawiam ostatnimi czasy nabytą latem Sabę "ósemkę" i tchnąłem na uszkodzonym sprzęgle.
Niestety nie wysprzęgla, jest załączone zarówno w pozycji FM i AM napędzając obydwa wskaźniki na skali radia. Zabieram się do rozebrania tegoż sprzęgła idąc w ślady
http://saba.magnetofon.de/showtopic.php?threadid=3451
Pewnie po rozkręceniu spotka mnie niespodzianka pokazana na zdjęciach
http://saba.magnetofon.de/bildupload/IMG_2175.jpg
http://saba.magnetofon.de/bildupload/IMG_2178.jpg
ponieważ dźwięki dochodzące ze środka sprzęgła świadczą o tym, że się tam coś rozsypało. Pewnie będę musiał coś takiego zmajstrować http://saba.magnetofon.de/bildupload/DSCN3932-.jpg
tylko nie wiem jak z tym dalej począć.
Jeśli ktoś z Państwa może coś podpowiedzieć to proszę o pomoc.
Pozdrawiam
- Witek
- 500...624 posty
- Posty: 557
- Rejestracja: wt, 23 listopada 2004, 23:19
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Re: Saba Meersburg Automatic Różnice
Jak widać firma SABA, bardzo lubiła swój "szajsmetal". Ten stop był też wykorzystywany w radiach znacznie wcześniejszych.
Proponuję wykonać ten element na frezarce, zlecając pracę specjaliście.
Można również wykonać element wykonując z mosiężnej blachy kolejne warstwy odwzorowujące kształt oryginału, po czym zlutować wszystkie razem.
Proponuję wykonać ten element na frezarce, zlecając pracę specjaliście.
Można również wykonać element wykonując z mosiężnej blachy kolejne warstwy odwzorowujące kształt oryginału, po czym zlutować wszystkie razem.
-
- 75...99 postów
- Posty: 91
- Rejestracja: śr, 27 kwietnia 2011, 18:43
- Lokalizacja: Rybnik O/S
- Kontakt:
Re: Saba Meersburg Automatic Różnice
Mam pytanko co do meersburga 8.
pod skalą na całej długości radia jest ozdobna blacha, przez którą przechodzą pokrętła regulacji barwy dźwięku.
Oryginalnie jest jakby złota.
U mnie z lewej strony zaatakowała korozja.
Po czyszczeniu robi się srebrna.
Ostatnio kupiłem motocykl i muszę dać do chromu parę rzeczy.
Gdybym tę listwę dał do galwanizera, to czy kryć to mosiądzem?
Bo miedź chyba będzie zbyt czerwona.
pod skalą na całej długości radia jest ozdobna blacha, przez którą przechodzą pokrętła regulacji barwy dźwięku.
Oryginalnie jest jakby złota.
U mnie z lewej strony zaatakowała korozja.
Po czyszczeniu robi się srebrna.
Ostatnio kupiłem motocykl i muszę dać do chromu parę rzeczy.
Gdybym tę listwę dał do galwanizera, to czy kryć to mosiądzem?
Bo miedź chyba będzie zbyt czerwona.
Re: Saba Meersburg Automatic Różnice
Witam
Przerabiam ten sam problem, planowałem ten element polakierować.
Ale jeśli masz jakieś doświadczenia w tym względzie to podziel się efektami galwanizowania.
Jak w Twoim egzemplarzu funguje sprzęgło, działa poprawnie ?
pozdr.
Przerabiam ten sam problem, planowałem ten element polakierować.
Ale jeśli masz jakieś doświadczenia w tym względzie to podziel się efektami galwanizowania.
Jak w Twoim egzemplarzu funguje sprzęgło, działa poprawnie ?
pozdr.
-
- 75...99 postów
- Posty: 91
- Rejestracja: śr, 27 kwietnia 2011, 18:43
- Lokalizacja: Rybnik O/S
- Kontakt:
Re: Saba Meersburg Automatic Różnice
Ja rozbierałem sprzęgło podczas wyciągania silnika.
Najpierw odkręciłem te śrubki regulacyjne, przez co oczywiście te blaszki wpadły do środka.
Przez to musiałem zdjąć osłony sprzęgła.
Wyosiowałem sprzęgło przez naprzemienne wkręcanie tych małych śrubek.
Po nasmarowaniu sprzęgło chodzi idealne.
Ustawiłem je tak, że gdy nic nie jest naciśnięte, to żadna skala się nie porusza.
Do kompletności brakuje mi tylko odnowić tą ozdobną listwę, dokupić żarówki pod klawisze, znaleźć prawą wewnętrzną gałkę i zdobyć wyłącznik.
Potem zdobyć Beethovena 2 i skończyć ze zbieraniem radioodbiorników:)
Najpierw odkręciłem te śrubki regulacyjne, przez co oczywiście te blaszki wpadły do środka.
Przez to musiałem zdjąć osłony sprzęgła.
Wyosiowałem sprzęgło przez naprzemienne wkręcanie tych małych śrubek.
Po nasmarowaniu sprzęgło chodzi idealne.
Ustawiłem je tak, że gdy nic nie jest naciśnięte, to żadna skala się nie porusza.
Do kompletności brakuje mi tylko odnowić tą ozdobną listwę, dokupić żarówki pod klawisze, znaleźć prawą wewnętrzną gałkę i zdobyć wyłącznik.
Potem zdobyć Beethovena 2 i skończyć ze zbieraniem radioodbiorników:)