Saba Freiburg WIII -Nowe oczko EM72 :-)

Radioodbiorniki lampowe i wszystko co jest z nimi związane.

Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp

Awatar użytkownika
Vault_Dweller
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2837
Rejestracja: wt, 1 lipca 2003, 23:26
Lokalizacja: Łódź

Re: Saba Freiburg WIII i Saba MEERSBURG Automatic 7

Post autor: Vault_Dweller »

Ja bym dał 0,33/400 i 0,47/400. Myślę, że odchyłki dla smolaków były tak duże, że jeżeli to działało, to i dla nowych też będzie OK. Radziłbym wydłubać / wytopić smołę, wywalić zwijki z rurek, wsadzić w środek nowe kondensatory i zalać.
Studenckie Radio ŻAK 88,8MHz- alternatywa w eterze przez całą dobę!
Awatar użytkownika
zagore1
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2994
Rejestracja: czw, 2 października 2008, 09:48
Lokalizacja: Kraków

Re: Saba Freiburg WIII i Saba MEERSBURG Automatic 7

Post autor: zagore1 »

Vault_Dweller pisze:Ja bym dał 0,33/400 i 0,47/400. Myślę, że odchyłki dla smolaków były tak duże, że jeżeli to działało, to i dla nowych też będzie OK. Radziłbym wydłubać / wytopić smołę, wywalić zwijki z rurek, wsadzić w środek nowe kondensatory i zalać.
A jakie to mają być kondensatory ? styrofleksy??
Wołyń 1943. Pamiętamy!
Awatar użytkownika
zagore1
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2994
Rejestracja: czw, 2 października 2008, 09:48
Lokalizacja: Kraków

Re: Saba Freiburg WIII i Saba MEERSBURG Automatic 7

Post autor: zagore1 »

Czy ktoś reanimował może automatyczne wyszukiwanie stacji w SABIE??

Wymieniłem smolaki przy silniku( kondensatory rozruchowe), przeczyściłem styki i nic się nie zmieniło ;-(
Sytuacja wygląda tak:
Klawisz automatu wciśnięty (automatuka wyłączona) - pokrętło wyszukiwania stacji kręci się lekko
Klawisz automatu wyciśnięy (automatyka włączona) - pokrętło wyszukiwania stacji ciężo się kręci ( silnik stawia opór)

Przesunięcie tego plastiku od wyszukiwania w lewo lub w prawo powoduje wyciszenie aktualnie odbieranej stacji (tak być powinno) ,ale silnik nie rusza.
Wyłączniki krancowe chyba działają bo w momencie ich zwarcia ( przy max przekręceniu skali w prawo lub w lewo) słychać w głośnikach lekki trzask.
Schemat radia wygląa tak:

Obrazek
Co ewentualnie dalej sprawdzać??
Wołyń 1943. Pamiętamy!
Awatar użytkownika
Bobiq
375...499 postów
375...499 postów
Posty: 471
Rejestracja: wt, 14 października 2003, 18:04

Re: Saba Freiburg WIII i Saba MEERSBURG Automatic 7

Post autor: Bobiq »

Schemat nie chce się otworzyć.
Jeżeli przy wyłączonym automacie odstroisz lekko stację, a następnie załączysz automat, to czy silnik dostraja stację czy dalej nie chodzi?
Pionier U2
Awatar użytkownika
zagore1
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2994
Rejestracja: czw, 2 października 2008, 09:48
Lokalizacja: Kraków

Re: Saba Freiburg WIII i Saba MEERSBURG Automatic 7

Post autor: zagore1 »

Bobiq pisze:Schemat nie chce się otworzyć.
Jeżeli przy wyłączonym automacie odstroisz lekko stację, a następnie załączysz automat, to czy silnik dostraja stację czy dalej nie chodzi?
Silnik wogóle nie rusza ( ani drgnie) - u mnie schemat się otwiera ale mogę podesłać Ci na e-malia.
A i jeszcze jedno w miejsce 0,35µF 500V dałem 0,334µF 630V a w miejsce 0,4µF 370V dałem 0,39µF 630V tak mi dobrał sprzedawca w sklepie na Górali w Nowej Hucie.
Wołyń 1943. Pamiętamy!
Awatar użytkownika
tszczesn
moderator
Posty: 11317
Rejestracja: wt, 12 sierpnia 2003, 09:14
Lokalizacja: Otwock

Re: Saba Freiburg WIII i Saba MEERSBURG Automatic 7

Post autor: tszczesn »

zagore1 pisze:Czy ktoś reanimował może automatyczne wyszukiwanie stacji w SABIE??
Tenm silnik ma dwa uzwojenia, w którym płyną prądy przesunięte w fazie. Jedno jest dołączone bezpośrednio do sieci przez kondensator, drugie jest sterowane z pentody ECL80. Na siatkę tej lampy podawany jest przebieg 50Hz, z przełącznika strojenia albo specjalnego detektora odstrojenia. Faza tego sygnału steruje kierunkiem obrotów silnika. Całkowity brak obrotów (poza samym uszkodzeniem silnika) może być spowodowany utratą emisji lampy ECL80, niewłaściwymi lub brakiem napięć sterujących siatką tej lampy. Ważne są też wartości kondensatorów - szeregowego w sieciowym uzwojeniu silnika i równoległego w 'lampowym'. Ich wartości wpływają na przesunięcia fazowe prądów w silniku.
Awatar użytkownika
zagore1
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2994
Rejestracja: czw, 2 października 2008, 09:48
Lokalizacja: Kraków

Re: Saba Freiburg WIII i Saba MEERSBURG Automatic 7

Post autor: zagore1 »

Silniczek:
Obrazek

Obrazek

Niemcy piszą o jakiejś diodzie, która lubi padać - czym ją mona zastąpić?
Wołyń 1943. Pamiętamy!
Awatar użytkownika
zagore1
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2994
Rejestracja: czw, 2 października 2008, 09:48
Lokalizacja: Kraków

Re: Saba Freiburg WIII i Saba MEERSBURG Automatic 7

Post autor: zagore1 »

tszczesn pisze:
zagore1 pisze:Czy ktoś reanimował może automatyczne wyszukiwanie stacji w SABIE??
Tenm silnik ma dwa uzwojenia, w którym płyną prądy przesunięte w fazie. Jedno jest dołączone bezpośrednio do sieci przez kondensator, drugie jest sterowane z pentody ECL80. Na siatkę tej lampy podawany jest przebieg 50Hz, z przełącznika strojenia albo specjalnego detektora odstrojenia. Faza tego sygnału steruje kierunkiem obrotów silnika. Całkowity brak obrotów (poza samym uszkodzeniem silnika) może być spowodowany utratą emisji lampy ECL80, niewłaściwymi lub brakiem napięć sterujących siatką tej lampy. Ważne są też wartości kondensatorów - szeregowego w sieciowym uzwojeniu silnika i równoległego w 'lampowym'. Ich wartości wpływają na przesunięcia fazowe prądów w silniku.
ECL80 już do mnie idzie :-)

A czy te kondensatory które wymieniłem są dobrze dobrane?
w miejsce 0,35µF 500V dałem 0,334µF 630V a w miejsce 0,4µF 370V dałem 0,39µF 630V
Wołyń 1943. Pamiętamy!
Awatar użytkownika
tszczesn
moderator
Posty: 11317
Rejestracja: wt, 12 sierpnia 2003, 09:14
Lokalizacja: Otwock

Re: Saba Freiburg WIII i Saba MEERSBURG Automatic 7

Post autor: tszczesn »

zagore1 pisze:Silniczek:
Obrazek

Obrazek

Niemcy piszą o jakiejś diodzie, która lubi padać - czym ją mona zastąpić?
Nie wiem jaką diodę mają na myśli, może to być Gr 701. Ona prostuje przebieg na anodzie ECL80 (sterujący silnikiem). Jak poziom jego spadnie (co się pojawia jak automat dojedzie do stacji) to trioda a EABC80 przestaje przewodzić i odpuszcza styk wyszukiwania - automat się zatrzymuje na napotkane stacji i wchodzi w tryb automatycznego dostrajania (ARCz)

BTW - automatykę można wyłączyć którymś guzikiem z klawiatury.
Awatar użytkownika
zagore1
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2994
Rejestracja: czw, 2 października 2008, 09:48
Lokalizacja: Kraków

Re: Saba Freiburg WIII i Saba MEERSBURG Automatic 7

Post autor: zagore1 »

tszczesn pisze:
BTW - automatykę można wyłączyć którymś guzikiem z klawiatury.
Jest taki przycisk "AUTOMATIC AUS" Jego wciśnięcie powoduje wyłączenie automatyki.
U mnie objawia się to tym, że gałka od wyszukiwania stacji chodzi dużo lżej.
Gdy jest włączona automatyka to gałka chodzi dość ciężko - widocznie silnik jest pod "napięciem" i stawia opód.
Jest tam dioda E 25 C2 - na Sabie proponują ją wymienić na 1N 400.
Wołyń 1943. Pamiętamy!
Awatar użytkownika
zagore1
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2994
Rejestracja: czw, 2 października 2008, 09:48
Lokalizacja: Kraków

Re: Saba Freiburg WIII i Saba MEERSBURG Automatic 7

Post autor: zagore1 »

Zakończyłem pracę na odnowieniem Saby Freiburg WIII.
Teraz prezentuje się tak: ( zdj komórką :-( )
1.jpg
A było tak:
2.jpg
Gra pięknie na wszystkich zakresach, ma piękny głęboki dzwięk .
Tylko magiczne oczko trochę słabe, ale ładnie reaguje. Przydałoby się nowe :-))
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Wołyń 1943. Pamiętamy!
Awatar użytkownika
zagore1
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2994
Rejestracja: czw, 2 października 2008, 09:48
Lokalizacja: Kraków

Re: Saba Freiburg WIII i Saba MEERSBURG Automatic 7

Post autor: zagore1 »

1.jpg
Potrzebuję fachowej pomocy. W silniczku napędzającym automatykę wyczukiwania stacji jedna cewka jest spalona ;-( Czy ktoś ma namiary na fachowca, któy podjąły się przewinięcia takiej cewki?? Jest tam nawiniete ok. 460m drutu 0,1 mm . A może ma ktoś na zbyciu taki silniczek ??
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Wołyń 1943. Pamiętamy!
Awatar użytkownika
zagore1
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2994
Rejestracja: czw, 2 października 2008, 09:48
Lokalizacja: Kraków

Re: Saba Freiburg WIII i Saba MEERSBURG Automatic 7

Post autor: zagore1 »

Tu znalazłem opis i zdjęcia tego silniczka:
http://www.radiomuseum.org/forum/repara ... erung.html
Wołyń 1943. Pamiętamy!
Awatar użytkownika
zagore1
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2994
Rejestracja: czw, 2 października 2008, 09:48
Lokalizacja: Kraków

Re: Saba Freiburg WIII i Saba MEERSBURG Automatic 7

Post autor: zagore1 »

Cewka przewinięta, założona do silniczka, automatyka działa!!
http://www.youtube.com/watch?v=Z2vc4jSFnx4
Wołyń 1943. Pamiętamy!
Awatar użytkownika
zagore1
2500...3124 posty
2500...3124 posty
Posty: 2994
Rejestracja: czw, 2 października 2008, 09:48
Lokalizacja: Kraków

Re: Saba Meersburg 7 automatyka już działa :-)

Post autor: zagore1 »

1.jpg
Jeszcze kilkadziesiąt warstw przeźroczystej politury i koniec :mrgreen:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Wołyń 1943. Pamiętamy!