Miernik lamp DIY - sonda
Moderatorzy: gsmok, tszczesn, Romekd, Einherjer, OTLamp
Re: Miernik lamp DIY - sonda
Znaczy się lewus? Ostatnio w poszukiwaniu suwmiarki z calową skalą, natknąłem się w katalogu narzędzi na suwmiarkę dla leworęcznych 76€, dla praworęcznych 46€ - dyskryminacja.
-
- 1875...2499 postów
- Posty: 2305
- Rejestracja: pn, 1 stycznia 2007, 23:18
- Lokalizacja: Trzcianka/Poznań
Re: Miernik lamp DIY - sonda
Czy posortować alfabetycznie lampy w katalogu? Efekt02 zaofiarował się, że to zrobi.
Dostałem paczkę z trafem, obudową i blachami i naklejkami. Muszę przyznać, że Marvel stanął na wysokości zadania.
Jeszcze nigdy nie ulepiłem dla siebie tak przyzwoicie wyglądającego przyrządu. 
Dostałem paczkę z trafem, obudową i blachami i naklejkami. Muszę przyznać, że Marvel stanął na wysokości zadania.


Tomek
Re: Miernik lamp DIY - sonda
Ja te lampy posortowałem wg częstotliwości stosowania, jak posortujesz alfabetycznie to różnie to może być. Będziesz przewijał do 77 pozycji aby odszukać EL84?
-
- 1875...2499 postów
- Posty: 2305
- Rejestracja: pn, 1 stycznia 2007, 23:18
- Lokalizacja: Trzcianka/Poznań
Re: Miernik lamp DIY - sonda
Tak mi się coś wydawało. Niemniej do odszukania konkretnej lampy porządek alfabetyczny jest lepszy.traxman pisze:Ja te lampy posortowałem wg częstotliwości stosowania, jak posortujesz alfabetycznie to różnie to może być.
25 impulsów na 1 obrót gały. To tylko 3 obroty gałką, zresztą jest pamięć ostatnio mierzonej lampy...Będziesz przewijał do 77 pozycji aby odszukać EL84?
Tomek
-
- 500...624 posty
- Posty: 607
- Rejestracja: śr, 21 marca 2007, 08:55
- Lokalizacja: Oświęcim
Re: Miernik lamp DIY - sonda
zgadzam sieTomasz Gumny pisze:25 impulsów na 1 obrót gały. To tylko 3 obroty gałką, zresztą jest pamięć ostatnio mierzonej lampy...

machniesz 2x galka i precyzyjnie wybierzesz po alfabecie
aktualny porzadek jest tylko troche wg. czestosci stosowania

Traxman - no nie ma jak

ps. czy procek poprawnie policzy (bardzo) szybki obrot ?
Re: Miernik lamp DIY - sonda
Spokojnie policzy, wygodnie się to obsługuje, a co zrobisz z rosyjskimi 6Nxx i amerykańskimi 6S trzeba by się zastanowić jak to posortować.
-
- 500...624 posty
- Posty: 607
- Rejestracja: śr, 21 marca 2007, 08:55
- Lokalizacja: Oświęcim
Re: Miernik lamp DIY - sonda
logicznie moga byc alfabetycznie na poczatku ale mysle, ze w sumie lepiej bedzie jednak na koncu - europejskie 1x obrot, ang i radzieckie 2-3x obrottraxman pisze:a co zrobisz z rosyjskimi 6Nxx i amerykańskimi 6S trzeba by się zastanowić jak to posortować.

Re: Miernik lamp DIY - sonda
To daj je na końcu, wtedy jak pokręcisz w przeciwną stronę, toż po lampach z eeproma będziesz je miał na 1 obrocie.
-
- 3125...6249 postów
- Posty: 3899
- Rejestracja: pn, 28 stycznia 2008, 12:37
- Lokalizacja: Zamość
Re: Miernik lamp DIY - sonda
Cieszę się, że Ci się podoba, chociaż priorytetem była solidność konstrukcji i wygoda montażu LCD i bananków.Tomasz Gumny pisze:Muszę przyznać, że Marvel stanął na wysokości zadania.Jeszcze nigdy nie ulepiłem dla siebie tak przyzwoicie wyglądającego przyrządu.
Co do sortowania, to chyba na ścianie sobie przykleję spis lamp z pozycjami w katalogu

Pozdr, Marcin
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. - Albert Einstein
marvelamps.com
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. - Albert Einstein
marvelamps.com
Re: Miernik lamp DIY - sonda
Uruchamianie miernika bez procesora.
1. Sprawdź czy wszystko jest poprawnie przylutowane, elementy są na swoich miejscach i nic się nie zwiera, dynda, przesuwa itp.
2. Sprawdź ponownie czy wszystko jest poprawnie przylutowane, elementy są na swoich miejscach i nic się nie zwiera, dynda, przesuwa itp.
3. Sprawdź raz jeszcze czy wszystko jest poprawnie przylutowane, elementy są na swoich miejscach i nic się nie zwiera, dynda, przesuwa itp.
Jeżeli jesteś pewien (całkowicie, absolutnie, na 100%), że tak jest to:
1. Możesz podłączyć uzwojenie 13VAC na odpowiednie piny złącza zasilania.
2. Sprawdź czy nie pomyliłeś pinów lub uzwojeń, inaczej będzie to ostatni krok uruchamiania.
3. Odszukaj multimetr i ustaw na zakres 20VDC (pamiętając też o przełożeniu przewodów z gniazda 20A do V i COM), biegun ujemny podłącz do wyprowadzenia K złącza lamp, starając się nie zrobić zwarcia z pinem H obok, bo będziesz do tyłu o IRFP9540.
4. Sprawdź czy wszystko ok.
5. Weź głęboki oddech.
6. Włącz zasilanie, starając się nie dotknąć pinów gniazda zasilającego, których nie chciało Ci się zaizolować - bo nie umiałeś odszukać rurki termokurczliwej. Wiem, że to zrobisz, ale dopiero jak kilka razy Cie trzepnie.
7. Lista napięć, które powinny dać się zmierzyć:
a: D3-K; U4-6; U6-8; 16-18VDC, ale nie więcej niż 20V, w przeciwnym wypadku masz coś z siecią zasilającą, napięcie nie powinno przekraczać 20V, inaczej jest bardzo duże prawdopodobieństwo uszkodzenia TC426.
b: U3-10,30,32; U2-16; J2-2; - zasilanie części cyfrowej V=5,12+/-30mV, praktycznie 5,09V,
c: J2-3, tam potencjometrem powinno dać się ustawić 0-5,12V do regulacji kontrastu. Po podłączeniu wyświetlacza suwak ustawia się tak, aby było widać wyświetlane znaki z dobrym kontrastem. Co do podświetlenia, to można usunąć 2 szt rezystorów 1K6 np. R5/R6 bo nie zauważyłem znaczącego spadku jasności, a zawsze to mniej pobieranego prądu. Z inicjacją wyświetlacza może być różnie, ale generalnie powinno być widać 1 i 3 pełną linię.
d: sprawdzenie przekaźników: przygotuj kawałek izolowanej zwory, jeden koniec wepnij w podstawkę procesora pin 10, drugą na moment wetknij w pin1, powinien załączyć się REL1, przełóż zworkę na pin 2 powinien załączyć się REL2.
e: sprawdzenie komunikacji, weź kabel modemowy, uruchom jakikolwiek terminal, ustaw 9600,8,N,1, wepnij zworę pomiędzy piny 14,15 procesora, klikając klawiaturę, powinno wracać do terminalu to co wpisałeś. Jeżeli wyciągniesz zworę to powrót znaków ustanie.
To jest w zasadzie wszystko co można sprawdzić po podłączeniu 13V.
Dalsze kroki mogą być dla Ciebie niebezpieczne więc trzeba je robić z dużą ostrożnością.
1. Wyłącz miernik, zanieś kabel zasilający do pokoju obok i tam zostaw (jak nie zaniesiesz to gwarantuję CI, że podczas lutowania uzwojenia 240V, omsknie Ci się wyłącznik i Cie trzepnie, a rzucona lutownica, spadnie CI TAM, gdzie nie powinna się nigdy znaleźć, żadna, powtarzam to ŻADNA lutownica.
2. Podlutuj wyprowadzenia uzwojenia do złącza zasilania, i zaizoluj rurką termokurczliwą (tą o której pisałem wcześniej, w końcu ją znalazłeś to co CI zależy?).
3. Upewnij się czy nic przypadkiem się nie zwarło (o celowość nie posądzam, ale ja jestem naiwny).
4. Idź po kabel do pokoju obok, wepnij i włącz zasilanie, uważaj masz już teraz ponad 300V w układzie..
5. Przed zrobieniem czegokolwiek pomyśl, inaczej będziesz musiał pożegnać się z rodziną/znajomymi itp. na zawsze.
6. Pracuj ostrożnie operując tylko jedną końcówka kabla pomiarowego, przecież prosiłem, aby drugą podłączyć do K.
7. Wartości napięć (zależą od wartości zasilania +/-10%):
a. D6-K ok. 325V, Q2,Q7-2 ok. 323V, DZ1-A ok.310V(15V mniej niż D6-K).
Wyłącz zasilanie, odczekasz parę chwil, w tzw. międzyczasie, spróbuj odszukać potencjometr 10-100k monofoniczny, dolutuj do niego trzy przewody.
a: Suwak podłącz do U3-18, koniec do 11(0V), a początek do 32(5,12V), skręć potencjometr do 0V(początek).
b: Podłącz woltomierz na zakresie 1kV do zacisku A1 gniazda lamp.
c: Włącz miernik
d: Delikatnie zwiększając położenie suwaka, powinieneś umieć ustawić Ua od 0V-ok.300V.
e: Wyłącz miernik, daj się rozładować kondensatorom elektrolitycznym.
f: Przełóż drut z suwaka z pinu 18 do 19, końcówkę woltomierza podłącz do pinu G2, gniazda lamp - uwaga na zwarcia, tam jest ciasno.
g: Skręć suwak na minimum.
h: Włącz zasilanie miernika.
i: Delikatnie zwiększając położenie suwaka, powinieneś umieć ustawić Ug2 od 0V-ok.300V.
Wyłącz miernik, daj rozładować się elektrolitom, rozłącz wszystkie dodatki z uruchamiania. Teraz spokojnie możesz czekać na procesor. Nie powinno być większych problemów z uruchomieniem.
Jeżeli coś nie zadziałało, to sprawdź czy wszystkie elementy są na swoich miejscach. Jeżeli tak to napisz dokładnie w wątku co się dzieje. Będziemy naprawiać na odległość.
1. Sprawdź czy wszystko jest poprawnie przylutowane, elementy są na swoich miejscach i nic się nie zwiera, dynda, przesuwa itp.
2. Sprawdź ponownie czy wszystko jest poprawnie przylutowane, elementy są na swoich miejscach i nic się nie zwiera, dynda, przesuwa itp.
3. Sprawdź raz jeszcze czy wszystko jest poprawnie przylutowane, elementy są na swoich miejscach i nic się nie zwiera, dynda, przesuwa itp.
Jeżeli jesteś pewien (całkowicie, absolutnie, na 100%), że tak jest to:
1. Możesz podłączyć uzwojenie 13VAC na odpowiednie piny złącza zasilania.
2. Sprawdź czy nie pomyliłeś pinów lub uzwojeń, inaczej będzie to ostatni krok uruchamiania.
3. Odszukaj multimetr i ustaw na zakres 20VDC (pamiętając też o przełożeniu przewodów z gniazda 20A do V i COM), biegun ujemny podłącz do wyprowadzenia K złącza lamp, starając się nie zrobić zwarcia z pinem H obok, bo będziesz do tyłu o IRFP9540.
4. Sprawdź czy wszystko ok.
5. Weź głęboki oddech.
6. Włącz zasilanie, starając się nie dotknąć pinów gniazda zasilającego, których nie chciało Ci się zaizolować - bo nie umiałeś odszukać rurki termokurczliwej. Wiem, że to zrobisz, ale dopiero jak kilka razy Cie trzepnie.
7. Lista napięć, które powinny dać się zmierzyć:
a: D3-K; U4-6; U6-8; 16-18VDC, ale nie więcej niż 20V, w przeciwnym wypadku masz coś z siecią zasilającą, napięcie nie powinno przekraczać 20V, inaczej jest bardzo duże prawdopodobieństwo uszkodzenia TC426.
b: U3-10,30,32; U2-16; J2-2; - zasilanie części cyfrowej V=5,12+/-30mV, praktycznie 5,09V,
c: J2-3, tam potencjometrem powinno dać się ustawić 0-5,12V do regulacji kontrastu. Po podłączeniu wyświetlacza suwak ustawia się tak, aby było widać wyświetlane znaki z dobrym kontrastem. Co do podświetlenia, to można usunąć 2 szt rezystorów 1K6 np. R5/R6 bo nie zauważyłem znaczącego spadku jasności, a zawsze to mniej pobieranego prądu. Z inicjacją wyświetlacza może być różnie, ale generalnie powinno być widać 1 i 3 pełną linię.
d: sprawdzenie przekaźników: przygotuj kawałek izolowanej zwory, jeden koniec wepnij w podstawkę procesora pin 10, drugą na moment wetknij w pin1, powinien załączyć się REL1, przełóż zworkę na pin 2 powinien załączyć się REL2.
e: sprawdzenie komunikacji, weź kabel modemowy, uruchom jakikolwiek terminal, ustaw 9600,8,N,1, wepnij zworę pomiędzy piny 14,15 procesora, klikając klawiaturę, powinno wracać do terminalu to co wpisałeś. Jeżeli wyciągniesz zworę to powrót znaków ustanie.
To jest w zasadzie wszystko co można sprawdzić po podłączeniu 13V.
Dalsze kroki mogą być dla Ciebie niebezpieczne więc trzeba je robić z dużą ostrożnością.
1. Wyłącz miernik, zanieś kabel zasilający do pokoju obok i tam zostaw (jak nie zaniesiesz to gwarantuję CI, że podczas lutowania uzwojenia 240V, omsknie Ci się wyłącznik i Cie trzepnie, a rzucona lutownica, spadnie CI TAM, gdzie nie powinna się nigdy znaleźć, żadna, powtarzam to ŻADNA lutownica.
2. Podlutuj wyprowadzenia uzwojenia do złącza zasilania, i zaizoluj rurką termokurczliwą (tą o której pisałem wcześniej, w końcu ją znalazłeś to co CI zależy?).
3. Upewnij się czy nic przypadkiem się nie zwarło (o celowość nie posądzam, ale ja jestem naiwny).
4. Idź po kabel do pokoju obok, wepnij i włącz zasilanie, uważaj masz już teraz ponad 300V w układzie..
5. Przed zrobieniem czegokolwiek pomyśl, inaczej będziesz musiał pożegnać się z rodziną/znajomymi itp. na zawsze.
6. Pracuj ostrożnie operując tylko jedną końcówka kabla pomiarowego, przecież prosiłem, aby drugą podłączyć do K.
7. Wartości napięć (zależą od wartości zasilania +/-10%):
a. D6-K ok. 325V, Q2,Q7-2 ok. 323V, DZ1-A ok.310V(15V mniej niż D6-K).
Wyłącz zasilanie, odczekasz parę chwil, w tzw. międzyczasie, spróbuj odszukać potencjometr 10-100k monofoniczny, dolutuj do niego trzy przewody.
a: Suwak podłącz do U3-18, koniec do 11(0V), a początek do 32(5,12V), skręć potencjometr do 0V(początek).
b: Podłącz woltomierz na zakresie 1kV do zacisku A1 gniazda lamp.
c: Włącz miernik
d: Delikatnie zwiększając położenie suwaka, powinieneś umieć ustawić Ua od 0V-ok.300V.
e: Wyłącz miernik, daj się rozładować kondensatorom elektrolitycznym.
f: Przełóż drut z suwaka z pinu 18 do 19, końcówkę woltomierza podłącz do pinu G2, gniazda lamp - uwaga na zwarcia, tam jest ciasno.
g: Skręć suwak na minimum.
h: Włącz zasilanie miernika.
i: Delikatnie zwiększając położenie suwaka, powinieneś umieć ustawić Ug2 od 0V-ok.300V.
Wyłącz miernik, daj rozładować się elektrolitom, rozłącz wszystkie dodatki z uruchamiania. Teraz spokojnie możesz czekać na procesor. Nie powinno być większych problemów z uruchomieniem.
Jeżeli coś nie zadziałało, to sprawdź czy wszystkie elementy są na swoich miejscach. Jeżeli tak to napisz dokładnie w wątku co się dzieje. Będziemy naprawiać na odległość.
-
- 1250...1874 posty
- Posty: 1836
- Rejestracja: ndz, 10 września 2006, 15:33
- Lokalizacja: Poznań
Re: Miernik lamp DIY - sonda
Czy wszystkie dane lamp brane są z katalogu Franka? Chciałbym sobie wszystkie podrukować 

Re: Miernik lamp DIY - sonda
Dane lamp to zbieranina z różnych źródeł, często ze względu na ograniczenia miernika dobierane są z charakterystyk w innym punkcie pracy.
-
- 1875...2499 postów
- Posty: 2305
- Rejestracja: pn, 1 stycznia 2007, 23:18
- Lokalizacja: Trzcianka/Poznań
Re: Miernik lamp DIY - sonda
Dane katalogowe można "wyciągnąć" z miernika do komputera. Wprawdzie trzeba to robić po jednej pozycji i na razie bez Ia/Ig2, ale można się podzielić pracą.megabit pisze:Czy wszystkie dane lamp brane są z katalogu Franka? Chciałbym sobie wszystkie podrukować
Tomek
Re: Miernik lamp DIY - sonda
Tabelka jest na 11 stronie wątku. Nie trzeba niczego robić ręcznie 
Uwaga praktyczna przy pomiarze 6N13S, lampa ta rzadko kiedy spełnia parametry katalogowe żarzenia (2.8A) co jest i tak na styk dla zasilacza miernika. Najczęściej prąd dochodzi do 3.5A a w momencie włączenia i do 4A. Na taką wartość ustawione jest zabezpieczenie Ih. Może to powodować zadziałanie zabezpieczenia, pomimo stosowania wolnego narastania napięcia żarzenia. W tym przypadku należy kilkakrotnie wyzwolić pomiar (podgrzewając wstępnie włókno żarzenia), aż do momentu gdy zabezpieczenie przestanie działać.

Uwaga praktyczna przy pomiarze 6N13S, lampa ta rzadko kiedy spełnia parametry katalogowe żarzenia (2.8A) co jest i tak na styk dla zasilacza miernika. Najczęściej prąd dochodzi do 3.5A a w momencie włączenia i do 4A. Na taką wartość ustawione jest zabezpieczenie Ih. Może to powodować zadziałanie zabezpieczenia, pomimo stosowania wolnego narastania napięcia żarzenia. W tym przypadku należy kilkakrotnie wyzwolić pomiar (podgrzewając wstępnie włókno żarzenia), aż do momentu gdy zabezpieczenie przestanie działać.