Jaki JFET do źródła prądowego w lampowym wzm różnicowym
Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp
Re: Jaki JFET do źródła prądowego w lampowym wzm różnicowym
Nie posiadam tyle środków aby szaleć i ściągać.Interesuje mnie tylko sygnał jaki przychodzi na siatki S1 lampy lewej i prawej .W układzie tutaj wydaje się ,że sygnał będzie podawany na siatkę /dzielnik/ -ale w "oczku" prądu bedzie też oporność tego żródła w katodzie /?/.Gdzie bedzie masa tego sygnału z DAC-a?
Jest info o sygnale komplementarnym z DAC. Jak on wyglada?Tak w dużym skrócie rysunkowym.?
Jest info o sygnale komplementarnym z DAC. Jak on wyglada?Tak w dużym skrócie rysunkowym.?
Re: Jaki JFET do źródła prądowego w lampowym wzm różnicowym
ten plik można pobrać bez konta ani punktów klikając w 'Slow Download'.
Sygnał z wyjść komplementarnych DACa trafia na siatki triod 12AU7 poprzez 2k2 a do masy (właściwy rezystor polaryzacji siatki) 510k. Masa DACa jest łączona z masą układu lampowego.
Sygnał z DACa na każdym z wyjść komplementarnych posiada offset rzędu 1,6V i amplitudę p-p rzędu 3V.
Sygnał z wyjść komplementarnych DACa trafia na siatki triod 12AU7 poprzez 2k2 a do masy (właściwy rezystor polaryzacji siatki) 510k. Masa DACa jest łączona z masą układu lampowego.
Sygnał z DACa na każdym z wyjść komplementarnych posiada offset rzędu 1,6V i amplitudę p-p rzędu 3V.
Re: Jaki JFET do źródła prądowego w lampowym wzm różnicowym
SE ma tyle wad że każdy układ PP będzie miał przewagę. Na dodatek lampa dla wysokoprądowych stabilizatorów napięcia. Tam tylko miała mieć wydajność prądowa z solidnym dwukrotnym zapasem. Miała jeszcze pracować gdyby zdechła jedna jej połówka - podwójne przeciążenie lampy na pewien czas.MarekBoro pisze: Nie będę argumentował dlaczego SE bo widzę że potrafisz wyśmiać każde twierdzenie z wielka łatwością.
Przyjmijmy że ja lubię jeansy z rozszerzaną nogawicą a Ty z prosta - po prostu chodzę w jakich lubię i nie wmawiaj mi ze Twoje są dla mnie lepsze OK?
Żadna z tych cech nie jest zaletą w audio.
Mój ma około 25m^2. 2 * 1.5W może wnerwić wielu sąsiadów. Poprzednio miałem pokój 35 m^2. Przy mocy 2 * 2W miałem interwencję straży miejskiej w ciagu 15 minut od włączenia wzmacniacza. Donosiła osoba mieszkająca dwa piętra wyżej - stary blok z końca lat 50-tych - żadna wielka płyta - lany beton. Więc jeszcze raz proszę powiedz po co 15W na kanał w tak niedużym pokoju?MarekBoro pisze: mój pokój odsłuchowy to niecałe 40m^2, a 2W to ma moja dogniazdkowa lampka nocna.
Dodam wzmacniacz miał dwa kanały SRPP na subminiaturowych 6P30B kolumienki Celestion o efektywności zaledwie 86dB. Teoretycznie do osiagnięcia moc 2.8W na kanał. Pasmo kolumn od 80Hz.
Lampka nocna 2W????? Nawet na LEDzie to niczego sensownie nie podświetli chyba że silnie kierunkowo.
A jak w praktyce. Zrobimy ślepe testy?MarekBoro pisze: Myślę że nawet na tym czysto technicznym forum znajdą się osoby które jednak zauważają różnice dźwiękowe pomiędzy playerami/DACami.
I co że niby lepiej jeśli źrodło - czyli nagranie i tak już jest np. sp******** w studiu.
Zauważysz zakłócenia o poziomie mniej niż 1dB? A co jak słuchasz w dzień i masz naturalny otaczający hałas na poziomie 40dB (to i tak cicho....)
Tak zapytałem bo audiofile go nie znają lub wręcz nienawidzą...MarekBoro pisze: Znam pojęcie USZ.
Re: Jaki JFET do źródła prądowego w lampowym wzm różnicowym
diabełek ma też zalety: cena, niska oporność wewnętrzna a co za tym idzie stosunkowo niska przekładnia transformatora głośnikowego a więc i jego prostota czyli dobra jakość do uzyskania w rozsądnych pieniądzach.SE ma tyle wad że każdy układ PP będzie miał przewagę. Na dodatek lampa dla wysokoprądowych stabilizatorów napięcia. Tam tylko miała mieć wydajność prądowa z solidnym dwukrotnym zapasem. Miała jeszcze pracować gdyby zdechła jedna jej połówka - podwójne przeciążenie lampy na pewien czas.
Żadna z tych cech nie jest zaletą w audio.
Jeśli prawie 40m^2 to dla Ciebie nieduży pokój to ja chyba muszę zweryfikować swoje pojęcie o tym - ja większego sobie nie wyobrażam bo czułbym się w nim nie jak w pokoju ale jak na sali.Mój ma około 25m^2. 2 * 1.5W może wnerwić wielu sąsiadów. Poprzednio miałem pokój 35 m^2. Przy mocy 2 * 2W miałem interwencję straży miejskiej w ciagu 15 minut od włączenia wzmacniacza. Donosiła osoba mieszkająca dwa piętra wyżej - stary blok z końca lat 50-tych - żadna wielka płyta - lany beton. Więc jeszcze raz proszę powiedz po co 15W na kanał w tak niedużym pokoju?
Jakbyś podłączył Twoje 2* 1.5W pod moje monitory na Etonie 360-7 to o prawidłowym przenoszeniu niskich f przy normalnej głośności mógłbyś zapomnieć. Szczerze powiedziawszy odczuwam czasem przy głośniejszym słuchaniu lekkie niedobory mocy. Kiedy porównywałem swój wzmacniacz (z użyciem moich monitorów) do Ayona Mercury (2*35W, kurcze znów jakimś cudem ten najgorszy SE...) to różnice w najniższych rejestrach było czuć, ale wiem że Cię i tak nie przekonam. Graj na swych 2 * 1,5W, pozwól mi grać na moich 15W.
Tak jak napisałem to jest lampka dogniazdkowa, służąca podświetleniu w nocy drogi do kibla a nie taka przy której miałbym coś czytać...Lampka nocna 2W????? Nawet na LEDzie to niczego sensownie nie podświetli chyba że silnie kierunkowo.
Ja już robiłem. Ty chyba nie musisz bo i tak wiesz.A jak w praktyce. Zrobimy ślepe testy?
I co że niby lepiej jeśli źrodło - czyli nagranie i tak już jest np. sp******** w studiu.
Zauważysz zakłócenia o poziomie mniej niż 1dB? A co jak słuchasz w dzień i masz naturalny otaczający hałas na poziomie 40dB (to i tak cicho....)
Różnice są ewidentne - nie trzeba być żadnym "złotouchym" itd. bo każda postronna osoba (takie są najbardziej wiarygodne) którą prosiłem o wskazanie różnic z łatwością odróżniała źródła z dwóch zupełnie różnych półek cenowych - i nie, nie mówię tu o porównaniu tu Manta'y z Tesco do CD za 30k zł.
Przypuść wreszcie do siebie myśl ze różne CD/DACe MOGĄ grać inaczej, tak samo jak wzmacniacze i że różnice te wcale nie muszą być wynikiem złych aplikacji itd. Zakładam że słyszysz różnice pomiędzy zestawami głośnikowymi...słyszysz? czy wszystkie graja tak samo? w końcu można znaleźć zestawy które będą miały takie same parametry: BW, efektywność, impedancję znamionową..
Podchodzenie do tematu audio od strony czysto technicznej uważam jest słusznym podejściem, jednak sprowadzanie wielu aspektów do uproszczonych modeli nie pozwala policzyć wszystkiego. Trochę przejaskrawiony przykład: kondensator - pojemność, max napięcie = samochód - pojemność silnika, max ładowność. jakże krzywdzące...
Poczytaj sobie w internecie materiały naukowe o psychologii słyszenia, percepcji harmonicznych, o zjawisku residuum, maskowania, o harmonicznych generowanych przez kanał słuchowy, o percepcji TIM.... Możesz wyzywać od voodoo albo kropić wodą święcona ale dowiedz się że tego uczą na uczelniach technicznych, także w POLSCE!
Do prowadzenia dyskusji jak w akapicie powyżej służy "Kącik audiofilski". Tego typu wypowiedzi w innych działach będą usuwane, a w notorycznych przypadkach nagradzane ostrzeżeniem
Jako twórca wątku proszę moderatora o usunięcie wszystkich nie merytorycznych wypowiedzi w nim - być może znajdzie się jeszcze ktoś kto zechce podjąć temat a nie będzie próbował spychać wątek na wysypisko. Dla zainteresowanych: w wątku proszę WYŁĄCZNIE o pomoc w znalezieniu odpowiedniego JFETa do źródła prądowego.
Re: Jaki JFET do źródła prądowego w lampowym wzm różnicowym
możesz połączyć dwa lub trzy jfety równolegle w celu uzyskania odpowiedniego prądu
Sławek
Re: Jaki JFET do źródła prądowego w lampowym wzm różnicowym
Scalone gotowe źródła prądowe można stosować jak w linku:
https://docs.google.com/viewer?url=http ... 2FJ500.pdf
Można je łączyć równolegle dla uzyskania wymaganego prądu, sprawdzone doświadczalnie. Wprawdzie nie rozwiązuje to problemu, bo jak autor wątku pisze że ma gotowe PCB. zawsze to jest jednak jakaś informacja. Stosowałem kiedyś je w katodach jakiegoś układu różnicowego na na ECC88. Zamiennie trenowałem klasyczne źródło prądowe na zwykłym tranzystorze bipilarnym, i spadek napięcia na nim jak i na scalonym J50x był taki sam. Jeśli spadek napięcia na źródle będzie za mały to można za nim a masą wstawić precyzyjny rezystor. Stały i określony spadek napięcia za nim podniesie potencjał siatki względem masy ( tutaj czytaj katody ).
https://docs.google.com/viewer?url=http ... 2FJ500.pdf
Można je łączyć równolegle dla uzyskania wymaganego prądu, sprawdzone doświadczalnie. Wprawdzie nie rozwiązuje to problemu, bo jak autor wątku pisze że ma gotowe PCB. zawsze to jest jednak jakaś informacja. Stosowałem kiedyś je w katodach jakiegoś układu różnicowego na na ECC88. Zamiennie trenowałem klasyczne źródło prądowe na zwykłym tranzystorze bipilarnym, i spadek napięcia na nim jak i na scalonym J50x był taki sam. Jeśli spadek napięcia na źródle będzie za mały to można za nim a masą wstawić precyzyjny rezystor. Stały i określony spadek napięcia za nim podniesie potencjał siatki względem masy ( tutaj czytaj katody ).
Re: Jaki JFET do źródła prądowego w lampowym wzm różnicowym
Te źródełka nie będą dobre w tym wypadku ponieważ potrzeba ich 8 do 10 a to oznacza zmniejszenie imp. wew. o 8 -10razy i zwiększenie pojemności wew. 8-10 razy. Poza tym te które mają prąd ok. 4mA pracują jak źródło prądowe dopiero powyżej 4V. Spadek napięcia nie będzie za mały, przy właściwym prądzie spadek napięcia będzie właściwy. Dodanie opornika nic tu nie zmieni. Np. jężeli przy prądzie 30mA napięcie katoda masa wyniesie 4V to jeżeli wstawisz opornik pomiędzy źródło i masę to napięcie katoda-masa będzie w dalszym ciągu 4V dopóki źródło będzie pracować na poziomej części charakterystyki.
Można zastosować tranzystor DN 2540, i chociaż nadaje się również do skonstruowania wysokonapięciowych źródeł to tu w katodzie też się sprawdzi.
Posty scalono.
Można zastosować tranzystor DN 2540, i chociaż nadaje się również do skonstruowania wysokonapięciowych źródeł to tu w katodzie też się sprawdzi.
Posty scalono.
Sławek