Strona 3 z 30
: sob, 13 stycznia 2007, 22:34
autor: eS
a teraz trzech - o wkrętarce bym nie pomyślał nawet...

: pn, 15 stycznia 2007, 05:21
autor: Vic384
Czesc
W ramach zabawy z "minimalizmem", zrobilem pajaka na 6BF11, dwie pentody w jednej bance : 6.5W i 1.7W. Robilem juz na tej lampie, ale nie stosowalem kondensatorow przy siatkach drugich no i musialem dodawac dodatkowy stopien na 6FQ5 lub 6AN4, w zaleznosci co bylo pod reka.Robilem tez tak, ze laczylem anode z siatka druga, pozostawiajac ich oryginalne oporniki. Dawalo to uklad triody i troche inny dzwiek. Dzisiaj podpialem pod S2 lampy mocy 22uF i pod S2 sterujacej 4.7uF. Uzyskalem czulosc troche ponizej 50mV, dla mocy wyjsciowej okolo 2.5W Nie wiem ile naprawde gitara potrzebuje, bo zawsze robilem czulosc jakies 10mV i taka byla dobra. Teraz dane ukladu. Zasilanie 175V - z mojego testera lamp. Trafo glosnikowe, nawijane wlasnorecznie, 3000 pierwotne, drut 0.13mm, wtorne 90 drutem 0.64mm. Nawijanie: 1500 zwojow, przekladka, cale wtorne, przekladka i do pelna na karkasie - okolo 1500 zw. Rdzen 3.2 cm^2, przekladka z jednej kartki papieru z zeszytu. Indukcyjnosc dla 60Hz i 25mA pradu podkladu: 14H. Musialem tez zmniejszyc kondensatory miedzystopniowe z 0.22uF do 33nF, bo nie moglem sobie dac rady ze wzbudzeniami. Mimo wszystko, 50Hz przenosi jak trzeba.
To tyle na dzisiaj. Jutro, jak mi sie bedzie chcialo, sprobuje z wiekszymi wartosciami opornikow pierwszej lampy. Powinienem uzyskac wieksze wzmocnienie, a tym samym wieksza czulosc.
Pozdrowienia
: pn, 15 stycznia 2007, 10:14
autor: nuncjusz1
Witam
A co powiecie na jakis prosty gitarowiec na lampie 6LR8(trioda,pentoda),lub 3 systemowej(2triody plus pentoda)6BD11,które to sprezentował mi Vic384.Na gitarce nie umiem grać ,ale zrobiłbym prezent mojemu lokalnemu zespołowi(metal),a i komplet głośników arz6604 się znajdzie .Na 6BD11 można by pewnie zrobić kompletny wzm. Co proponujecie?Jeśli chodzi o wzm. do gitary będzie to mój "pierwszy raz".Mam kilka trafek z gatunku TG5,czy raczej rozglądać się za większymi?
Pozdrawiam
: pn, 15 stycznia 2007, 10:36
autor: jethrotull
Projekt sie rozwija. Wczoraj wykonałem panel przedni (a własciwie górny, bo kontrolki będą na górze jak w tweedowych champach, a nie z przodu jak w brown-black-silverface'ach) z blachy ryflowanej. Musiałem wywiercić otwory:
10mm na potencjometr,
12mm na jacka,
14mm na gniazdo bezpiecznika.
Wszystko to wykonałem bardzo tanimi wiertłami piórowymi do drewna kupionymi za 15zł/kpl na targu. Blacha alu, 3mm. Poszło bardzo gładko, na wszelki wypadek co kilkanaście sekund wiercenia moczyłem wiertło w szklance wody celem schłodzenia. Oprócz tego pilnikiem, równiez do drewna, wypiłowałem występ w krawędzi otworu, w który wchodzi cycek zapobiegający obrotowi gniazda bezpiecznika. Ogólnie w porównaniu z nawet cienką stalą obróbka aluminium to bajka, mało się różni od drewna.
Pozdrawiam.
EDIT: zastanawiam się nad wykonaniem podobną technologią jakiegos poważniejszego wzmacniacza, np na 6P3S-E, ale nie wiem czy w castoramie mieliby wiertła piórowe 30mm na podstawki octalowe. W moim komplecie największe ma 25mm.
Dziękuję bardzo za przesłanie linka do opisu wymiany membrany głośnika. Na razie jednak nic z tego, gdyż moja membrana z Alpharda, mimo że odpowiednij średnicy, jest zbyt niska i nie sięga do karkasu cewki i dolnego zawieszenia. Nie przysżło mi do głowy żeby to sprawdzić, na szczęście dla mnie głupota nie boli.
: wt, 16 stycznia 2007, 03:15
autor: Vic384
Czesc
Z "BD" nie robilem, ale z 6AF11, czy 15AF11, tak. Uklad taki sam jak kit AVT # 2772 - 5 wat z EL84. Zmiany, to glownie oporniki katodowe. Czesto stosuje kondensatory z zasilaczy komputerowych, sa tanie i duzej pojemnosci, wiec anodowe, jest w granicach 170 - 180 V. Prad anodowy pentody na pziomie 24 do 27 mA. Trafo takie jak z mojego postu powyzej. Nie bawie sie w jakies dokladne obliczania opornosci dopasowania, bo czy tam bedzie 2 waty czy tylko 1.8 wata, to dla ucha, praktycznie, nie ma znaczenia. Wzmacniacz ma grac, a nie pokazywac jaka ma moc, a w dodatku i tak, normalnie, nie gra sie na pelnej mocy.
Acha. Lampy "BD" i "AF" sa identyczne wewnetrznie i zewnetrznie, nawet cokolem. Czemu jedna jest 5W, a druga 4W, to nie wiem.
Jesli chodzi o "LR", to ja zrobilem tylko "pajaka". Lampa zachowuje sie tak, jakby polaczyc 2 x ECL86 rownolegle. Ma wade: mniejsze wzmocnienie triody. Z opornikiem 100kom w anodzie , tylko 48 razy ( w pajaku). Jest to tez jednak zaleta, bo lampa sie nie wzbudza i jest duuuuzo latwiejsza w aplikacji od ECL86.Trafo do testow: pierwotne 3000zw drutu 0.16mm (2 x 1500 zwojow ), wtorne 90 + 20 + 30 zwojow drutu 0.8mm. Rdzen 5.6 cm^2, przekladka z papieru pakowego.
To tyle na dzisiaj.
Pozdrowienia
: wt, 16 stycznia 2007, 10:23
autor: jethrotull
Pomiary wykazały że należy zwiększyć Rk lampy mocy do 250R. Na stronach franka nie ma podanych charakterystyk Ia(Ug1) dla 6P1P, znalazłem gdzieś informację, że ta lampa jest odpowiednikiem 6V6 (pod względem charakterystyk) i taki rezystor katodowy faktycznie byłby dla 6V6 odpowiedni.

Vic384, czy wzmocnienie w pająku jest inne niż np. na płytce?
: śr, 17 stycznia 2007, 02:48
autor: Vic384
Czesc
Czy bedzie inne na plytce? Mysle, ze nie ma znaczenia, czy plytka czy "pajak", ale zrobilem tylko "pajaka", wiec pisze jakie tam mialem i jakie zmierzylem.
Pozdrowienia
: śr, 17 stycznia 2007, 11:07
autor: jethrotull

Vic384: musiałem Cię źle zrozumieć.
Upgrade schematu. Główną zmianą jest dodanie rezystora spustowego. Na razie prace stoją, bo dopiero w weekend będzie czas na wycieczkę do elektronicznego po odpowiedni rezytor katodowy 6P1P (musi byc MŁT żeby wyglądał retro

).
Odkryłem w Poznaniu sklep firmowy Tonsila, również w sobotę się tam przejdę i poszukam jakiegoś pasującego głośnika. Swoją drogą Tonsil ma w ofercie gitartowca 12'', ale życzą sobie za niego prawie 300zł

: śr, 17 stycznia 2007, 12:41
autor: painlust
przejrzałem charakterystyki novalowej 6P1P i porównałem je z charakterystykami octalowych 6V6 i 6P6S oraz heptalowej EL90/6AQ5 i w mordę są prawie identyczne... właściwie można je traktować tak samo. Dziwne, ze wiekszość konstruktorów wzmacniaczy gitarowych traktuje 6V6 podobnie do EL84 (ja też tak ja potraktowałem w artykule o transformatorach), a przecież wymagają wyższego ujemnego Ug1 co pociąga za sobą inną wartość Rk. Chyba będę musiał wprowadzić jakąś erratę do mojego artykułu. Napewno tak jak ty należy zwiększyć Rk do co najmniej 250R dla Ra=5k.
: śr, 17 stycznia 2007, 12:45
autor: jethrotull
Popełniłem ten sam błąd: ubzdurałem sobie, że 6P1P mozna traktować jak pentodę ECL86. Stąd w pierwszej wersji schematu Rk=180R. Ciekaw jestem czy te dwie lampy - o podobnych charakterystykach i obie tetrody strumieniowe - różnią się faktycznie głównie cokołem a brzmienie będą miały podobne? Może na ruskiej lampie uda mi się osiągnąć amerykański sound?
: śr, 17 stycznia 2007, 13:03
autor: painlust
brzmienie niezalezy od takich samych charakterystyk. Sam przecież to wiesz. 6V6 róznych producentów mogą brzmieć różnie. Technologia radziecka pochodzi od amerykańskiej więc teoretycznie radzieckie tetrody strumieniowe jak 6P6S powinny brzmieć bardziej amerykańsko niż taka europejska EL84 czy bardziej podobna elektrycznie EL90.
: śr, 17 stycznia 2007, 13:07
autor: jethrotull
painlust pisze:brzmienie niezalezy od takich samych charakterystyk. Sam przecież to wiesz.
Wiem wiem, ale podobieństwo tych dwóch lamp bardzo rzuca się w oczy, więc się zastanawiam. Na razie, czyli do czasu zakupu nowego głośnika moge o wzmacniaczu powiedzieć tyle że gra. A brzmienie nie jest ani amerykańskie ani europejskie tylko "radzieckie", czyli całkowicie zdominowane przez fuzzujący głośnik od OTV.
: śr, 17 stycznia 2007, 21:14
autor: jethrotull
Z braku rezystora MŁT 270R wstawiłem 330R. Najwyżej lampa będzie trochę przytkana. Powędrował przy okazji kondensator bocznikujący Rk lampy mocy - był na 15V i obiawiam się że mógłby nie wytrzymać. Symetryzacja żarzenia do katody lampy mocy pozwoliła prawie całkowicie pozbyć się przydźwięku. Wzmacniacz jest naprawdę clean - przybrudza się leciutko dopiero przy maksymalnym odkręceniu potencjometru GAIN. Nie wiem czemu ale brak mu trochę zadziora - słabo przenosi najwyższe częstotliwości. Może EF80 jest wyeksploatowana - w torze sygnałowym za bardzo nie widze niczego co mogłoby tłumić soprany. Dźwięk jest jednak całkiem przyjemny, będę używał tego malucha do brzdękania w domu po zakupie głośnika. Na razie próby wykonałem na 100 watowej paczce.
: czw, 18 stycznia 2007, 02:04
autor: Vic384
Czesc

Painlust. We wszystkich katalogach RCA pisze, ze 6AQ5 jest wersja 6V6 z inna podstawka i troche mniejsza moca. Szkoda, ze nie pytales o ta lampe ( ma ktos 6AQ5 ? ), bo jak wysylalem cos tam dla Nuncjusza, to moglem i pare takich tez wyslac.
Ja zrobilem na 2 x 5AQ5 plus 1 x 5BQ7A, wzmacniacz do komputera. Zmiescil sie w obudowie po CD, anodowe z przetwornicy z 12V, zarzenie z 5V.Calosc pobierala okolo 1,6A z 5V i okolo 1A z 12V.
Pozdrowienia
: czw, 18 stycznia 2007, 14:26
autor: jethrotull
Dobra, gitarowiec na 6P1P i EF80 jest elektrycznie skończony, teraz zostaje tylko dokończenie obudowy. Eksperyment z użyciem nietypowych dla gitarowca lamp uznaję za udany.
Teraz nowa konstrukcja robiona na zamówienie.