Przymierzam się do zaprojektowania 3-5 watowego heada do grania domu. Chciałbym trochę poeksperymentować i na pewno będę próbował zrobić preamp 3-kanałowy. I tu pojawia się nurtujące mnie pytanie. Jak realizuje się przełączanie kanałów takie jak np. w Mesa Mark IV, gdzie każdy kanał ma swój własny przycisk na footswitchu ? Footswicth wygląda tak (chodzi mi o 3 pierwsze przyciski) :
Czy to jest sterowane cyfrowo ? W analogu łatwo mogę wyobrazić sobie przełączanie jak w Mark III - jeden przycisk RHYTHM/LEAD a drugi CLEAN/CRUNCH, który działa tylko gdy pierwszy jest w trybie RHYTHM. Ale takiego przełączania jak w Mark IV jakoś nie mogę obmyślić na przekaźnikach. Macie jakieś sugestie ?
andy250 pisze:[...]takiego przełączania jak w Mark IV jakoś nie mogę obmyślić na przekaźnikach.
To znaczy jakiego? Cyfrowo można zrobić dowolne kombinacje, ale czasem wystarczy kombinacja diod, tranzystorów ewentualnie tyrystorów. Napisz coś bliżej o działaniu RHY1, RHY2, LEAD, LD/EQ, EQ, LOOP.
Tomasz Gumny pisze:Napisz coś bliżej o działaniu RHY1, RHY2, LEAD, LD/EQ, EQ, LOOP.
Kanały są trzy: Rhy1, Rhy2, Lead. Dodatkowo jest korektor graficzny, który można włączać w tor każdego kanału (EQ). No i oddzielny przycisk do włączania kanału Lead od razu z załączonym korektorem. Pętla się nie liczy
Jak już robić sterowanie przekaźników, to ja bym wolał mieć trzy kanały i boost do każdego. Do przełączania kanału potrzeba DPDT, do włączania boosta SPST. Do tego oczywiście sterowanie diodami na panelu
Pozdr, Marcin The secret to creativity is knowing how to hide your sources. - Albert Einstein marvelamps.com
W Bognerze przełącznik wygląda jak w załączniku. A przełączanie jest zrealizowane na LM339 i jeszcze jakichś dwóch układach. Jak trzeba, to mogę zidentyfikować, na jakich.
Załączniki
Pozdr, Marcin The secret to creativity is knowing how to hide your sources. - Albert Einstein marvelamps.com
Dość ciekawy układ ma Fallen Angel 180 Ashdowna.
Użyte tam są specjalizowane scalaki: HT12E jako enkoder i 12D jako dekoder. Enkoder odczytuje stan przełączników i wysyła tą informację na 38kHz (przystosowane do IR), natomiast dekoder to odbiera i zatrzaskuje stan na swoim wyjściu.
Tylko w sumie pewnie można dużo prościej i mniej "digitalnie"
Mozesz jeszcze popatrzec na schemat 3-kanalowej Mesy Dual Rectifier (w ktoryms z moich watkow wrzucalem). Ponadto, jesli mnie pamiec nie myli, w sieci jest wiele schematow Mark IV.
We wspomnianej Mesie siedzi jakis scalak z serii LM ktory steruje przekaznikami. W footswitch'u sa z kolei 3 albo 4 dodatkowe scalaki. Moge pozniej wrzucic schemat.
Pozdrawiam,
Tomek
Pozdr,
-Tomek Drabas
________ "One should not pursue goals that are easily achieved. One must develop an instinct for what one can just barely achieve through one's greatest efforts."
—Albert Einstein tomdrabas.com
Tomasz Gumny : dokładnie jak Marvel opisał, chodzi mi o włączanie jednego (dowolnego) kanału jednym przyciskiem. Nigdy nic nie robiłem w cyfrze i raczej nie zamierzam.
Marvel - a schematu nie posiadasz moze ?
TooL46_2 : jeśli masz schemat footswitcha bardzo chętnie obejrzę. Schematy mesy DR w różnych wersjach juz przeglądałem.
Istnieją rozwiązania oparte o coś w rodzaju "przerzutnika sekwencyjnego", umożliwiającego sterowanie dowolną liczbą kanałów. Każdy monostabilny przycisk włącza dowolny kanał, w dowolnej kolejności. Jako elementy wykonawcze stosowane są JFET-y, przekaźniki elektromechaniczne, tranzystory bipolarne w dowolnych kombinacjach (zwieranie do masy "na żywca", napięcie +/-15V, etc.). Co ciekawe, układ ten zawsze resetuje się na kanale pierwszym po włączeniu zasilania pieca.
Jeśli dobrze zrozumiałem, to zadaniem footswitcha jest umożliwienie przełączania nogą kanałów, załączania korektora, itp. Nie sądzę, żeby wyciągano ze wzmacniacza sygnały analogowe, zatem we wzmacniaczu siedzą przekaźniki, którymi footswitch ma sterować. Przy 3 kanałach + equalizer wymaga to 4 przełączników współzależnych: RHY1, RHY2, LEAD, LD/EQ i jednego bistabilnego EQ.
RHY1 załącza przekaźnik kanału 1
RHY2 -//- kanału 2
LEAD -//- kanału 3
LD/EQ -//- kanału 3 i equalizera
EQ -//- equalizera
To w czym jest problem?
Raczej nie. Można dać dodatkowe przekaźniki, ale i tak będzie ich dużo. Wolnych styków w DPDT nie będzie, bo sygnał odłączonego w danej chwili stopnia przekaźnik łączy do masy.
Pozdr, Marcin The secret to creativity is knowing how to hide your sources. - Albert Einstein marvelamps.com
Według mnie, gdyby powstał taki układ przełączania, można by go stosować w wielu konstrukcjach. Moduły to jeden lub więcej stopni przedwzmacniacza. Co więcej, można dodać pierwszy stopień wspólny dla wszystkich kanałów albo w kanale 2 odłączać pierwszy a nie drugi moduł bez zmian w układzie przełączania.
Każdy z kanałów można włączyć jednym przyciskiem oraz musi zapalać się odpowiednia dioda na panelu i przełączniku nożnym Co więcej, powinna być możliwość przełączania z panelu, bez podłączonego footswitcha.
Załączniki
Pozdr, Marcin The secret to creativity is knowing how to hide your sources. - Albert Einstein marvelamps.com
Marvel pisze:...
Trzy kanały:
CH1 = Module 1
CH2 = Module 2
CH3 = Module 2 + Module 3
Każdy z kanałów można włączyć jednym przyciskiem oraz musi zapalać się odpowiednia dioda na panelu i przełączniku nożnym
Może się zakręciłem, ale gapię się w Twój schemat i nie rozumiem jak w tym układzie można jednym przełącznikiem np. przełączyć z CH2 na CH1 a jednocześnie z CH3 na CH1. No bo chcąc przełączyć z CH2 na CH1 musimy przerzucić wszystkie przekaźniki, a z CH3 na CH1 przekaźniki K1 i K2 - w obu przypadkach naciskając tylko przycisk CH1.
Marvel pisze:Co więcej, powinna być możliwość przełączania z panelu, bez podłączonego footswitcha.
Dokładnie. Podoba mi się rozwiązanie jak na fotce poniżej - 1-sza gałka od lewej (nie wiem tylko dlaczego jest na tylnym a nie na przednim panelu) :