OPPO Sonica DAC - niemal idealne źródło sygnału audio.

Problematyka audiofilska oraz zagadnienia dotyczące NIELAMPOWEGO sprzętu audio.

Moderatorzy: gsmok, Romekd, tszczesn, Piotr

Awatar użytkownika
Romekd
moderator
Posty: 3969
Rejestracja: pt, 11 kwietnia 2003, 23:47
Lokalizacja: Zawiercie

OPPO Sonica DAC - niemal idealne źródło sygnału audio.

Post autor: Romekd » pn, 22 stycznia 2018, 19:37

Witam.
O przetworniku tym wspomniałem wcześniej w wątku "Źródło sygnału Pionier N-50 AE", założonym przez Kolegę krzem3 w "Kąciku audiofilskim" ( viewtopic.php?p=343355#p343355 ). Posiadane przeze mnie urządzenie potrafi odtwarzać pliki stworzone w praktycznie każdym dostępnym cyfrowym formacie (AAC, AIF, AIFC, AIFF, APE, FLAC, M4A, M4A /Apple Lossless/, ALAC, OGG, WAV, WMA, DSF, DFF; w 16-, 24- i 32-bitach z próbkowaniem do 768 kHz). Widzi również pliki na dyskach komputerów w domowej sieci i pliki na podłączonym do sieci serwerze DLNA. Odtwarza również muzykę z serwisów streamingowych (przeważnie słucham muzyki z Tidala).
Przetłumaczony opis urządzenia można obejrzeć klikając w link: https://translate.google.pl/translate?h ... rev=search
Pasmo przenoszenia toru m.cz. w OPPO rozciąga się od 0 Hz do ponad 160 kHz, przy czym nierównomierność w zakresie częstotliwości akustycznych nie przekracza 0,04 dB. Cały tor, począwszy od przetwornika cyfrowo-analogowego aż do wyjścia XLR (Cannon) zrealizowany został symetrycznie (różnicowo). Napięcie na wyjściu XLR przy poziomie cyfrowym 0 dBFS wynosi 4 V sk., a na RCA (Cinch) 2V sk. Zbadałem pasmo przenoszenia dla szumu białego kartą pomiarową E-MU1616m (karta przenosi "tylko" do ok. 90 kHz, a pasmo OPPO SONICA roziąga się od 0 Hz do ponad 160 kHz, więc niestety kończą mi się możliwości pomiarowe... :( )
Charakterystyka wyglądała następująco; spadek pod koniec pasma spowodowany jest działaniem filtrów karty pomiarowej (sprawdziłem to):
FLAC_BIAŁY SZUM_24BIT_192kHz_0dB OPPO_+4dB_EMU.png
-
Takie parametry jak dynamika, odstęp sygnał-szum (ważony „A”) i separacja kanałów są wg zapewnień producenta lepsze od 120 dB. Nie będę się rozpisywał o walorach dźwiękowych, bo te zależą od gustu i psychicznego nastawienia słuchacza (dla mnie brzmienie jest wyśmienite), a skupię się na technicznych parametrach, które udało mi się zmierzyć. Odstęp sygnał-szum jest tak duży, że na słuch szumów urządzenia w ogóle nie da się dostrzec. Nie da się zauważyć zmiany poziomu szumu w głośnikach (z uchem zbliżonym bezpośrednio do kopułki głośnika wysokotonowego) nawet po włączeniu OPPO przy ustawionej maksymalnej sile głosu w dołączonym do przetwornika wzmacniaczu i z załączonym na przetworniku plikiem cyfrowym (FLAC, 24-bit i 192 kHz z pendriva /wejście USB w OPPO/) z zupełną ciszą. Tak to przedstawia się na wykresie (odstęp S/N podany przez kartę pomiarową wyniósł 119 dB):
FLAC_CISZA_24BIT_192kHz_0dB OPPO_+4dB_EMU.png
-
Poziom zniekształceń harmonicznych, przy odtwarzaniu pliku FLAC 24-bit/192kHz STEREO był niższy od -121,5 dB (0,000084 dB; ważony "A")! To naprawdę świetny wynik, prawdopodobnie zaniżony jeszcze przez parametry karty pomiarowej...
FLAC_1kHz_24BIT_192kHz_-8D_OPPO_10dB_EMU.png
-
Przy odtwarzaniu pliku gorszej jakości (FLAC 16-bit/48 kHz STEREO) poziom zniekształceń dla 1 kHz jest wyższy, co widać na wykresie poniżej:
FLAC_1kHz_16BIT_48kHz_STEREO_0dB OPPO_+4dB_EMU.png
-
Przy częstotliwości 10 kHz (FLAC 24-bit/192 kHz) poziom harmonicznych rośnie, ale i tak jest najniższy w porównaniu z uzyskiwanym we wszystkich testowanych przeze mnie do tej pory urządzeniach.
THD 10kHz_24bit_192kHz.png
-
Przy częstotliwości 20 kHz (FLAC 24-bit/192 kHz) też wykres wypadł całkiem przyzwoicie.
THD 20kHz_24bit_192kHz.png
-
Dla przy niskich częstotliwościach (30 Hz) zniekształcenia wprowadzane przez większość urządzeń były stosunkowo duże. OPPO Sonica jednak radzi sobie z takimi sygnałami bardzo dobrze.
THD 30Hz_24bit_192kHz.png
-
A tak to przedstawiają się harmoniczne przy częstotliwości 100 Hz:
THD 100Hz_24bit_192kHz.png
-
Przy takich parametrach odtwarzacza/przetwornika "poprzeczka" wyznaczona dla współpracującego z urządzeniem wzmacniacza znajduje się bardzo wysoko. Kiepski lub przeciętny wzmacniacz bardzo popsuje tu parametry całego toru audio... Zauważcie Koledzy, że urządzenie nie wprowadza żadnych mierzalnych tętnień ani przydźwięków (50, 100, 150 Hz...). Sygnał z niego jest wręcz "sterylny"... :wink:

W następnym poście przedstawię zachowanie się OPPO przy odtwarzaniu plików MP3.

Pliki testowe tworzyłem w programie Sound Forge Audio Studio (istnieje w nim możliwość generowania plików w dowolnym formacie).

Pozdrawiam
Romek
α β Σ Φ Ω μ °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^

Awatar użytkownika
Romekd
moderator
Posty: 3969
Rejestracja: pt, 11 kwietnia 2003, 23:47
Lokalizacja: Zawiercie

Re: OPPO Sonica DAC - niemal idealne źródło sygnału audio.

Post autor: Romekd » czw, 1 lutego 2018, 21:06

Witam.
Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią zamieszczam wyniki pomiarów zniekształceń, wprowadzanych przez sprzęt OPPO Sonica DAC przy odtwarzaniu plików utworzonych w popularnym standardzie MP3. Dla osób, które do tej pory w ogóle nie interesowały się formatem MP3 napiszę krótko, że jest to standard kompresji cyfrowych plików audio (kompresji stratnej, w odróżnieniu np. do kompresji bezstratnej, stosowanej przy tworzeniu plików FLAC), został opracowany (dopracowano odpowiednie algorytmy) jeszcze przed rokiem 1991 zeszłego stulecia i udoskonalany był przez wszystkie te lata. W zeszłym roku przestały obowiązywać ostatnie patenty, związane z MP3.
Format MP3 wykorzystuje model psychoakustyczny, określający jakie informacje o dźwięku są rozpoznawalne przez nasz słuch, a jakie leżą poza granicami naszej percepcji słuchowej. Jeżeli nieskompresowany plik "muzyczny", zawierający tylko pojedynczy ton (np. sygnał sinusoidalny o częstotliwości 100 Hz w dwóch kanałach /STEREO/) skompresujemy do MP3, stanie się on mniejszy, a wynikające z kompresji zniekształcenia będą znajdowały się teoretycznie poniżej progu słyszalności, dla zdecydowanej większości słuchających. Zniekształcenia owszem pojawią się, ale ich poziom będzie bardzo niski, a ponadto będą one znajdowały się w takich miejscach, w których ich maskowanie przez sygnał (sygnały) znaczący będzie największe. Poza tym standard MP3 nie specjalnie nadaje się do kompresji sygnału, w którym występuje tylko jedna częstotliwość o maksymalnym poziomie (czysty "sinus" 0 dBFS), tak jak do archiwizacji schematów ideowych urządzeń elektronicznych nieodpowiednim standardem kompresji plików jest JPEG, a do kolorowych zdjęć standard PNG (tak myślę)... Bardzo to uprościłem, choć w rzeczywistości to dość skomplikowany proces, o którym więcej informacji można przeczytać choćby w Wikipedii:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Formaty_p ... 4%99kowych
https://pl.wikipedia.org/wiki/MP3 (warto też poznać przypisy, umieszczone na dole artykułu)
https://pl.wikipedia.org/wiki/LAME

Większość osób nie potrafi dostrzec różnicy między brzmieniem muzyki zawartej w skompresowanym pliku MP3, w stosunku do brzmienia plików wysokiej jakości (bez kompresji lub z kompresją bezstratną, choć oczywiście może to zależeć od indywidualnej wrażliwości danego słuchacza, jego "osłuchania się" oraz klasy posiadanego sprzętu audio. Wiele lat temu zauważyłem, że pliki MP3, stworzone z przepływnością większą lub równą 192 kb/s przeważnie nie potrafię już odróżnić od plików muzycznych sprzed kompresji. Takie odczucia ma zresztą więcej osób, o czym można przeczytać na różnych forach dyskusyjnych.

https://pytamy.pl/kat,13,title,czy-slys ... aid=61aabd

Kilka ciekawych informacji o cechach plików muzycznych, stworzonych w różnych standardach można dowiedzieć się na stronie z linku poniżej.

http://marlene-d.blogspot.com/2013/11/m ... rmats.html

Obecnie sprzęt audio (mam na myśli źródła sygnału i wzmacniacze) może mieć tak wysokie parametry, że teoretycznie leżą one daleko poza granicami ludzkiej percepcji (jak pasmo przenoszenia w OPPO /ponad 160 kHz/, lub teoretyczna wartość dynamiki dla przetworników SABRE /ponad 140 dB...). Wracając do pomiarów, takie wyniki otrzymałem dla sygnału 1 kHz w MP3:
MP3_1kHz_24BIT_48kHz_0dB OPPO_+4dB_EMU.png
-
-
-
dla 10 kHz:
MP3_10kHz_24BIT_192kHz_STEREO_0dB OPPO_+4dB_EMU.png
-
-
-
dla 20 kHz:
MP3_20kHz_24BIT_192kHz_STEREO_0dB OPPO_+4dB_EMU.png
-
-
-
i dla 30 Hz:
MP3_30Hz_24BIT_192kHz_STEREO_0dB OPPO_+4dB_EMU.png
-
-
Dla 1 kHz wyszło to nawet za dobrze, więc nie wiem czy czegoś nie pomyliłem :roll: . Dla 30 Hz wynik był również lepszy niż w przypadku innych testowanych urządzeń, że przypomnę np. wynik Argona dla tej samej częstotliwości:
30Hz_A_MP3_192kB.png
Pozdrawiam
Romek
α β Σ Φ Ω μ °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^

ODPOWIEDZ