Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Radioodbiorniki lampowe i wszystko co jest z nimi związane.

Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp

wiki_wrz
50...74 posty
50...74 posty
Posty: 51
Rejestracja: wt, 2 maja 2017, 12:35

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: wiki_wrz »

I jeszcze to:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
wiki_wrz
50...74 posty
50...74 posty
Posty: 51
Rejestracja: wt, 2 maja 2017, 12:35

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: wiki_wrz »

Przepraszam, że z rozpędu nie wstawiłem w mój powyższy tekst zamiast ''....'' SP6GK, bardzo raz jeszcze proszę o wybaczenie!
Awatar użytkownika
SP6GK
75...99 postów
75...99 postów
Posty: 75
Rejestracja: czw, 28 lutego 2019, 19:18

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: SP6GK »

Niezła robota wiki_wrz, już myślałem, ze nikt nie pochwali się Turystą w dobrym stanie. Jaki numer seryjny?
Widzę, że jest to model z klamrą a nie zamkiem błyskawicznym. Zmieniałeś materiał na przodzie i tyle radia?
Nie przypominam sobie takiego ze zdjęć, ale z drugiej strony wygląda autentycznie.
Samo radio ładnie wyczyszczone i zachowane. Jeśli będziesz chciał dorobić podkładki pod gałki tak, żeby materiał się nie niszczył przy używaniu radia to ich fi wynosi 40mm.
wiki_wrz
50...74 posty
50...74 posty
Posty: 51
Rejestracja: wt, 2 maja 2017, 12:35

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: wiki_wrz »

Niestety, chciałbym, aby tenże Turysta był mój. To mojego znajomego, któremu uzdatniałem to radyjko, wczoraj właśnie zawiozłem mu po zakończeniu "leczenia" pacjenta. Zdjęcie tabliczki będę miał wieczorem, to wstawię, a teraz na szybko:
seria B1 nr: 3543 i jeszcze pozostałe zdjęcia, a jak twierdzi właściciel, materiału on przynajmniej nie zmieniał. Dziękuję za info o podkładkach, zostanie wykorzystane.
BOK.jpg
PRZOD.jpg
ATERGO.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
wiki_wrz
50...74 posty
50...74 posty
Posty: 51
Rejestracja: wt, 2 maja 2017, 12:35

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: wiki_wrz »

I na koniec "nieśmiertelnik" TURYSTY.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
SP6GK
75...99 postów
75...99 postów
Posty: 75
Rejestracja: czw, 28 lutego 2019, 19:18

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: SP6GK »

Dzięki za zdjęcia Wiki_wrz. Bardzo prawdopodobne, że wczesne modele miały zamek błyskawiczny dookoła walizki, a późniejsze miały klamry. To tylko hipoteza i mamy mało odbiorników do porównania ale potwierdza to radio twojego Kolegi, radio w katalogu radiomuseum.org oraz to na stronie legendy-prl.pl. Wszystkie mają numery powyżej 3K i wszystkie mają klamry. Mój ma numer poniżej 1K i ma zamek.

Sprawdziłem moją rekonstrukcję baterii anodowej pod względem widma spektrum.
SDS00008.png
Podczas testu bateria była podłączona pod sztuczne obciążenie 5k (pobierało ok. 10.16mA).
Jak widać zakłócenia z baterii są na poziomie poniżej -86.5dBV. Pod tym obciążeniem zakłócenia i ich harmoniczne wypadają w mniej istotnych miejscach (nie pośrednia lub 225KHz). Przy podłączonym radiu, może to ulec zmianie bo XL6009 może zmieniać częstotliwość przełączania w zależności od obciążenia.
Przy podłączonym radiu na widmie pojawia się więcej sygnałów prawdopodobnie pochodzących z radia, dlatego sprawdzam na sztucznym obciążeniu.
Przydźwięk pod obciążeniem poniżej 0,12%.
Planuję budowę sondy EMC, ale do tego pewnie przydałby się wzmacniacz bo poziom sygnału poza obudową będzie prawdopodobnie niski.

Pobór prądu bez obciążenia (na zaciskach baterii) przed przetwornicą (pobieranego z ogniw) to mniej niż 16mA.
Całkiem sporo jak na prąd jałowy. Dla moich ogniw daje to ok 7,5 dnia naładowania.
Przy obciążeniu ok. 10mA (U=50,4V) na zaciskach baterii, z ogniw pobierane jest 110mA.
Daje to 26,3 godzin pracy.
Nie jest to jakaś tragedia gdy chcemy zabrać radio na wycieczkę, zupełnie wystarczy.

Dla połączenia równoległego nie zrobiłem jeszcze pomiarów natężenia na ogniwach, wydajność przetwornicy jest wtedy mniejsza i urządzenie wyłączy się przy 3,7V ale początkowa pojemność będzie dwukrotnie większa.
Nie wydaje mi się, żeby to było lepsze rozwiązanie ale to rozstrzygną pomiary i obliczenia.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
spiga
375...499 postów
375...499 postów
Posty: 433
Rejestracja: pt, 23 lutego 2007, 00:51
Lokalizacja: Gliwice

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: spiga »

SP6GK pisze: wt, 11 czerwca 2019, 21:40 Jeśli ktoś jest zainteresowany to mogę przesłać wszystkie rysunki razem z wymiarami oraz notatkami o konstrukcji radia. Może ktoś zdecyduje się na rekonstrukcję tego odbiornika?
Witam
Jeśli to jeszcze aktualne - prosiłbym o dokumentację, o której wspominałeś np. w postaci skanów. Udało mi się zakupić "Turystę", ma dojść w najbliższych dniach, i chciałbym się przygotować do naprawy. W sieci jets na jego temat niewiele, schematu nie znalazłem, więc zwracam się z prośbą, bo po co wyważać otwarte już przez kogoś drzwi ;)
Przy okazji - obrazki w Twoim pierwszym poście są niewidoczne, widać tylko symboliki. Jeśli to możliwe prosiłbym o powtórzenie.
Pozdrawiam
Spiga
Awatar użytkownika
SP6GK
75...99 postów
75...99 postów
Posty: 75
Rejestracja: czw, 28 lutego 2019, 19:18

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: SP6GK »

Niestety stary hosting wygasł, zamieszczę tutaj schemat i jakieś zdjęcia po renowacji. Resztę udostępniłem już wcześniej innemu Koledze na Google Drive, jest min. skan skali ale taki sobie. Mam nadzieję, że takie małe repozytorium ułatwi przyszłe naprawy.
Pochwal się jaki numer na tabliczce jeśli możesz.
obraz_2020-11-25_154428.png
final.jpg
front.jpg
Inne zdjęcia, rysunki połączeń min cewek: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Tak radio potrafi grać na baterii którą kiedyś omawiałem: https://youtu.be/4DVE80nnfwU
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
spiga
375...499 postów
375...499 postów
Posty: 433
Rejestracja: pt, 23 lutego 2007, 00:51
Lokalizacja: Gliwice

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: spiga »

Dzięki wielkie - na pewno się przydadzą te informacje.
A czemuż one w języku language ;)?
Pochwalę się numerem jak tylko dojdzie przesyłka - pewnie we wtorek.
Na razie wiem tyle, że to taka sama wersja jak Twoje radio - walizka bez "zapinadeł" tylko z zamkiem błyskawicznym i z dorobionym zasilaczem - zrobię remanent/bilans otwarcia to dowiem się więcej. postaram się pokazać i opisać działania na forum.
Pozdrawiam
Spiga
Awatar użytkownika
spiga
375...499 postów
375...499 postów
Posty: 433
Rejestracja: pt, 23 lutego 2007, 00:51
Lokalizacja: Gliwice

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: spiga »

No i doczekałem się.
Nie mogę na razie pokazać wszystkiego, bo radio jest w ukryciu przed, nie wykazującą zrozumienia, połowicą i czeka by stać się prezentem gwiazdkowym od kolegi na, tu regionalizm, Dzieciątko ;)
Ale trochę już wiem i pokazuję kilka zrobionych na chybcika zdjęć - ma nr 102, typ B1, z zamkiem błyskawicznym a bez klamer, z dorobionym zasilaczem i odmiennymi niż dotychczas widziane gałkami. Zwraca także uwagę skala z miastem Stalinogród i nieco uboższa w nazwy stacji od prezentowanej przez kolegę. Pozostałe i postępy postaram się pokazywać na bieżąco
turysta_og.jpg
turysta_g.jpg
turysta_sk.jpg
turysta_id.jpg
Już teraz proszę koleżeństwo o zerknięcie w zasoby, czy nie znajdzie się podobna lub identyczna gałeczka - ja przejrzałe zasoby i nie znalazłem, niestety.
Pozdrawiam
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Spiga
Awatar użytkownika
SP6GK
75...99 postów
75...99 postów
Posty: 75
Rejestracja: czw, 28 lutego 2019, 19:18

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: SP6GK »

Ciekawy egzemplarz, do tej pory to najniższy numer. Twoja skala ma też jasną blaszkę co jest nietypowe. Ciekawe czy kryje jakieś różnice w elektronice.
Co do gałek to taki sam wzór (front gałki) jest na gałkach od Agi, może dało by się jakoś wytoczyć mniejszą gałkę? Co prawda to kruche tworzywo ale może coś da się wyrzeźbić. Swoją drogą, płytka na której są zamontowane cewki i trymery Turysty jest chyba taka sama jak jedna z płytek w Adze (mowa o kształcie).
Powodzenia w przyszłej renowacji!
Awatar użytkownika
spiga
375...499 postów
375...499 postów
Posty: 433
Rejestracja: pt, 23 lutego 2007, 00:51
Lokalizacja: Gliwice

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: spiga »

Prawda, że numer niski a to niesie za sobą pewne różnice w stosunku do dotychczas widzianych odbiorników - np.
- inne gałki (być może rzeczywiście "utoczone" z gałek "Agi"),
- inny układ trymerów na wejściu, w dodatku tylko 3 a nie 4 jak w innych modelach/zdjęciach (pewnie składali z tego, co podeszło, chyba, że naprawiacz zmienił),
Turysta_10.jpg
Turysta_11.jpg
- tarcza skali (właściwie kółko z namalowaną średnicą nasunięte na o kondensatora zmiennego) koloru złotego zamiast czarnego, co daje miły efekt wizualny
Turysta_15.jpg
- skala ze stalinogrodem (ta nazwa obowiązywała od 7 marca 1953 r. do 21 października 1956 r., co pozwala ustalić ramy czasowe produkcji odbiornika)
Turysta_5.jpg
Turysta_6.jpg
- no i najważniejsze - głośnik jak z "Pioniera" - i to na pewno oryginał, bo podstawki dwóch lampek specjalnie w tym celu uniesiono na nitach, jak widać na zdjęciach a śrubki (mocowane w desce pod materiałem) pasują doskonale
Turysta_2.jpg
Turysta_22.jpg
I jeszcze ogólny widok "chassis" wraz z dorobionym zasilaczem - jak widać ktoś usunął oryginalną płytę drewnianą z mocowaniem baterii żarzenia i wstawił piękny pleksiglas z układem zasilania. Ciekawe są aluminiowe płytki z napisami A+ i A-, pewnie nieoryginalne, ale urokliwe.
Teraz remanent"
1) trafo głośnikowe ma przerwę na pierwotnym uzwojeniu, ale powinienem mieć gdzieś w przydasiach resztki pionierka bateryjnego, to sobie skompletuję
2) drewniane elementy ramy wymagają dorobienia (np. te podtrzymujące płytkę zasilacza, bo się wyłamały) i/lub poprawienia/sklejenia (narożnikowe, bo całe chassis/rama straciła sztywność i się gibie)
3) zastanawiam się nad otworem w jednej z płyt (tylnej), przez który wyprowadzono kabel zasilania
Turysta_14_a.jpg
M00822WD.jpg
- na zdjęciu ze strony oldradio (pozdrawiam Wojtka, przy okazji) wygląda jakby służył on do podłączenia anteny zewnętrznej, co by mogło być uzasadnione, jak sądzicie?
4) ktoś montując zasilacz usunął "półkę" z podłączeniami baterii anodowej (z tym sobie jakoś poradzę - pewnie podejdzie podłączenie z "Szarotki") i ogniw żarzenia - z tym ostatnim gorzej, bo na dostępnych zdjęciach niewiele można "wykombinować" na temat ich konstrukcji. Może ktoś ma oryginał i mógłby zrobić zdjęcia i zdjąć wymiary? Bardzo byłbym wdzięczny.
Na razie zajmę się elektroniką i spróbuję doprowadzić do ładu układ (sprawdzę te trzy a nie cztery, jak w innych, trymery, kondensatory etc., schemat kolegi SP6GK), potem rzeźbą w drewnie i materiale - zamek błyskawiczny do wymiany, klejenie ramy etc., i tak zlecą dni tygodnie ...
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Spiga
Mateusz
250...374 postów
250...374 postów
Posty: 368
Rejestracja: sob, 21 października 2017, 14:52
Lokalizacja: Złotopolice

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: Mateusz »

Ten otwór o który pytasz to gniazdo antenowe, jeśli możesz zrobić zdjęcia anteny ramowej, i gdzie jest podłączona.
Mateusz
250...374 postów
250...374 postów
Posty: 368
Rejestracja: sob, 21 października 2017, 14:52
Lokalizacja: Złotopolice

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: Mateusz »

[/b]
4) ktoś montując zasilacz usunął "półkę" z podłączeniami baterii anodowej (z tym sobie jakoś poradzę - pewnie podejdzie podłączenie z "Szarotki") i ogniw żarzenia - z tym ostatnim gorzej, bo na dostępnych zdjęciach niewiele można "wykombinować" na temat ich konstrukcji. Może ktoś ma oryginał i mógłby zrobić zdjęcia i zdjąć wymiary? Bardzo byłbym wdzięczny.
Na razie zajmę się elektroniką i spróbuję doprowadzić do ładu układ (sprawdzę te trzy a nie cztery, jak w innych, trymery, kondensatory etc., schemat kolegi SP6GK), potem rzeźbą w drewnie i materiale - zamek błyskawiczny do wymiany, klejenie ramy etc., i tak zlecą dni tygodnie ...
[/quote]
Chodzi ci o wymiar tej deski ?
Awatar użytkownika
SP6GK
75...99 postów
75...99 postów
Posty: 75
Rejestracja: czw, 28 lutego 2019, 19:18

Re: Bateryjne radio Turysta B1, schemat oraz informacje

Post autor: SP6GK »

Czy to jest taki sam głośnik jak w Pionierze? W moim egzemplarzu był bardzo podobny głośnik i co prawda pasował idealnie ale byłem pewny, że nikt nie wsadziłby takiego ciężkiego głośnika do przenośnego radia na etapie projektowania... Wsadziłem jakiś głośnik Tesli który jest lżejszy. Moje radio ma nr. 679 może później zaczęto montować głośniki podobne do tych szarotkowych?
Płytka z cewkami ma inny kształt. Deska która podtrzymuje baterię jest oryginalna.
batterycompartment1.jpg
back.jpg
coils.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.